نمای مدرن ساختمان مسکونی با مصالح، رنگ و نورپردازی خاص

به گزارش فیس راز، این روزها معماران به فکر خارج کردن حالت ساده و کسل نماینده نمای مدرن ساختمان مسکونی و تبدیل بنا به ساختاری زنده هستند! آنها می خواهند به معنای واقعی کلمه آثاری هنری بیافرینند تا خط آسمان را تغییر دهند و باعث شوند رهگذران متوقف شده و به نمای ساختمان توجه نمایند. نمای مدرن ساختمان های مسکونی با توجه به اِلمان های مختلف اعم از مصالح، رنگ، نورپردازی و موارد دیگر، تعریفی جدید از ارزش بنا در عصر مدرن هستند.

نمای مدرن ساختمان مسکونی با مصالح، رنگ و نورپردازی خاص

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

یک طراحی ساده اما در عین حال زیبا می تواند به طور ناگهانی شخصیت یک ساختمان را تغییر دهد؛ این قدرت طراحی و کوشش خستگی ناپذیر معماران را نشان می دهد. ما در این مقاله نشان می دهیم چگونه معماری توانسته است نمای ساختمان های مسکونی را از شکل سنتی خود بیرون آورده و جامه مدرن به تن شان کند؛ با خبرنگاران همراه باشید.

ویژگی های نمای مدرن ساختمان مسکونی

نما معمولاً به جلوی یک ساختمان اشاره دارد که قسمتی جدایی ناپذیر در طراحی کلی یک بنا است. نما در واقع تعریفی از شخصیت ساختمان و نوع کاربری آن را به دست می دهد. این مهم در خصوص نمایی ساختمان مسکونی که باید دارای طرحی مدرن باشد، حاوی ویژگی ها و یا اِلمان مشخصی به توضیح زیر است:

  • خلاقیت برای طراحی نمای مدرن، مهم ترین ویژگی ممکن است که باید در سادگی و زیبایی خلاصه گردد.
  • به جای کمیت، کیفیت در اولویت قرار گرفته است. به عبارت ساده تر، کیفیت طراحی شما چیزی است که می تواند کل ساختمان را جلوه دهد.
  • نمای بیرونی ساختمانِ مسکونی می تواند جلوه ای از نورپردازی را از خود نمایان سازد که هدفش زیبایی و جلب توجه است.
  • استفاده از عمق، فضا و خطوط افقی و عمودی از جمله المان های اصلیِ نمای مدرن ساختمان مسکونی هستند.
  • سبکی رایج که امروزه از نمای بیرونی نمایان است، طرح های شفاف است. اما برخورداری از یک سبک شفاف به اندازه ای مناسب نیست که از بین بردن سبک مناسب هم نمای بیرونی و هم فضای داخلی ساختمان از بین برود.
  • سبک نمای ساختمان مسکونی باید با شیوه ای اصولی، سازگار با محیط زیست باشد. برای مثال، جهت ذخیره انرژی خورشیدی در اقلیم گرم و یا استفاده از گیاهان در نما برای کاهش آلودگی هوا از جمله خصوصیات ساختمان های مدرن هستند.
  • مصالح ساختمانی متفاوت همانند چوب، سنگ، شیشه و مواد دیگر برای ایجاد نمایی مدرن و منحصربه فرد با یکدیگر ترکیب می شوند.

مصالح مورد احتیاج برای نمای مدرن مسکونی

هنگامی که نوبت به استفاده از مصالح برای نمای مدرن می رسد، باید به احساسی که مخاطب بعد از دیدن بنا به او دست می دهد فکر کنید. شما این فرصت را خواهید داشت که از تمام مصالح ساختمانی همانند آجر، چوب، سیمان، یا سنگ بهترین استفاده را در طراحی نما ببرید.

ترکیب هر یک از این مصالح و قرارگیری صحیح هر کدام در بخش های مختلف نما، می تواند تأثیری شگفت آور در چشم اندازه ساختمان ایجاد کند. در این میان چوب از نظر زیبایی شناختی و همچنین از نظر ساختاری بسیار مناسب است و بهترین گزینه برای ایجاد نماهای خلاقانه و مدرن می باشد. آجر با اینکه مصالح سنتی است، ولی در ترکیب با مصالح مدرن همانند سنگ و حتی سیمان، می تواند به زیبایی هر چه بیشتر نما یاری کند.

با این حال، امروزه به وفور از سنگ برای ایجاد نمای ساختمان مسکونی با طرح نمای رومی استفاده می گردد، ولی هنوز هم می توان طرح های متفاوت و در عین حال گیرا را در ساختمان های مسکونی کشور مشاهده کرد. ناگفته نماند، انتخاب مصالح مورد احتیاج برای نمای ساختمان تابع مقدار بودجه، اقلیم، آیئن نامه ها و علائق کارفرما است.

رنگ در نمای مدرن ساختمان مسکونی

استفاده از رنگ در نمای مدرن می تواند به ساختمان روحی تازه بدمد. رنگ سبک معماری خانه را برجسته می نماید و در عین حال که افراد را سَر شوق می آورد با طبیعت نیز پیوند برقرار می نماید. رنگ های خنثی و روشن ممکن است راه چارهی استاندارد یا حتی معمول به نظر برسند، با این حال، رنگ های بژ یا رنگ خاکستری گرم دارای جوانب مثبت زیادی هستند.

اول از همه رنگ باید همواره با منطقه و شهر مورد نظر کاملاً مطابقت داشته باشد، برای مثال، برای خانه های مسکونی ساخته شده در مناطق جنگلی، استفاده از رنگ های نارنجی، قرمز، زرد و قهوه ای می تواند به تعامل بیشتر بنا با طبیعت یاری کند. برای خانه های ساخته شده در اقلیم گرم و خشک، استفاده از رنگ های کرمی، آبی و سبز نیز می تواند به آرامش ذهنی ساکنین یاری شایانی کند.

به طورکلی، رنگ های خنثی همانند خاکستری، سفید، قهوه ای و کرمی برای ساختمان های هندسی شکلِ مدرن ایده آل هستند. حتی برای خانه های مسکونی که در نزدیکی دریا ساخته می شوند، می توان حتی از رنگ های پاستیلی همانند صورتی یا هلویی نیز استفاده کرد. فرم ساده تر و مینیمالیستی ساختمان های مدرن، اهمیت حضور رنگ را توجه پذیر می نماید.

نورپردازی در نمای مدرن ساختمان مسکونی

نباید اثر روشنایی را در نمای مدرن فراموش کرد. برای روشنایی بیرونی گزینه های نورپردازی بسیار زیادی وجود دارد، می توان از نورهای لامپ زیر سقفی برای روشنایی تراس ها و نمای کلی ساختمان استفاده کرد.

برخی از چراغ های دیواری دو طرفه در برخی از نقاط جلوه نورپردازی چشمگیری را ایجاد می نمایند. نورپردازی باعث برجسته شدن قسمت های مهم نما می گردد. با نمایش نورهای نرم و روشنایی از بالا یا پایین به دیوارها، ستون ها یا زیر پنجره ها، نمای بیرونی ساختمان را روشن و پرجلوه می نماید. راه چاره های روشنایی برای نمای ساختمان مسکونی مدرن، پتانسیل نما را برجسته می نماید.

دستیابی به شب های روشن و جذاب، نشان از تفکر گسترده در شهرسازی مدرن دارد. همچنین، یک ساختمان در حال مصاحبه مداوم با اکوسیستم خود است و برای پایدار ماندن آن، سیستمی کارآمد از روشنایی نما لازم است.

چند نمونه شاخص ایرانی از نمای خانه مسکونی مدرن

چند نمونه مطرح از نمای مدرن برای ساختمان های مسکونی در زیر آورده شده است:

ساختمان در پَخساختمان مسکونی خانه 40 گرهساختمان مسکونی منصور1

اهمیت توجه به نمای مدرن مسکونی

نمای ساختمان، جلوه ای ثابت و قدرتمندی است که می تواند برای انتقال پیغام، برقراری ارتباط، متبلور کردن عواطف و ایجاد توجه مورد استفاده قرار گیرد. طراحی مدرن نمای ساختمان مسکونی تصور مردم را نسبت به ساختمان ها تغییر خواهد داد. البته، روش انتخابی برای طراحی یک نمای بیرونی باید منعکس نماینده ترجیحات شخصی، کشش بازار و حتی سبک زندگی افراد آن منطقه باشد.

ضمن برنامه ریزی برای طراحی نمای بیرونی ساختمان، مهم است که نه تنها جذابیت بصری نما حفظ گردد بلکه باید عناصر کاربردی را نیز در آن لحاظ کرد. نما باید در برابر شرایط جوی، رطوبت، خوردگی، یخ زدگی، تابش مداوم نور آفتاب و موارد محیطی دیگر مقاوم باشد. همچنین به سلامتی افراد و محیط زیست نیز آسیبی نرساند. در سرانجام، نما باید در طول زمان بهره برداری از سازه، به خوبی عمر نموده و کمترین هزینه تعمیر و نگهداری را داشته باشد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1582

به "نمای مدرن ساختمان مسکونی با مصالح، رنگ و نورپردازی خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای مدرن ساختمان مسکونی با مصالح، رنگ و نورپردازی خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید