6 نکته برای خانه تکانی عید

به گزارش فیس راز، خبرنگاران: خانه تکانی آیین باستانی ماست و همه بانوهای ایرانی برای خیر و برکت وزدودن پلشتی های خانه در آستانه سال نو منازلشان را پاکیزه می نمایند.

6 نکته برای خانه تکانی عید

به گزارش خبرنگاران ، خانه تکانی همان طور که از اسمش پیداست یعنی خانه را از وسایل اضافه سال پیش و گرد و غبار زدوده و تر و تمیز و شاداب به استقبال سال نو رفت.این روزها که بیشترخانم ها شاغل هستند وممکن است بسیاری کارهایشان به روزهای آخرموکول گردد باید برنامه ریزی نموده و در ایام به جای مانده سال این آیین دلکش را انجام داد.

1-چطور آغاز کنیم؟

همیشه با یک برنامه ریزی درست می توان از خیلی از کارهای پیش بود، این اصل حتی در خانه تکانی عید نوروز هم به کار می آید. به شما پیشنهاد می کنیم تا برای جلوگیری از سردرگمی و کلافگی های هنگام خانه تکانی با برنامه پیش بروید. پس خانه تکانی را از اتاق خواب آغاز کنید.

2-اتاق خواب در راس امور واقع شده است

اگر یک اتاق خواب دارید کارتان کمی راحت تر است، اما اگر بیش از یک اتاق خواب دارید باید زمان بیشتری برای این کار بگذارید. اتاق خواب ها همیشه کمی بهم ریخته تر از سایر فضاهای خانه هستند و البته وجود وسایل ریز و درشت که به چشم نمی آیند، اما می توانند بلای جان مان هنگام نظافت و مرتب کردن خانه باشند. جمع آوری پرده ها و ملحفه ها اولین قدم برای آغاز است. اگر پرده های بزرگ و ملحفه های زیادی دارید، بهتر است تا آن ها را به خشکشویی ها بسپارید تا در زمان خود صرفه جویی کنید. خشکشویی پرده و خشکشویی پتو همیشه زمان بر است، در نتیجه اگر قصد استفاده از امکانات خشکشویی ها را دارید باید از همین حالا اقدام کنید. بعد از آن باید شیشه ها و پنجره ها را تمیز کنید. برای این کار ایمنی را رعایت کنید و اگر منزلتان را در طبقات بالایی واقع شده است، حتما از نیروی متخصص این کار بهره ببرید. تمیز کردن دیوارها و کف پوش اتاق خواب می تواند نقطه آغاز مناسبی باشد. بعد از انجام کارهای کلی به سراغ جمع آوری وسایل کهنه و مازاد بروید. این کار اصولا زمان بیشتری از شما خواهد گرفت. پیشنهاد می کنیم روزهای انتها هفته را برای این کار انتخاب کنید تا زمان کافی برای جمع آوری وسایل داشته باشید.

3- آشپزخانه ها اصل کاری هستند

بعد از اتاق خواب می توانید به سراغ آشپزخانه بروید. آشپزخانه اصولا زمان بیشتری برای تمیز کردن و گردگیری احتیاج دارد. اگر شما هم برای سال تازه دوست دارید تا تغییر و تحولی در چیدمان وسایل داخل کابینت به وجود آورید کارتان کمی بیشتر است. پیشنهاد می کنیم با همان روش تمیز کاری اتاق خواب ها پیش بروید. ابتدا دیوار و کف پوش ها را تمیز کنید و سپس به سراغ جمع آوری وسایل مازاد بروید. این کار می تواند زمان بیشتری برای شما ذخیره کند. اصلی ترین موضوع و چالش برای تمیز کردن آشپزخانه وجود لکه های چربی بر روی سطوحی مانند کابینت هاست، برای این کار می توانید سراغ مواد شیمایی بروید و یا مواد ساختگی در خانه را برای این کار انتخاب کنید، برای نمونه سرکه سفید می تواند به شما در برطرف آلودگی و چربی سطوح آشپزخانه یاری کند. اگر احساس می کنید هود احتیاج به تمیز کردن بیشتری دارد مانند سرکه، جوش شیرین را در آب حل کنید و از آن برای تمیز کردن سطوح بهره ببرید. برای تمیز کردن محیطی مانند آشپزخانه که به علت طبخ غذا در طول سال ممکن است احتیاج به زمان بیشتری برای تمیز کردن و مرتب نگهداشتن داشته باشد، کار تیمی اعضای خانواده می تواند در بهتر انجام شدن آن یاری نماینده باشد.

4-از یخچال غافل نشوید

از یخچال غافل نشوید. یکی از عادات نادرست، نگهداشتن میزان زیادی دارو در یخچال است. برای تمیز کردن یخچال می توانید با این کار آغاز کنید، داروهای مازاد را از یخچال خارج کنید. بعد از آن به سراغ مواد غذایی مازاد بروید و آن ها را خارج کنید و طبقه ها را و فضای داخلی یخچال را بشویید. سپس لیستی از مواد غذایی مورد احتیاج یادداشت کنید و یخچال را با آن ها پر کنید.

5-بروید سر وقت سالن پذیرایی

بعد از گردگیری اتاق های خواب و آشپزخانه زمان تمیز کردن و مرتب سازی پذیرایی است. جایی که قرار است در عید نوروز میزبان مهمانان باشیم. برترین راه برای آغاز، باز کردن پرده ها و تمیز کردن شیشه ها و پنجره هاست. برای این کار پیشنهاد می کنیم تا با زیاد بودن تعداد پرده ها آن ها را به خشکشویی ها بسپارید. بعد از این مرحله باید به سراغ مبل ها، کاناپه و کف پوش و وسایل که به صورت عمده در پذیرایی قرار دارند، برویم. وسایلی نظیر ویترین، تلویزیون، لوستر. در زمان حاضر بیشتر خانه ها کف پوش سرامیکی دارند و فرش و قالیچه ها برای زیبایی روی کف پوش های سرامیکی قرار می گیرند. برای تمیز کردن آنها پیشنهاد می کنیم تا آن ها را به قالیشویی ها بسپارید تا هم در زمان و هم در مصرف آب صرفه جویی گردد. تمیز کردن دیوار ها می تواند مهم ترین چالش باشد. برای این کار احتیاج به میزانی صبوری دارید و البته استفاده از مواد شوینده مناسب تا علاوه بر برطرف آلودگی های احتمالی محل پذیرایی خانه شما را زیباتر و تمیز تر از هر زمان دیگری نشان دهد.

6-مراقب بچه ها و شوینده ها باشید

همه اعضا خانواده بهتر است در خانه تکانی مشارکت نمایند. در مصرف مواد شوینده نهایت دقت را بکنید بعضی ترکیبات باعث مسمومیت و حتی مرگ می گردد . هرگز مواد جرمگیر را با وایتکس ترکیب نکنید.مواد شوینده را خصوصا جرمگیر از دسترس بچه ها دور نگه دارید. در استفاده از نردبان و چهارپایه نهایت دقت و احتیاط را داشته کنید. به امید سالی نیکو و پر خیر و برکت برای شما

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 اسفند 1401 بروزرسانی: 14 اسفند 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2313

به "6 نکته برای خانه تکانی عید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته برای خانه تکانی عید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید