شما بگویید؛ شیائومی میکس فولد 2 یا گلکسی زد فولد 4؟

به گزارش فیس راز، در این مطلب به مقایسه گلکسی زد فولد 4 و شیائومی میکس فولد 2 می پردازیم تا ببینیم کدام یک روی کاغذ، گوشی تاشوی بهتری است.

شما بگویید؛ شیائومی میکس فولد 2 یا گلکسی زد فولد 4؟

در دنیای گوشی های هوشمند، چند سالی است که شاهد یک نوآوری و طراحی بسیار جالب هستیم. در رابطه با گوشی های تاشو صحبت می کنیم که نخستین مدل از آن ها در سال 2019 و به وسیله سامسونگ رونمایی و راهی بازار شد اما اکنون نه تنها سامسونگ بلکه شرکت های دیگر هم محصولات متعددی را با طراحی مشابه راهی بازار نموده اند که پیشرفت نسبتا خوبی هم در مقایسه با قبل دارند.

نخستین گوشی های تاشو از یک سری لحاظ مشکل داشتند. مثل مقاومت پایین نمایشگر تاشو، کیفیت پایین لولاها، چین خوردگی زیاد وسط نمایشگر، اجزای نه چندان مقاوم و حتی عدم بهره مندی از استاندارد IP. اما اوضاع اکنون تغییر نموده و محصولاتی را شاهد هستیم که واقعاً در تمامی این بخش ها بهبود چشمگیری داشته اند.

اگر هواوی را که تحت تحریم سنگین دولت آمریکا قرار گرفته است حساب نکنیم، سامسونگ تنها شرکتی است که دو مدل گوشی تاشو در سبد محصولات خود دارد؛ گلکسی زد فلیپ و زد فولد که مدل نخست بیشتر شبیه به گوشی های تاشوی قدیمی است اما مدل دوم، یک گوشی بزرگ، به مقدار یک تبلت کوچک است که از یک نمایشگر تقریبا 6 اینچی معمولی و 7.6 اینچی تاشو بهره می برد.

سایر شرکت ها نظیر شیائومی، اوپو و ویوو، گوشی های تاشوی خود را به شکل زد فولد طراحی و راهی بازار نموده اند اما با این حال، این سامسونگ است که توانسته نظر مثبت کاربران را بیشتر به خود جلب کند. اما سال جاری شاید کمی قضیه فرق کند. شیائومی، میکس فولد 2 را با ظاهری وسوسه انگیز رونمایی نموده است، اما برای دستیابی به چنین طراحی زیبایی مجبور شده در یک سری از بخش ها ضعیف عمل کند. گلکسی زد فولد 4 هم مثل همواره با همان طراحی همیشگی راهی بازار شده که شاید زیبایی آن در حد و مقدار های میکس فولد 2 نباشد اما نقاط ضعف نماینده شیائومی را هم ندارد.

برای اینکه بهتر بتوانیم به آنالیز این دو گوشی بپردازیم، باید منتظر عرضه رسمی آن ها به بازار باشیم اما فعلا شرایط چنین مقایسه کامل و جامعی فراهم نیست. در نتیجه تصمیم گرفتیم روز کاغذ به آنالیز آن ها بپردازیم و در نهایت هم از شما بپرسیم که کدام محصول را بیشتر می پسندید.

قبل از اینکه به آنالیز جزئی این دو بپردازیم، بهتر است در جدول زیر به مشخصات آن ها یک نگاه کلی هم داشته باشیم تا یک پیش زمینه از هر دو محصول بدست بیاوریم.

نام گوشیشیائومی میکس فولد 2سامسونگ گلکسی زد فولد 4
ابعاد و وزن5.4 × 144.7 × 161.1 میلی متر - 262 گرم6.3 × 130.1 × 1655.1 میلی متر - 263 گرم
نمایشگر

تاشو = 8.02 اینچ با وضوح 2160 × 1914 پیکسل - 120 هرتزی با پشتیبانی از استاندارد +HDR10 و دالبی ویژن

ثانویه = 6.56 اینچی با وضوح 2520 × 1080 پیکسل - 120 هرتزی با پشتیبانی از استاندارد +HDR10 و دالبی ویژن

تاشو = 7.06 اینچ با وضوح 2170 × 1812 پیکسل - 120 هرتزی با پشتیبانی از استاندارد +HDR10 و دالبی ویژن

ثانویه = 6.2 اینچی با وضوح 2316 × 904 پیکسل - 120 هرتزی

پردازندهاسنپدراگون 8 پلاس نسل 1اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1
حافظه رم و حافظه داخلی12/256، 12/512، 12/1TB12/256، 12/512، 12/1TB
نرم افزاراندروید 12 - MIUI Fold 13اندروید 12 - One UI 4.1.1
اتصالات بی سیموای فای، بلوتوث 5.3، GPSوای فای، بلوتوث 5.2، GPS
دوربینسه گانه - 50 مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و 8 مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.6 و زوم اپتیکال 2 برابری، 13 مگاپیکسلی فوق عریض با گشودگی دیافراگم f/2.4 - دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4سه گانه - 50 مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و 10 مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال 3 برابری، 12 مگاپیکسلی فوق عریض با گشودگی دیافراگم f/2.2 - دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی (روی نمایشگر ثانویه) و 4 مگاپیکسلی زیر نمایشگر تاشونده
باتری4500 میلی آمپر ساعتی با شارژر 67 واتی4400 میلی آمپر ساعتی با شارژر 25 واتی
سایر قابلیت ها5G، دو سیم کارت5G، دو سیم کارت

طراحی گلکسی زد فولد 4 در مقایسه با میکس فولد 2

شیائومی میکس فولد 2 و گلکسی زد فولد 4 از لحاظ طراحی کاملا شبیه به هم هستند. هر دو محصول به سمت داخل نمایشگر تا می شوند که این یعنی هر دو از دو نمایشگر هم بهره می برند. یکی از آن ها تاشونده و بزرگ تر و دیگری مثل نمایشگرهای معمولی، کوچک و غیرقابل انعطاف است. از آن جایی هم که فلسفه ساخت آن ها مشابه است، می توان این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کرد.

البته در این بخش یک سری تفاوت ها هم وجود دارد. برای مثال زد فولد 4 اندکی طراحی منحنی تری دارد اما میکس فولد 2 تخت تر است. یک فرق دیگر هم در نوع چینش دوربین ها و ماژول کاملا پیداست. در زد فولد 4 دوربین ها به صورت عمودی کنار هم قرار گرفته اند اما شیائومی ترجیح داده از یک ماژول نسبتا بزرگ روی پنل پشتی استفاده نموده و دوربین ها را درون آن تعبیه کند.

از لحاظ ابعاد و وزن، شیائومی میکس فولد 2 دست بالاتر را دارد. این گوشی فقط 5.4 میلی متر ضخامت دارد (در صورت باز شدن) در حالی که این اندازه برای گلکسی زد فولد 4 به 6.3 میلی متر می رسد. بعلاوه استفاده از لولاهای نسل تازه هم باعث شده نماینده شیائومی در صورت بسته شدن، فقط 11.2 میلی متر ضخامت داشته باشد در حالی که نماینده شرکت رقیب در این حالت، 14 میلی متری است. هرچند همین موضوع سبب شده گوشی ضد آب نباشد در حالی که نماینده سامسونگ از این استاندارد بهره می برد. بعلاوه نمایشگر میکس فولد 2 اگرچه در هر دو حالت بزرگ تر است اما از قلم پشتیبانی نمی نماید.

کیفیت نمایشگر

از لحاظ کیفیت نمایشگر، جز یک سری تفاوت نامحسوس در وضوح تصویر، باید بگوییم هر دو گوشی کیفیت مشابهی دارند. جز اینکه اندازه چین خوردگی صفحه در نماینده شیائومی به شکل محسوسی کمتر است. این قابلیت به زیبایی بیشتر نماینده شیائومی در مقایسه با کهکشانی سامسونگ به شکل قابل توجهی افزوده است. هر دو گوشی هم از پوشش محافظ UTG بهره می برند که تازهترین و مقاوم ترین نوع شیشه تاشو به شمار میرود.

از لحاظ نرم افزار هم هر دو گوشی از اندروید 12 به عنوان سیستم عامل پیش فرض بهره می برند اما نماینده سامسونگ با چهار سال پشتیبانی نرم افزاری و پنج سال پشتیبانی امنیتی، دست بالاتر را دارد. البته اگر بخواهیم دقیق بگوییم، سیستم عامل زد فولد 4 اندروید 12L است که به طور اختصاصی برای محصولاتی با نمایشگر بزرگ طراحی شده است. در نتیجه می توان گفت از این حیث علی رغم بهره مندی از قدرت پردازشی مشابه، نماینده سامسونگ گوشی بهتری است.

دوربین

در بخش دوربین، جز دوربین تله فوتو که امکان زوم 3 برابری اپتیکال را به زد فولد 4 و 2 برابری اپتیکال را به میکس فولد 2 می دهد، تفاوت دیگری را بین دو محصول شاهد نیستیم. هر دو گوشی دوربین اصلی مشابهی دارند که امکان فیلم برداری با وضوح 8K را به آن ها می دهد و هر دو گوشی هم از دوربین فوق عریض با پوشش 123 درجه ای بهره می برند. البته دوربین سلفی در زد فولد 4 هم روی نمایشگر ثانویه قرار گرفته است و هم زیر نمایشگر تاشو.

باتری

در بخش باتری، روی کاغذ، شیائومی میکس فولد 2 به خاطر بهره مندی از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی و شارژر 67 واتی که درون جعبه هم قرار گرفته است، به نظر می رسد گوشی بهتری از گلکسی زد فولد 4 باشد که باتری 4400 میلی آمپر ساعتی دارد و از شارژر 25 واتی پشتیبانی می نماید؛ شارژری که درون جعبه هم قرار ندارد. هرچند در تست اخیر دیدیم که عملکرد زد فولد 4 در نگه داری شارژ حتی از گلکسی S22 اولترا هم بهتر بوده است.

قیمت

گلکسی زد فولد 4 با قیمت پایه 1800 دلار در دسترس قرار گرفته است ولی شیائومی میکس فولد 2 فعلا با قیمت 9000 یوآن (1335 دلار - تبدیل واحد پولی چین به دلار) در چین به فروش می رسد. بنابراین در چین، این گوشی قیمت به مراتب کمتری از کهکشانی سامسونگ دارد. هرچند یک سری از فروشگاه ها میکس فولد 2 را با قیمت 1800 دلار برای بازار جهانی هم ارسال می نمایند.

نتیجه؛ گلکسی زد فولد 4 یا میکس فولد 2؟

نقاط قوت گلکسی زد فولد 4

  • کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از شارژر بی سیم
  • بهره مندی از استاندارد ضد آب IPX8
  • پشتیبانی از قلم
  • نرم افزار بهینه تر

نقاط ضعف گلکسی زد فولد 4

  • قیمت بالا
  • پشتیبانی از سرعت شارژ پایین تر در مقایسه با شارژر شیائومی
  • نسبت تصویر غیرمعمول

نقاط قوت شیائومی میکس فولد 2

  • طراحی بسیار زیبا و باریک
  • نمایشگر بزرگ تر
  • شارژر سریع تر
  • قیمت مناسب تر (در بازار چین)

نقاط ضعف شیائومی میکس فولد 2

  • عدم پشتیبانی از قلم
  • عدم پشتیبانی از شارژر بی سیم
  • عدم بهره مندی از استاندارد ضد آب
  • موجودی محدود
  • پشتیبانی نرم افزاری کمتر از زد فولد 4

حال شما بگویید، کدام یک از این دو گوشی ها می تواند گوشی تاشوی برتر سال 2022 باشد؟

منبع: Gizmochina

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2223

به "شما بگویید؛ شیائومی میکس فولد 2 یا گلکسی زد فولد 4؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "شما بگویید؛ شیائومی میکس فولد 2 یا گلکسی زد فولد 4؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما بگویید؛ شیائومی میکس فولد 2 یا گلکسی زد فولد 4؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید