کوهی اسرارآمیز در تبت که قله آن هنوز فتح نشده

به گزارش فیس راز، روی کره زمین مکان های دیدنی بسیاری وجود دارد که تماشای بعضی از آنها هوش از سر آدم می برد. از طرفی تماشای بعضی از مکان های دیدنی دیگر هم برای اغلب انسان ها ناممکن است؛ چرا که هزینه های سفر و پراکندگی آن آثار مانع گردشگری و جهانگردی می گردد. به هر حال امروز قصد داریم به یکی از کوه های عجیب و غریب کره زمین سفر کنیم؛ کوهی عجیب در تبت که هیچ گاه به وسیله بشر فتح نشده است.

کوهی اسرارآمیز در تبت که قله آن هنوز فتح نشده

به گزارش گجت نیوز، کایلاش کوهی واقع در تبت چین است که 6714 متر ارتفاع دارد. این منطقه از نظر سیاسی خودمختار و مستقل است و به طور دقیق تر در صد کیلومتری ثغور نپال، چین و تبت قرار گرفته است. از شگفتی های کایلاش هر چه بگوییم کم گفته ایم. تقدس این کوه بالاست، به قدری که گفته می گردد محل اقامت لرد شیوا و سرچشمه ای برای رودخانه های برهماپوترا، ایندوس، سوتلج و کارنالی است (خانه خدایان).

حتی طبق ادعای بومیان این منطقه، کوه کایلاش مرکز ثقل دنیا هستی و نردبانی به سوی بهشت ابدی است. تعاریف ما از این کوه مجذوب نماینده به احتمال زیاد حس کنجکاوی شما را برانگیخته؛ بنابراین بیایید سفری معنوی به قله کایلاش را شروع کنیم. کوه مقدس و جایگاه ابدی بهشت در جنوب غربی تبت واقع شده و یکی از همسایه های آن کومائون هند است.

بنا بر آنچه در متون مقدس چینی آمده، اگر انسان گناهکاری به دور کوه بچرخد، قدری از تقدس به او می رسد و تمامی گناهان وی بخشیده خواهد شد. از جمله مردمانی که به تقدس این کوه اعتقاد قوی دارند می توان به هندوها، جین ها، بودایی های تبتی و پیروان دین بون اشاره نمود. همیشه ابرهایی ضخیم بر فراز کایلاش در حرکت هستند و اسرار بسیاری در انبوه این ابرها نهفته شده است!

کایلاش نزد ادیان مختلف

گفتیم هندوها، بودایی ها، جین ها و پیروانی از دین بون به الوهیت این کوه اعتقاد راسخ دارند و به نوعی کایلاش را مأمن و پناهگاه خود در نظر می گیرند. این کوه رمزآلود مورد احترام ادیان و مذاهب مختلف است و هندوها معتقدند که شیوا روزگاری در آنجا می زیسته است.

علاوه بر این به اعتقاد بودایی های تبت، کایلاش نمایشی از دنیا شناسی بودایی روی زمین است و جین ها بر این باورند ریشابه، بنیانگذار آنها زمانی به بیداری معنوی دست یافته که بر فراز این کوه قدم گذاشته است. بون ها نیز بر این عقیده راسخ هستند که موسس آنها پس از هبوط به زمین از بهشت برین در کایلاش فرود آمده است. به هر حال این کوه اسرارآمیز برای ادیان مذکور اهمیتی بنیادین دارد و به مثابه نمادی الهی مورد تأیید آنها است.

کایلاش، مرکز دنیا

به عقیده دانشمندان و بنا بر مطالعات آنها، کوه کایلاش مرکز چرخش کره سماوی است. البته نام این کوه در کتاب وداها و بعلاوه اساطیری نظیر رامایانا به عنوان محور موندی آمده و سپس محققان به این نتیجه رسیده اند که ادعای آنها بر پایه حقیقت است. بعلاوه به این نکته اشاره شده که قله اصلی آن مرکز گیتی است و متصل به بناهای تاریخی مهمی در گوشه و کنار کره خاکی شده است.

برای مثال با مطالعه ای دقیق متوجه خواهیم شد که استون هنج به عنوان بنای تاریخی انگلستان، تنها 6666 کیلومتر با کایلاش فاصله دارد. علاوه بر این فاصله این کوه تا قطب شمال هم دقیقا 6666 کیلومتر تخمین زده شده و فاصله آن با قطب جنوب نیز به طور شگفت انگیزی 13332 کیلومتر خواهد بود.

صعود به کایلاش ممکن نیست

کوهنوردان شجاع و زبده بسیاری کوشش های نافرجامی برای صعود به کایلاش داشته اند. به نظر می رسد اقامتگاه لرد شیوا برای انسان های فانی غیر قابل دسترس مانده است. در متون مقدس هندوها نیز این طور آمده که نباید در الوهیت کوه مقدس مداخله ای صورت بگیرد و این عمل ممنوع شده است و در غیر این صورت کشته خواهند شد.

در متون روایی این گونه آمده که نزدیک شدن به کایلاش می تواند شیوا و همسرش را که در آنجا سکونت دارند آزرده خاطر کند. هیچ یک از کوهنوردان تا به امروز پیروز نشده اند بر فراز این قله، پرچم خود را خاک نمایند. بنابراین تا این لحظه اسرار کایلاش ناشناخته به جای مانده است.

معمولا کوهنوردان به دلایل مختلفی از قبیل آب و هوای نامساعد، بیماری ارتفاع، انحراف در جهت اشتباه و مسیرهای گمراه نماینده از فتح آن صرف نظر می نمایند. در متون مقدس بودایی میلارپا تنها کسی است که می تواند به اوج قله برسد، زیرا نامش در تاریخ کایلاش ثبت شده است.

به ادعای مردمان محلی این منطقه، هفت نوع نور که در نزدیکی کوه می درخشد را بارها دیده اند و دانشمندان ناسا با آنالیز های به عمل آمده به این نتیجه رسیده اند که به احتمال زیاد نیروی مغناطیسی در آنجا وجود دارد. در واقع نیروی مغناطیس گاهی به آسمان برخورد می نماید و چنین نورهایی منتشر خواهد نمود.

کایلاش، پلکان عرش و فرش

در کتاب مقدس وداها (متون مقدس هندوها) آمده است که کوه کایلاش پلکانی میان آسمان و زمین (عرش و فرش) است. مهابهارتا در وداها روایت نموده که پاندواها برای رسیدن به کایلاش با همسر خود سفر کردند. در این سفر سخت تنها کسی که پیروز شد به بهشت برسد و دروازه های آن به رویش باز گردد، یودیشتیرا بود.

کوهی عجیب در تبت با نورهای اسرار آمیز

روایت شده که سایر همسفران به نوبت غلتیدند و پیروز نشدند صعود نمایند. به اعتقاد پیروان آیین کایلاش، درهای بهشت تنها به روی یودیشتیرا باز شده و چهار شیب هرمی شکل که رو به چهار جهت اصلی قطب نما است، مظهر کمال اوست. به اعتقاد پیروان، کایلاش به معنای واقعی کلمه دروازه ورود به بهشت است.

سفر در زمان با کوه کایلاش

شاید باورش سخت باشد، اما گفته شده کوهنوردان و بازتماشامایندگان از کایلاش به نوعی در زمان سفر می نمایند. داستان سفر در زمان برای نخستین بار از آنجایی شروع شد که گروهی از کوهنوردان سیبری وارد خط ممنوعه شدند و بعد از بازگشت گویا به مقدار چندین دهه پیر شدند.

طولی نکشید که تمامی اعضای این تیم یک به یک بر اثر کهولت سن جان خود را از دست دادند و همین مسئله بر رازآلودی و اسرارآمیزی این کوه می افزاید. علاوه بر این، بازتماشامایندگان و زائران ادعا نموده اند هنگام بازدید از کوه رشد غیر عادی در مو و ناخن هایشان احساس نموده اند.

کایلاش شبیه به اهرام مصر است

نمی توان شباهت کوه کایلاش به اهرام مصر را نادیده گرفت. قرن های متمادی راجع به شکل این کوه تحقیق و آنالیز شده و دانشمندان در مورد برف های انبوه و ضخیم آنجا نظرهای مختلفی داده اند. یکی از دانشمندان روسی با تماشا کوه کایلاش و آنالیز های به عمل آمده به این نتیجه رسیده که کایلاش شکل و مقدار ای دارد که نمی توان با تماشا آن گفت پدیده ای طبیعی است. علاوه بر این، سایر محققان معتقدند شباهت عجیب و زیادی بین کوه مذکور با اهرام مصر وجود دارد.

نخستین بار در سال 1926 میلادی بود که به هیو راتلج مجوز فتح کایلاش داده شد و او برای صعود در حال آنالیز جبهه شمالی کوه به ارتفاع 1800 متر بود، ولی شوربختانه زمان وی تمام شد. بعلاوه چندین دهه بعد و در 1980 رینهولد از سوی دولت چین مجوز صعود گرفت، ولی وی به خاطر احترام به عقیده بومیان، از این کار منصرف شد.

در سال 2001 نیز گروهی از اسپانیا ظاهرا مجوز گرفتند، ولی وقتی این خبر رسانه ای شد، دولت چین انکار کرد و گفت که صعود به کوه کایلاش اکیدا ممنوع است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2282

به "کوهی اسرارآمیز در تبت که قله آن هنوز فتح نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهی اسرارآمیز در تبت که قله آن هنوز فتح نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید