همت خیران کم بضاعت گیلانی

به گزارش فیس راز، شیوع بیماری کرونا درگیلان بحران های زیادی ایجاد و زندگی و سلامت مردم استان را با مسائل عدیده ای روبه رو کرد.

همت خیران کم بضاعت گیلانی

به گزارش خبرنگارخبرنگاران، بحران های به وجود آمده پس از شیوع کرونا، بسیاری از مردم خیرخواه گیلانی را برآن داشت تا آستین همت خود را بالا بزنند و پای کار بیایند تا بار سنگینی از روی شانه ها برداشته شود.

گیلان اکنون هفته سوم بحرانی مبارزه با ویروس کرونا را پشت سرمی گذارد. این ویروس برای مردم گیلان مانند سایر ایرانی ها نگرانی ها و مسائل زیادی را به بارآورده است.

اجرای طرح قرنطینه خانگی در این استان به اجرا درآمده و اغلب مردم سعی می کنند در خانه ها بنشینند و از آنجا خارج نشوند. این مساله موجب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شده و مردم را با مسائل معیستی و درآمدی روبه رو کرده است.

اکنون گیلانی ها نگران سلامتی خود و خانواده هایشان هستند. بعضی خانواده ها داغدار شده اند. بعضی چشم به راه شفایافتن بیمارانشان و خانواده های کادرهای درمانی برای سلامت عزیزان خود دست به دعا هستند.

کرونا از زمانی که در ایران شیوع پیدا کرد، مسائل یکی پس از دیگری سر بیرون آوردند و شرایط را برای مدیرت بحران سخت کردند. مهم ترین این مسائل کمبودهای امکانات حوزه بهداشت و درمان بود که در این رابطه گیلان از استان های محروم به شمار می آید.

یاری رسانی به بیمارستان های استان

وقتی کادردرمانی بیمارستان های گیلان اعلام کردند که شدیدا با کمبود روبه رو هستند و به امکاناتی چون، الکل، مواد ضدعفونی کننده، ماسک، گان، دستکش و دیگر وسایل ضروری نیازمندند، سیلی از یاری های مردمی به صورت خود جوش به راه افتاد که بی شک اگر تداوم داشته باشد می تواند ریشه این بیماری را بکند، بشوید و باخود ببرد.

در این رابطه بعضی افراد خیرخواه و مورد اعتماد اغلب شهرهای گیلان در شبکه های اجتماعی به صورت شفاف گروه های خیریه ای مجازی راه اندازی کردند. همه این گروه ها شماره حساب افرادی معتمد را برای کسانی که دوست داشتند تا در یاری رساندن به حوزه درمان قدم خیری بردارند منتشر کردند. دراین اقدام یاری ها مالی خوبی جمع آوری و با آنها وسایل مورد نیاز خریداری و در اختیار مراکز درمانی قرار داده شد.

خیرات برای شادی ارواح درگذشتگان

این روزها بعضی خانواده های گیلانی داغدار ازدست دادن خودهستند، عزیزانی که هنوز نتوانسته اند بر مزارشان اشکی بریزند و شمعی روشن کنند. از آنجاکه دانشکده علوم پزشکی پزشکی گیلان و دیگر نهادهای ذی ربط ازخانواده های جانباختگان خواسته بودند برای حفظ سلامت عمومی از برگزاری مراسم بزرگداشت خودداری کنند، این خانواده ها هم در این روزها تمامی هزینه های مربوط به برگزاری مراسم را صرف خرید لوازم مورد نیاز بیمارستان ها و برای شادی ارواح درگذشته خود خیرات می کنند.

ضدعفونی کردن معابر

یکی دیگر از کارهای خیرخواهانه ای که این روزها درگیلان روی داده ضدعفونی کردن معابر، کوچه ها و بن بست های شهری و روستایی از سوی شهفرایندان است.

از آنجا که گیلان استانی کشاورزی است، دستگاه های سمپاش در اغلب خانه ها موجود است و اغلب کسانی که این دستگاه را دارند آنها را شست و شوی کامل داده اند و هرشب بعد از ساعت 12 به خارج از منزل می فرایند و با هزینه های شخصی اقدام به ضدعفونی کردن محله خود می کنند.

مجید یکی از شهفرایندان منطقه غرب گیلان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهارکرد: این بیماری شوخی بردار نیست. هرکسی باید برای مهار و ریشه کنی آن کاری بکند. شهفرایندان عادی که تخصص و دانشی برای مقابله با این ویروس پس بهترین کار این است که ما شهفرایندان تا زمان ریشه کنی کرونا در خانه ها به سرببریم.

این شهفرایند ادامه داد: من هم با اعضای خانواده به کمپین در خانه بمانیم پیوسته ام. اما از آنجا که حرکتی خودجوش برای ضدعفونی کردن معابر از سوی شهفرایندان و دیگر مردم استان را افتاده، شب ها بعد از ساعت 12 با دستگاه سمپاشی که دارم اقدام به ضدعفونی کردن کوچه خود می کنم. در اغلب روستاها هم این حرمت تداوم دارد.

مجید گفت: بضاعت ما اندک است. اما می دانم همین بضاعت های اندک این بیماری را ریشه کن خواهد کرد.

نانوای مردم دوست

یکی از اقدامات خیرخواهانه که این روزها در شرق گیلان اتفاق افتاده است، پخت نان رایگان از سوی یک نانوای مردم دوست است. این نانوا گفته است از آنجا که بسیاری از مردم به ویژه کارگران روزمزد بیکارشده و در مضیقه مالی به سرمی برند صلاح دیدم در بعضی از روزها نان رایگان تولید کنم. این کار یک حسن دیگرهم دارد، نه پولی گرفته و نه پولی داده می شود، به همین دلیل هم زمینه انتقال ویروس کاهش می یابد.

نگرانی برای گارگران روزمزد

این روزها در فضاهای مجازی خیلی ها نگران شرایط معیشت کارگران روزمزدی هستند که به دلیل بیکاری درتنگنای مالی شدیدی قرار دارند. درهمین رابطه هم گروه هایی خود جوش جمع شده اند و برای یاری به خانواده های آنها یاری مالی جمع آوری می کنند.

یاری به دستفروشان

دستفروشان هم از اقشار ضعیف و کم درآمد استان هستند. نیازمالی موجب شده بسیاری از آنها هرروز خطرکنند و ازخانه خارج شوند تا نانی به خانه ببرند. با این وجود همه آنها در معرض خطرند. یکی از اقدامات خیرخواهانه ای که در یکی از شهرهای شرق گیلان صورت گرفته این بوده که شخصی به صورت ناشناس برای تک تک دستفروشان دستکش، ماسک، کلاه، لباس و مواد ضدعفونی کننده تهیه کرده و دراختیار آنها قرار داده است تا خدای ناکرده به بیماری کرونا مبتلا نشوند.

کسب و کار با رعایت نکات ایمنی

بعضی از کسبه گیلانی این روزها دست به اقدام یسته ای زده اند که خیرخواهی مهم ترین هدف آن است. آنها در فضاهای مجازی تبلیغ گسترده ای راه انداخته اند و از شهفرایندان خواسته اند برای این که قرنطینه خانگی را رعایت کنند سفارش های خود را به صورت آنلاین به کسبه بدهند تا آنها بدون دریافت هزینه حمل و نقل سفارش ها را با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به درمنازل ببرند و در اختیار خانواده ها قرار بدهند.

مدیران گروه ها و شبکه های پربازدید هم بدون دریافت هزینه های تبلیغاتی برای رونق کسب و کار این واحدهای صنفی را درصفحه های پربازدید خود معرفی می کنند تا مردم برای خرید ضروریات کمتر از خانه خارج شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 981

به "همت خیران کم بضاعت گیلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همت خیران کم بضاعت گیلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید