چرا هنوز هم در هواپیماها زیرسیگاری وجود دارد؟

به گزارش فیس راز، ممنوعیت سیگار کشیدن در هواپیما

امروزه همه می دانند که سیگار کشیدن در هواپیما ممنوع است. حتی کسانی که تا به حال با هواپیما سفر نکرده اند هم از این قانون آگاه هستند. اما آیا می دانستید که در هواپیما و در سرویس بهداشتی تمام هواپیماها زیرسیگاری وجود دارد؟! به نظرتان عجیب نیست؟ اگر سیگار کشیدن ممنوع است پس چرا در هواپیما زیرسیگاری وجود دارد؟ آیا تا به حال متوجه زیرسیگاری در هواپیما شده اید؟ اگر بله، آیا برایتان سوال پیش نیامده که وقتی سیگار کشیدن در هواپیما ممنوع است چرا زیرسیگاری در هواپیما وجود دارد؟ آیا این زیرسیگاری بازمانده از دورانی است که مسافران اجازه سیگار کشیدن در هواپیما را داشتند؟ اگر اینطور است چرا هواپیماهای نو هم زیرسیگاری دارند؟ با خبرنگاران همراه باشید تا پاسخ این سوال ها را با هم پیدا کنیم.

چرا هنوز هم در هواپیماها زیرسیگاری وجود دارد؟

وجود زیرسیگاری در هواپیما یک الزام قانونی است!

بر طبق فهرست حداقل تجهیزات لازم برای هواپیما که به وسیله اداره هوانوردی فدرال (FAA) تهیه می گردد، زیرسیگاری در هواپیما همچنان یکی از ضروریات قانونی و امنیتی به شمار می فرایند. این قانون لازم الاجراست و حتی نظارت دقیقی در خصوص آن انجام می گردد. به طور مثال، اگر زیرسیگاری هواپیما بشکند، ایرلاین موظف است ظرف ده روز آن را جایگزین کند و یک زیرسیگاری نو به جای آن قرار دهد.

در واقع، در سال 2009 یکی از پروازهای بریتیش ایرویز با تاخیر انجام شد. چرا؟ چون کارکنان مشغول عوض کردن زیرسیگاری شکسته بودند!!! طبق مقررات: صرف نظر از این که سیگار کشیدن در هواپیما ممنوع باشد یا نباشد، سرویس بهداشتی هواپیما می بایست دارای زیرسیگاری هایی قابل جدا شدند باشند و این زیرسیگاری ها باید در نزدیکی درب و جلوی دید قرار داده گردد!

اگر نصف مجموع زیرسیگاری های هواپیما خراب شوند و قابل استفاده نباشد ایرلاین باید ظرف مدت 72 ساعت نسبت به تعمی رو تعویض زیرسیگاری ها اقدام کند. در غیراینصورت ممکن است اجازه پرواز به آن هواپیما داده نگردد!

زیرسیگاری در هواپیما

ممکن است بارها سوار هواپیما شده باشید و متوجه این موضوع نشده باشید. اما این بار که سوار هواپیما شدید و به سرویس بهداشتی رفتید سمت راست (شاید هم سمت چپ) خود را نگاه کنید تا زیرسیگاری را ببینید که روی دیوار قرار گرفته است! علیرغم ممنوعیت سیگار کشیدن در هواپیما هنوز هم یکی دو تا زیرسیگاری در هواپیما وجود دارد. در واقع، بگذارید این طور بگوییم. از سال 2000 ایرلاین ها موظف هستند در سرویس بهداشتی هواپیماها زیرسیگاری قرار بدهند! چرا؟؟؟

شاید به نظرتان عجیب برسد اما تا دهه نود میلادی هم مسافران می توانستند در هواپیما سیگار بکشند! مسافران می توانستند از مهمانداران سیگار بگیرند و در ارتفاع 10000 متری سیگار بکشند! هواپیماهای قدیمی که عمربالایی دارند هنوز هم در کابین خود زیرسیگاری دارند و یادآور آن دوران هستند. اما امروز در خصوص هواپیماهای قدیمی نمی خواهیم صحبت کنیم. موضوع جالب این است که هواپیماهای مدرن و تازه هم در سرویس بهداشتی شان زیرسیگاری دارند!

امروزه اما تقریبا تمام ایرلاین ها سیگار کشیدن در هواپیما را ممنوع اعلام نموده اند اما با این حال، هنوز هم مسافران قانون شکن وجود دارند و قرار نیست به خاطر سهل انگاری یک مسافر جان بقیه مسافران به خطر بیفتد. درست است؟ به گفته یک مهماندار سیگاری های امروزی زرنگ تر هم شده اند! این افراد مخفیانه سیگار را با خود به داخل سرویس بهداشتی می برند و سنسور حساس به دود (Smoke detector) را می پوشانند تا بتوانند سیگار بکشند! قوانین امنیتی پرواز شاید سختیگرانه به نظر برسد اما صرفا برای حفظ امنیت پرواز و جان و مال مسافران است و تمام مسافران موظف هستند این قوانین را رعایت نمایند. اما ایرلاین ها باید این احتمال را هم در نظر بگیرند که اگر مسافری توجهی به قانون نکرد و در سرویس بهداشتی سیگار کشید برای بقیه مسافران و هواپیما مسئله ای ایجاد نگردد. به همین علت ایرلاین ها باید در سرویس بهداشتی یکی دوتا زیرسیگاری قرار بدهند تا در صورت بروز چنین اتفاقی حداقل جان بقیه به خطر نیفتد!

چرا همچنان زیرسیگاری در هواپیما وجود دارد؟

خب، حالا می رسیم به علت این کار عجیب. امروزه به علت رعایت حقوق شهفرایندان و مسائل سلامتی سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است. هواپیما هم مکانی عمومی محسوب می گردد و به علت نکات امنیتی سال هاست که استعمال دخانیات در هواپیما ممنوع است. این موضوع را همه می دانیم، درست است؟ اما به هرحال باز هم ممکن است یک مسافر خطاکار به این قانون اهمیتی ندهد و سعی کند مخفیانه در سرویس بهداشتی سیگار بکشد! هرچند بیشتر مسافران این قانون را رعایت می نمایند اما باز هم احتمال این کار وجود دارد و ایرلاین ها برای امنیت پرواز باید کوچکترین احتمالات را هم در نظر بگیرند.

برای اینکه لزوم وجود زیرسیگاری در هواپیما برایتان روشن تر گردد به این مثال توجه کنید:

در سال 1973 پرواز شماره 820 ایرلاین Varig از ریودوژانیرو به سمت پاریس پرواز می کرد که دچار آتش سوزی شد. یک مسافر بی توجه در سرویس بهداشتی سیگار کشیده و ته سیگار هنوز روشنش را در سطل زباله انداخته بود! آتش از سرویس بهداشتی آغاز شد و وقتی خدمه متوجه بوی دود و آتش سوزی شدند سریعا به خلبان اطلاع دادند. آتش به سرعت توسعه پیدا کرد و خلبان مجبور به فرود اضطراری شد. با این حال، 123 نفر از مسافران و مهمانداران به علت غفلت و بی توجهی یک مسافر کشته شدند!!!

ایرلاینی برای سیگاری ها!

مساله سیگار کشیدن در هواپیما برای برخی ها تبدیل به دغدغه شده است؛ تا حدی که پیشنهاد تاسییس ایرلاینی ویژه افراد سیگاری مطرح شده است! افرادی که در سفر کاری هستند به ویژه دوست دارند همچنان در طول پرواز هم سیگار بکشند و در پی راهی برای رهایی از این ممنوعیت هستند. در سال 2004 ایرلاینی به نام اسمینت ایر (SmintAir) که مخفف ایرلاین بین المللی سیگاری ها (Smokers International Airlines) است کوشش کرد شرکت هواپیمایی ای برای افراد سیگاری راه اندازی کند. قرار بود هواپیمای بوئینگ 747 راستا بین دوسلدورف و توکیو را پرواز کند و تمام مسافران اجازه داشتند در طول پرواز هرچقدر دلشان خواست سیگار بکشند. اما به علت مسائل و مسائل ملی این پرواز در دقیقه نود کنسل شد.

منبع: money.cnn.com

منبع: الی گشت
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2115

به "چرا هنوز هم در هواپیماها زیرسیگاری وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هنوز هم در هواپیماها زیرسیگاری وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید