اکسیژن خون بیماران کرونایی با دستگاه اکسی متر ساخت ایران مقدار گیری می گردد

به گزارش فیس راز، دستگاه پالس اکسی متر دستگاهی پیشرفته که با یاری فعالان فناور داخلی، ایران ساخت شد تا مقدار اکسیژن اشباع خون بیماران مقدار گیری گردد.

اکسیژن خون بیماران کرونایی با دستگاه اکسی متر ساخت ایران مقدار گیری می گردد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تامین احتیاجهایی است که اهمیتی راهبردی برای کشور دارند و از دانش و فناوری پیچیده ای برخوردار هستند.

این محصولات که از اهمیت فناورانه و راهبردی بالایی برخوردارند یا پیش از این در کشور فراوری نشده اند، در قالب طرح های کلان ملی و فناورانه حمایت می شوند.

با شیوع ویروس کرونا و احتیاج مبرم حوزه سلامت کشور به تجهیزات پزشکی، عزم شرکت ها جزم شد تا بسیاری از تجهیزاتی که جهان با کمبود آن ها روبرو بود، در داخل کشور و به یاری فناوری بومی فراوری گردد.

دستگاه پالس اکسی متر یا مقدار گیر مقدار اکسیژن، یکی از همین دستگاه ها است که در پایش شرایط بیماران تنفسی اهمیتی ویژه دارد.

همانند تمامی محصولات حوزه پزشکی مهم ترین ویژگی پالس اکسیمتر دقت آن است و از طرفی با توجه به اختلاف قیمت بالا در حسگرها و قطعات مورد استفاده در آن، بسیاری از محصولات برای کاهش هزینه تمام شده فاقد کیفیت و دقت کافی هستند.

برطرف احتیاجی حیاتی از حوزه سلامت

پروژه پالس اکسیمتر مپوا با در کنار قیمت تمام شده بسیار پایین تر از رقبای خارجی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تجاری سازی رسید و توانست احتیاج حیاتی کشور را تامین و استقلال فناورانه در این محصول را به همراه بیاورد.

اهمیت بالا در کنار تامین احتیاج فناورانه

این تجهیز با توجه به شرایط حاضر جزو کالاهای راهبردی در مقابله با کرونا است و از آنجایی که احتیاج مبرم مجموعه خدمات درمانی در کشور احتیاجمند استفاده از این وسیله برای بیماران دارای مسائل ریوی و بعلاوه کرونا به تعداد می رود، از اهمیت بالایی برخوردار است..

این طرح بر اساس اهداف خرد و کلان در ساختار صنعت و فناوری کشور مورد مطالعه قرار گرفته و با رسیدن به مرحله تجاری سازی، دستاوردهایی چون بومی سازی دانش ساخت و طراحی دستگاه پالس اکسیمتر، پر کردن خلأ ناشی از کمبود این تجهیز پزشکی در داخل ایران، ایجاد اشتغال و بهره گیری از نیروی کارآمد و متخصص داخلی و پاسخ به احتیاج بیمارستان ها و جامعه پزشکی به این محصول برای مقابله با کرونا در کوتاه مدت و توسعه محصول و فراوری محصولات مشابه هم خانواده همانند پالس اکسیمتر نوزاد و مانتیوری در میان مدت را به همراه داشته است.

ایجاد اشتغال برای متخصصان

در فرآیند تکمیل این طرح کلان فناور، از توانمندی و تخصص جمعی از دانش آموختگان دانشگاهی و فعالان فناور کشور بهره برده شد. در فرآیند تحقیق و توسعه، بازاریابی، فروش و صادرات این پروژه بالغ بر 30 نفر مشغول فعالیت بودند که تحصیلات دانشگاهی در رشته های مکانیک، الکترونیک، اپتیک و مهندسی داشتند.

در حال حاضر شرکت های بسیاری در جهان در زمینه فراوری این دستگاه فعالیت می نمایند و تا پیش از این در ایران هیچ شرکتی پیروز به فراوری این محصول نشده بود اما با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت مپوا را می توان به اسم اولین و تنها فراوری نماینده محصول پالس اکسیمتر انگشتی در ایران و خاورمیانه دانست.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1816

به "اکسیژن خون بیماران کرونایی با دستگاه اکسی متر ساخت ایران مقدار گیری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسیژن خون بیماران کرونایی با دستگاه اکسی متر ساخت ایران مقدار گیری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید