آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می رساند؟

به گزارش فیس راز، برای همه ما پیش آمده است که به جای گفتن حقیقت، داستان سرِهم کنیم یا آن را به شکلی شرح دهیم که به نفع مان تمام گردد. درواقع بیشتر ما بارها دروغ گفته ایم.

آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می رساند؟

وقتی دروغ می گوییم چه اتفاقی می افتد؟ بجز اثرات قابل پیش بینیِ آن بر سلامت روابط اجتماعی، دروغگویی می تواند به سلامت جسمانی شما نیز آسیب بزند. این موضوع، به وسیله مطالعات صورت گرفته در دانشگاه نوتردام آمریکا اثبات شده است.

طی این تحقیقات، 110 نفر از رده سنی هجده تا هفتادویک سال شرکت کردند تا در یک دور ده هفته ای موردمطالعه قرار بگیرند. از یک گروه از شرکت نمایندگان خواسته شد تا به هیچ وجه دروغ نگویند و گروه دیگر محدودیتی برای دروغ گفتن نداشتند. هفته ای یک بار از شرکت نمایندگان تست دروغ سنج گرفته می شد و نتایج جمع آوری می شدند.

بعد از اتمام دوره مطالعه، گروهی که دروغگویی برایشان ممنوع شده بود، گزارش دادند که کمتر دچار سردرد و گلودرد شدند و راحت تر می خوابیدند. هم چنین متوجه شدند که استرس شان به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است و روابط اجتماعی شادتری دارند.

در همین رابطه بخوانیم: کم صداقت ترین کشورهای دنیا معرفی شدند

خانم لی ژوآنگ وانگ، پروفسور دانشگاه نوتردام که این مطالعات را با همکاری خانم آنیتا کِلی انجام داده است، می گوید : تحلیل های آماری نشان می دهد، پیشرفت قابل توجهی که در روابط اجتماعی این گروه مشاهده شده، درنتیجه بهبود شرایط سلامتی آنهاست که با کاهش مقدار دروغگویی مرتبط است.

احتمال اینکه هر یک از ما معمولا چقدر دروغ می گوییم تا حدی فرق دارد. گزارشی منتشرشده در سایت خبری یو اِس نیوزمی گوید : تحقیقات بسیاری نشان می دهند که مردم به طور مداوم دروغ می گویند؛ و تقلب و نیرنگ در جنبه های مختلف زندگی روزمره نفوذ نموده است. محققین طی مطالعه ای متوجه شدند که مردم در هر دقیقه دو تا سه بار دروغ می گویند و حتی برآوردهای محافظه کارانه نیز نشان می دهند که ما حداقل یک بار در روز دروغ می گوییم.

اما درنهایت تأثیر دروغگویی بسیار مهمتر از آمار و ارقام است. ما داستان ها را آن طور که می خواهیم تغییر می دهیم و به دلایل مختلفی دروغ می گوییم تا از انتقاد و تنبیه دوری کنیم، یا تشویق شویم و مورد احترام قرار بگیریم، یا از برخی شرایط و آدم ها فاصله بگیریم. فهرستی بی پایان از دلایل… نگفتن حقیقت یا علت ما برای دروغگویی، ممکن است سلامتی مان را به طورجدی به خطر نیندازد، اما کوشش ما برای حفظ ظاهر حتما دردسرساز خواهد بود.

هر بار که دروغ می گوییم برای حفظ آن معمولا مجبوریم دروغ های بیشتری بگوییم. ترس از فاش شدن حقیقت احساس اضطراب و ترس در فرد ایجاد می نماید، که این باعث فراوری انرژی منفی و ترشح هورمون هایی نظیر کورتیزول در بدن می گردد. هورمونی که معروف است به سلامتی آسیب می رساند. در طول بازه زمانی، این استرس سرکوب شده می تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی ایجاد کند. معضلاتی مانند بی خوابی، کمردرد، ضربان نامنظم قلب، سردرد و کاهش ایمنی بدن.

از طرفی گفتنِ حقیقت پایه های اعتماد درونی افراد به خودشان، و دیگران را تقویت می کند. با راست گویی روابط اجتماعی پیشرفت می نمایند و در بدن هورمون های نشاط آوری مثل سِروتونین ترشح می شوند.

صادقانه گفته گردد : راست گویی یکی از برترین راهکارهاست که نه تنها به بهبود روابط و زندگی مان یاری می کند، بلکه از بسیاری عوارض مخربِ دروغگویی برای سلامتی بدن نیز جلوگیری می کند. آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می رساند؟

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2209

به "آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می رساند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می رساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید