آپاندیس چیست؟ + علل و راه های درمان

به گزارش فیس راز، آپاندیس بخشی از روده کوچک است. التهاب آپاندیس (Appendicitis) از شایعترین بیماری های دستگاه گوارش است. تنها راه درمان آپاندیس، عمل جراحی است.

آپاندیس چیست؟ + علل و راه های درمان

آپاندیس چیست؟

آپاندیس به قسمتی از روده کوچک گفته میشود که در قسمت راست بدن و در انتهای روده کور (سکوم) قرار گرفته است. این قسمت به شکل زائدهای کوچک و انگشتی بوده، ابعاد آن بین 2 تا 20سانتیمترمتغیر است و قطر آن نیز بین 6 تا 8 میلی متر است . به التهاب و عفونت آپاندیس، آپاندیسیت ( Appendicitis) گفته میشود. این بیماری، شایع ترین بیماری در بین بیماریهای مرتبط با روده میباشد . و وظیفه آن در بدن خنثی کردن مواد زائد تحریک کننده در بدن یا سموم آلی فراوری شده در پوست است . بیماری آپاندیسیت بسیار دردناک بوده، با حالت تهوع و استفراغ همراه است. تنها راه معالجه این بیماری در حالت عاد عمل جراحی و برداشتن آن است، لیکن مواردی که در ادامه به آن اشاره میشود، برای بهبود و تکمیل درمان آن بسیار مفید خواهد بود.

علائم آپاندیس

آغاز این بیماری با علایم کمی همراه بوده و در ابتدا به سختی قابل تشخیص است. علایم بیماری به تدریج پیشرفت نموده، از مهمترین نشانههای ابتلا به آپاندیسیت موارد زیر را میتوان برشمرد:

  • بیاشتهایی
  • در ابتدا درد در وسط شکم که گاهی خفیف و گاهی شدید است.
  • افزایش شدت درد در قسمت پایین و راست شکم با گذشت زمان
  • حالت تهوع
  • ورم و عظیم شدن شکم
  • ناتوانی در دفع گاز روده
  • تب خفیف

علت آپاندیسیت

علل آپاندیسیت همواره معین نیست. گاهی اوقات این بیماری می تواند در نتیجه یکی از علتهای زیر رخ دهد :

  • زمانی که به جامانده مواد غذایی یا یک قطعه مدفوع سخت (مدفوع سنگ مانند)، سبب مسدود شدن دهانه مجرای آپاندیس شود.
  • یکی دیگر از علتهای بروز این بیماری، بعضی عفونتهای ویروسی دستگاه گوارش میباشد، که باعث التهاب روده میشود.
  • یبوست مزمن نیز یکی از علتهای اصلی بروز آپاندیسیت است.

درمان آپاندیسیت با طب سنتی

بعد از آنکه نخستین نشانه های درد شدید در قسمت تحتانی و راست شکم، حالت تهوع و تب دیده شد، بیمار باید بلافاصله بستری شود. تنها راه درمان آپاندیسیت در شرایط که درد شدت زیادی پیدا نموده است، عمل جراحی و درآوردن فوری آپاندیس است. جراحی سریع خطر پاره شدن آپاندیس را کاهش می دهد. در مواردی که این بیماری زودتر و به موقع تشخیص داده شود، استراحت اولین عامل برای درمان است. مهمترین راه حل درمان آپاندیس با طب سنتی، پرهیز از خوردن هر گونه غذا است. در این مدت بیمار نباید از هیچ خوراکی و غذایی استفاده کند و ضروری است هیچ چیزی به جز آب وارد بدن بیمار نشود .

  • تنقیه بیمار و کمپرس گرم

آپاندس اغلب موارد در اثر یبوست طولانی ایجاد میشود، بنابراین راه حلهایی که برای درمان خانگی یبوست استفاده میشود، به منظور درمان آن با طب سنتی نیز کاربرد دارد. با این وجود ضروری است ابتدا بیمار تنقیه (پاکسازی روده عظیم) شود. تنقیه و تمیز کردن بخش پایینی روده عظیم بایستی به مدت سه روز ادامه یابد. برای این کار میتوان از کمپرس آب گرم استفاده نمود. کمپرس آب گرم باید هر روز دو بار تکرار شود و هر کدام به مدت یک ساعت طول بکشد. برای استفاده از کمپرس، دستمالی را در آب گرم خیس نموده و بر روی قسمت پایینی شکم قرار دهید. هنگامی که علائم حاد بیماری تا حدود روز سوم کاهش پیدا کرد، بیمار باید از تنقیه کامل که دارای حدوداً یک و یک دوم لیتر آب گرم است استفاده کند و این تنقیه را باید روزانه تا زمانی که التهاب و درد کاهش پیدا کرد تکرار کند .

  • استفاده از میوه ها و سبزیهای ملین

با توجه به اینکه اغلب مواقع آپاندیسیت در نتیجه یبوست طولانی به وجود می آید، بنابراین توصیه میشود از میوه ها و سبزی های ملین در رزیم غذایی استفاده شود. در بین میوه ها خوردن پرتقال و انگور بسیار موثر است. آب پرتقال تازه دارای خاصیت نرم کنندگی بوده و ضدعفونی کننده خوبی محسوب میشود. خوردن انگور نیز بعد از غذا محلل بوده و باعث زود هضم شدن غذا میشود. مصرف خوراکی ها و آبمیوههای مناسب از روز سوم به بعد مجاز میباشد.

اقدامات فوری در زمان درد آپاندیس

با توجه به اینکه اهمال در درمان این بیماری، بسیار خطرناک بوده و حتی خطر مرگ را برای بیمار به همراه خواهد داشت، بنابراین چنانچه فردی یا به ویژه بچه ها از درد شکم شکایت زیاد داشت، هیچ چیز به غیر از چند جرعه آب به بیمار ندهید. کیسه یخ را در طرف راست شکم او قرار داده و در حالت نیم نشسته بیمار را به بیمارستان برسانید.

منبع: setare.com
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1382

به "آپاندیس چیست؟ + علل و راه های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آپاندیس چیست؟ + علل و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید