آیا باتری گوشی ها در آینده نزدیک متحول خواهند شد؟

به گزارش فیس راز، با پیشرفت روزافزون گوشی های هوشمند، تراشه ها و سیستم عامل آن ها هم از لحاظ مصرف انرژی بهینه تر شده اند. ولی گوشی های هوشمند ما همچنان از باتری های لیتیوم یونی بهره می برند که معمولا یک تا دو روز دوام می آورند و بعد از این مدت باید بار دیگر به شارژر وصل شوند.

آیا باتری گوشی ها در آینده نزدیک متحول خواهند شد؟

ما هنوز با گوشی های هوشمندی که بتوانند به مدت یک هفته انرژی موردنظر را ارائه نمایند، فاصله زیادی داریم اما دنیای تکنولوژی به سمت یک انقلاب در زمینه انرژی پیش می رود که این تحول، عمر باتری گوشی ها را تا حد زیادی بهبود خواهد بخشید تا فرایند رو به رشد تکنولوژی گوشی های هوشمند تکمیل گردد.

باتری های لیتیوم یونی برای انواع و اقسام محصولات از گوشی های هوشمند و تبلت ها گرفته تا خودروهای برقی و دستگاه تنظیم ضربان قلب نقش حیاتی ایفا می نمایند. اما با وجود این وابستگی گسترده، طی سال های گسترده در زمینه باتری های لیتیوم یونی تغییرات انقلابی صورت نگرفته ولی هزاران محقق و دانشمند در سرتاسر دنیا در این زمینه مشغول کوشش هستند.

شرایط فعلی

تغییرات یک شبه در دنیای تکنولوژی بسیار نادر هستند. در این حوزه، تغییرات به صورت آهسته و پیوسته رخ می دهند و به همین خاطر ظرفیت فعلی باتری های لیتیوم یونی گوشی ها تقریبا 10 برابر ظرفیت آن ها در شروع فعالیت گوشی های هوشمند است. در اغلب اوقات، تغییرات این باتری ها به فشرده کردن اندازه آن ها بدون به خطر انداختن امنیت محدود شده است.

در حال حاضر، بعضی تکنولوژی های مربوط به باتری ها در مراحل اولیه توسعه قرار دارند که در آینده می توانند از منابع انرژی مورد استفاده فعلی پیشی بگیرند. اگرچه بعید است که ناگهان یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم که یک گوشی دارای باتری با ظرفیت انرژی دو برابری در دستمان قرار گرفته است.

فارغ از اینکه چنین رویایی چقدر دور از ذهن محسوب می گردد، اما در هر صورت یک گوشی با باتری دارای عمر چند روزه بهتر از گوشی های تاشو، کشویی یا حتی دارای نمایشگر هولوگرافیک خواهد بود.

با وجود اینکه بیشتر گوشی های هوشمند از عمر باتری یک روزه بهره می برند و کاربران به شارژ شبانه یا در کل شارژ کردن مرتب آن ها عادت نموده اند، اما عمر باتری اگر مهم ترین ویژگی گوشی نباشد، همچنان یکی از مهم ترین مشخصات گوشی به حساب می آید. زیرا حتی اگر گوشی دارای نمایشگر 144 هرتز و تراشه اسنپ دراگون 865 هم باشد، عمر باتری پایین می تواند تجربه کاربری را تا حد زیادی مختل کند.

به همین خاطر، شرکت های سازنده در تبلیغات گوشی های خود مرتبا به دوام باتری گوشی موردنظر اشاره می نمایند و همچنین در خصوص سرعت شارژ سیمی و بی سیم این گجت ها هم تاکید می گردد.

تولیدنمایندگان کوشش می نمایند تا حد ممکن ظرفیت باتری های لیتیوم یونی گوشی ها را افزایش دهند اما در همین حال، سخت افزارهای جدید انرژی بیشتری را مصرف می نمایند و به همین خاطر در نهایت شاهد افزایش قابل توجه عمر باتری گوشی ها نیستیم.

در نهایت بسیاری از کاربران برای اینکه بدون وصل کردن گوشی به شارژر بتوانند عمر باتری را افزایش دهند، در بیشتر مواقع چاره ای جز بهره گیری از پاور بانک ها و کیس های محافظ ضخیم دارای باتری ندارند.

راهکارهای موثر برای افزایش عمر باتری آیفون

انتظار برای انقلاب انرژی

باتری ها انرژی سخت افزارها و نرم افزارهای متنوعی را فراهم می نمایند اما در این میان، شرکت ها به ناچار باید از باتری هایی استفاده نمایند که در فشرده ترین فرم بتوانند بیشترین انرژی را تامین نمایند. این ویژگی فعلا تنها از پس باتری های لیتیوم یونی برمی آید.

با توجه به این احتیاج، فناوری های نوآورانه متعددی در دست توسعه قرار دارند تا بتوانند جوابگوی مصرف انرژی روزافزون گوشی ها باشند. در حال حاضر تیم های تحقیقاتی و شرکت های فناوری متعددی در حال آنالیز امکان بهبود ظرفیت باتری و زمان شارژ آن ها هستند.

اگرچه در خصوص باتری های لیتیوم یونی هم در حال حاضر پژوهش های زیادی صورت می گیرد، ولی در این میان باید به کوشش برای توسعه باتری های گرافینی، مبتنی بر آند سیلیکونی، الکترولیت حالت جامد و چند گزینه دیگر اشاره کنیم که نسبت به باتری های لیتیوم یونی از مزایای مختلفی بهره می برند. سامسونگ از جمله شرکت هایی است که توجه زیادی به این حوزه نشان داده و مشغول پژوهش های گسترده در این زمینه است.

پیشرفت های اخیر

باتری های گرافینی نزدیک ترین راه چاره به فناوری لیتیوم یونی هستند زیرا می توانند انرژی بیشتری ذخیره نمایند، سرعت شارژ بالایی داشته باشند و عمر طولانی تری به ارمغان بیاورند. ظاهرا سامسونگ مشغول توسعه یک گوشی دارای باتری گرافینی است که این باتری می تواند در عرض کمتر از نیم ساعت به طور کامل شارژ گردد.

برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید، باید بگوییم که گلکسی اس 20 اولترا با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و شارژر 45 وات برای رسیدن به شارژ 100 درصدی باید حدود 60 دقیقه به برق متصل بماند. در حال حاضر، گوشی دارای سریع ترین شارژ، اوپو Find X2 پرو است که از باتری 4260 میلی آمپر ساعتی و شارژر 65 وات بهره می برد و می تواند در عرض 39 دقیقه به طور کامل شارژ گردد.

البته سامسونگ در این نبرد مهم تنها نیست؛ گفته می گردد هواوی هم در رابطه با توسعه باتری های گرافینی به پیشرفت های خوبی دست یافته است. حتی مدتی قبل گفته شد هواوی P40 همراه با این نوع باتری روانه بازار می گردد که چنین اتفاقی رخ نداد ولی برای نسل بعدی آن شاید چنین قابلیتی عملی گردد.

در هر صورت، فعلا معلوم نیست که کدام فناوری و در چه زمانی جایگزین باتری های لیتیوم یونی خواهد شد. به همین خاطر تا زمانی که چنین فناوری نوآورانه ای ظاهر نگردد، چاره ای جز تحمل و بهره گیری از باتری های لیتیوم یونی گوشی های خود ندارید.

هر آنچه درباره باتری گوشی باید بدانید

منبع: Slash Gear

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1152

به "آیا باتری گوشی ها در آینده نزدیک متحول خواهند شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا باتری گوشی ها در آینده نزدیک متحول خواهند شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید