هواپیمای مسافربری که چهاربرابر صوت سرعت دارد

به گزارش فیس راز، تنها هواپیمای مسافربری مافوقصوتی که مدتی هم در ناوگان هوایی ایرفرانس و بریتیش ایرویزکار کرد، کنکورد بود که با سرعت دو ماخ پرواز می کرد. کنکورد به دلیل مصرف بالای سوخت فسیلی و سروصدای زیاد پیروز نشد و تولیدش پس از سقوط یک فروند و مرگ 113 سرنشین آن در ژوئیه سال 2000 متوقف شد.

هواپیمای مسافربری که چهاربرابر صوت سرعت دارد

حمل ونقل هوایی از جمله صنایعی به شمار می رود که به شدت از پاندمی کووید19 آسیب دیده اند. شرکت های بزرگی، چون لوفت هانزا در آستانه ورشکستگی هستند و بدون یاری های دولتی امکان ادامه حیات ندارند.

صنایع هواپیماسازی نیز به فکر کاهش زیان ها افتاده اند و بوئینگ و ایرباس قصد دارند، علاوه بر اخراج بعضی از کارکنانشان فراوری هواپیما های غول پیکر بوئینگ 747 و ایرباس ای 380 را متوقف نمایند.

با وجود این، پژوهشگران صنایع هواپیماسازی در کشور های گوناگون به دور از چالش هایی که پاندمی ایجاد نموده در پی فراوری هواپیما های زِبَرصوت (مافوق صوت) هستند. یکی از این گونه هواپیما ها که قرار است به زودی نخستین پرواز آزمایشی خود را در کویر موهاوی کالیفرنیا انجام دهد، ایکس-بی یک (XB-1) نامیده می گردد که با 21 متر طول تنها امکان حمل یک سرنشین را دارد.

بخش اعظم هزینه فراوری هواپیما های پرسرعتی را که تا به امروز به بازار آمده اند دولت ها پرداخته اند. ایکس-بی یک نخستین هواپیما از این دست است که با بودجه بخش خصوصی، توسط شرکت استارت آپ بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) فراوری می گردد.

به گفته سخنگوی این شرکت، نخستین آزمایش آن با سرعت 1،3 ماخ (1،3 برابر سرعت صوت، حدود 1600 کیلومتر در ساعت) انجام خواهد شد و قرار است که پس از انجام پیروزیت آمیز آزمایش های لازم، برای حمل و نقل مسافران شخصی تا 75 نفر قابل استفاده باشد.

سرعت آن نیز افزایش می یابد و به 2،2 ماخ (حدود 2700 کیلومتر در ساعت) می رسد. در این صورت فاصله بین لندن و نیویورک را حدود 3،5 ساعت طی خواهد نمود. به گفته سخنگوی بوم سوپرسونیک، این هواپیما با وزن کم، سروصدایی به مراتب کمتر از کنکورد و سوخت پایدار، با محیط زیست کاملا سازگار است و بدون فراوری دی اکسید کربن پرواز می نماید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که برنامه این شرکت بسیار جدی است، اما این که آیا بتواند در مدت معین شده به اهداف خود برسد قطعی نیست. بعضی از آن ها بر این نظرند که هواپیما های کوچک تر، برای هشت تا 15 مسافر، شانس بیشتری برای پیروزیت در این زمینه دارند. در این راستا به فعالیت های شرکت آیریون سوپرسونیک اشاره می گردد که از سال 2002 فعال است.

این شرکت تا به امروز هواپیمایی فراوری ننموده، اما طرح هایی که ارائه داده حاکی از جدیت آن است. تنها ساخت دفتر اصلی شرکت در فلوریدا 300 میلیون دلار هزینه می برد.

آیریون سوپرسونیک مصمم است از سال 2023 ساخت هواپیمای مدل ای اس 2 را شروع کند. گام بعدی این شرکت فراوری مدل ای اس 3 است که به گفته سخنگوی شرکت، با سرعت 4 ماخ (حدود 5000 کیلومتر) قادر به حمل 50 مسافر خواهد بود.

تنها هواپیمای مسافربری مافوقصوتی که مدتی هم در ناوگان هوایی ایرفرانس و بریتیش ایرویزکار کرد، کنکورد بود که با سرعت دو ماخ پرواز می کرد. کنکورد به دلیل مصرف بالای سوخت فسیلی و سروصدای زیاد پیروز نشد و فراوریش پس از سقوط یک فروند و مرگ 113 سرنشین آن در ژوئیه سال 2000 متوقف شد.

از آن موقع تا به امروز شرکت های زیادی برای فراوری جانشین مناسبی اقدام نموده اند، اما تا به امروز پیروز نشده اند. تابستان گذشته ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیایی و بنیانگذار شرکت ویرجین گروپ (Virgin Group) اظهار داشت که به زودی یک هواپیمای مافوق صوت با موتور رولزرویس ارائه خواهد نمود.

شعبه شمال آمریکای رولزرویس هم این خبر را تایید کرد و گفت، سرعت این هواپیما سه برابر سرعت صوت خواهد بود. هنوز معلوم نیست که فراوری این هواپیما به چه مقطعی رسیده است. رکورد سرعت هواپیما 3،3 ماخ و در اختیار جت شناسایی دوربرد اس آر-71 بلک برد (Lockheed SR-71 Blackbird) است. این هواپیما بین سال های 1964 تا 1998 در اختیار ارتش ایالات متحده بود.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1692

به "هواپیمای مسافربری که چهاربرابر صوت سرعت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای مسافربری که چهاربرابر صوت سرعت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید