تور ترکیه ارزان: همه چیز درباره شهر تاریخی آنی در ترکیه

به گزارش فیس راز، شهر باستانی آنی | Ani در ترکیه

بیشتر ما ترکیه را به شهرهای معروفش می شناسیم اما این کشور گنجینه های پنهان زیادی دارد که بازدید از آن ها هیجان انگیز و جالب است. می خواهیم به نواحی شمال شرقی ترکیه برویم، جایی در نزدیکی مرز ارمنستان به ویرانه هایی باستانی برمی خورید که خبر از تاریخ کهن این منطقه می دهند. حتی اگر به تماشای آثار باستانی علاقه ای ندارید باز هم بازدید از ویرانه های آنی (Ani) از بایدهای سفر به ترکیه است. این شهر باستانی که در سال 2016 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته مملوء از بناهای سنگی زیبا در میان چشم اندازهای نفسگیر از طبیعتی بکر است. شهری که امروز به مانند شهر ارواح شده اما روزگاری به عنوان مرکز پادشاهی ارمنستان نزدیک به 100 هزار نفر جمعیت داشته و از نظر شکوه و قدرت از رقبای سرسخت قسطنطنیه بوده است. می خواهیم درباره شهر باستانی آنی در ترکیه حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

تور ترکیه ارزان: همه چیز درباره شهر تاریخی آنی در ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

شهر باستانی آنی (Ani) در مرز بین ارمنستان و ترکیه نهاده شده است و مملوء از ویرانه های سنگی ست که قدمت آن ها به قرن 10 و 11 برمی گردد و محیطی وهم آور و فراموش نشدنی را شکل داده اند. آنی در شمال شرقی ترکیه، در 42 کیلومتری شهر کارس، در فلاتی مثلثی و دورافتاده مشرف به دره ای باریک نهاده شده است. این شهر به خاطر موقعیت مناسب جغرافیایی به مدت 2500 سال محل زندگی مردمان زیادی بوده است، فلاتی با شرایط دفاعی مناسب که با دره های حاصلخیز احاطه شده و از دروازه های مهم راه ابریشم به سمت آناتولی به شمار می رفت.

در بازدید از این شهر تاریخی در سکوتی که گاهی با صدای جریان آب رودخانه شکسته می گردد به گذشته این شهر فکر کنید: شلوغی و هیاهو، مراسم مذهبی ارمنی، و مسافران و تاجرانی که در جهت جاده ابریشم مدتی را در این شهر می ماندند. این شهر قرون وسطایی که روزگاری یکی از مراکز مهم تجاری و فرهنگی جاده ابریشم بود با معماری خارق العاده اش شناخته می گردد و در آن بناهای مسکونی، مذهبی و نظامی در کنار هم چشم اندازهای مجذوب کنندهی از شهرهای قرون وسطایی را به وجود آورده اند.

این شهر که از دوره برنز ساکنانی داشته در قرن های 10 و 11 به اوج آبادانی رسید، بعدها با حمله مغول و زلزله سال 1319 رو به رکود رفت تا اینکه در نهایت در قرن 18 متروک شد. زمانی که بین دو کشور ترکیه و ارمنستان مرزهای نو کشیده شد شهر تاریخی آنی در سمت ترکیه نهاده شد اما این شهر در واقع در قرن 5 به وسیله سلسله ای ارمنی تاسیس شده و کم کم آنقدر پیشرفت کرد تا اینکه در قرن 10 مرکز شد. در این شهر قرون وسطایی بناهای مسکونی، مذهبی و نظامی در طول قرن ها به وسیله سلسله های مسلمان و مسیحی ساخته اند و نمایشگاهی مجذوب کننده از تکامل تدریجی بناهای قرون وسطایی را شکل داده اند، نمونه ای از نوآوری های معماری متنوع از سلسله های بین 7 تا 13 میلادی.

قلعه داخلی که سایت باستان شناسی امروزی را شکل داده در زمان سلسله ارمنی کامساراکان در قرن 4 میلادی ساخته شده است. دیوارهای مستحکم خارجی که همچنان ویرانه کلیساها، مساجد و کاروانسراها را احاطه نموده در سال 964 و در زمان حکومت آشوت سوم ساخته شده اند، دیواره هایی که بعدها در سال 978 و به دستور سمبات دوم مستحکم شدند. دیواره های سوم به دستور آنی بی در سال های 1064 تا 1072 ساخته شدند یعنی درست در زمانی که سلطان سلجوقی این شهر را فتح نموده بود.

اولین حفاری های باستان شناسی در این سایت به سال 1892 برمی گردد، پروژه ای که به وسیله آموزشگاه علوم سنت پترزبورگ و زیر نظر باستان شناسی روسی انجام می شد و تا سال 1917 ادامه پیدا کرد. در اواخر قرن 19 امپراتوری روسیه کنترل کارس و نواحی اطراف آن را به دست گرفت و آموزشگاه علمی تا زمان انقلاب روسیه در سال 1917 حفاری های باستان شناسی زیادی را در این ناحیه انجام داد. دانشمندان روسی در این سایت موزه ای بزرگ از اشیای کشف شده برپا کردند که بیشتر آن ها در مسجد مینوچیر می باشد.

در امتداد رودخانه بقایایی از پل های فرو ریخته را می بینید که روزگاری که روزی شهر را به جهتهای تجاری قفقاز و جاده ابریشم متصل می کرد.

شهر ویرانه های سنگی از قلعه ها، کلیساها، خانه ها و قصرهایی ست که در چمنزارهایی دورافتاده سال هاست به حال خود رها شده اند اما همچنان تماشایی و مجذوب کنندهند. قدمت بسیاری از کلیساهایی که خوب مانده اند به اواخر قرن 10 و اوایل قرن 11 برمی گردد. تعدادی از معروف ترین بناهای به جای مانده در شهر آنی را معرفی می کنیم:

کلیسای جامع آنی | Cathedral of Ani: این کلیسا بزرگ ترین و مهمترین بنای شهر آنی است که در اوایل قرن 11 ساخته شده است. در سال 1064 بعد از اینکه سلجوقیان آنی را فتح کردند این کلیسا مدتی به مسجد تبدیل شد اما بعدها دوباره به حالت اولیه برگشت. در زلزله ویرانگر سال 1319 گنبد مخروطی طیبای آن فروریخت.

کلیسای مسیح مقدس | Church of the Holy Redeemer: بدون شک یکی از مجذوب کننده ترین بناهای این شهر کلیسای مسیح است که با اینکه به وسیله رعد و برق به دو نیم تقسیم شده اما به خاطر بازسازی ها همچنان پابرجا مانده و فرو نریخته است.

مسجد مینوچیر | Mosque of Minuchir: این مسجد یادآور مذهب های گوناگون شهر تاریخی آنی ست و در قرن 10 به وسیله حاکم نو آنی یعنی ترک ها ساخته شده است. یونسکو این مسجد را نشانه اهمیت آنی نه فقط در تاریخ ارمنستان بلکه در تاریخ ترک ها می داند. با تماشا این مسجد تاریخی و زیبا از اینکه یک همچین جای خارق العاده ای تا این حد گردشگران کمی دارد تعجب می کنید. در چمنزارهای اطراف این مسجد گاهی گله ها و اسب هایی را در حال چرا می بینید که خبر از بکر بودن این منطقه می دهند.

بازدید از آنی

آنی مساحت کمی دارد و به راحتی می توانید پیاده در عرض نصف روز از تمام بخش های آن تماشا کنید البته در دسترسی به برخی از قسمت ها به خاطر نزدیکی به مرز ارمنستان محدودیت هایی وجود دارد. به راحتی می توانید از شهر کارس خودتان را آنی برسانید؛ جهت، اتوبانی 4 بانده و 42 کیلومتری است که با تابلوهای قهوه ای رنگ نشانه گذاری شده و آسفالت خوبی دارد. برای ورود به این سایت باید 8 لیر ترکیه ورودی بدهید و از جایی تماشا کنید که نمونه آن در هیچ شهر دیگری از ترکیه پیدا نمی گردد.

منبع: lonelyplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2138

به "تور ترکیه ارزان: همه چیز درباره شهر تاریخی آنی در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: همه چیز درباره شهر تاریخی آنی در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید