ایلان ماسک ادعا می نماید که نورالینک می تواند وزوز گوش را درمان کند، اما خیلی هیجان زده نشوید

به گزارش فیس راز، گفته می گردد مغز انسان پیچیده ترین ساختار زیستی است و دانشمندان همواره در چالش شناخت بهتر آن هستند.

ایلان ماسک ادعا می نماید که نورالینک می تواند وزوز گوش را درمان کند، اما خیلی هیجان زده نشوید

دانشمندان علوم اعصاب در نقشه برداری از عملکرد های پیچیده حدود 85 میلیارد نورون مغز و 100 تریلیون اتصال بین آن ها موفقیت خوبی داشته اند. (برای تصور این عدد نجومی، بیش از 400 میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد.)

نورالینک یک استارت آپ دره سیلیکون با پشتیبانی ایلان ماسک، می خواهد یک دستگاه عصبی قابل پیوند موسوم به رابط مغز و کامپیوتر را توسعه دهد.

به تازگی ماسک ادعا نموده که که این تراشه در آینده نزدیک، یعنی ظرف 5 سال می تواند وزوز گوش را درمان کند

دستگاه نورالینک به میزان سکه است و به آن Link گفته می گردد و به وسیله یک جراحی روباتیک دقیق در جمجمه کاشته می گردد. این ربات هزار رشته مینیاتوری را از لینک به نورون های خاصی متصل می نماید. قطر هر نخ یک چهارم موی انسان است.

این دستگاه با بلوتوث به یک کامپیوتر خارجی متصل می گردد تا ارتباط عصبی را به صورت رفت و برگشت انجام دهد.

در آینده، پروتز های نورالینک ممکن است به افراد مبتلا به انواع مختلف اختلالات عصبی، یاری کند. مثلا مبتلا به پاراپلژی یا کوادری پلژی (فلج دو پا و فلج هر 4 اندام)، بیماری پارکینسون و صرع می گردد.

از زمان تأسیس نورالینک در سال 2016، دانشمندان علوم اعصاب درجه یک از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی، جذب این شرکت شده اند.

در آوریل 2021، این شرکت یک ویدئوی قابل جالب منتشر کرد. این ویدئو یک میمون ماکاک نه ساله به نام پیجر را نشان می دهد که با داشتن یک دستگاه نورالینک کاشته شده با یک رایانه تعامل می نماید و بازی پونگ را فکری انجام می دهد.

نحوه بازی پونگ با استفاده از جوی استیک به پیجر نشان داده شد. وقتی حرکت درستی انجام می داد، یک جرعه اسموتی موز به او هدیه داده می شد.

در حین بازی، ایمپلنت نورالینک الگو های فعالیت الکتریکی مغز او را ثبت کردند. با این کار معین شد که کدام نورون ها کدام حرکات را کنترل می نمایند.

هنگامی که جوی استیک قطع شد، پیجر تنها با استفاده از فکر خود توانست بازی را انجام دهد و برنده گردد.

انتظار می رود آزمایش های انسانی برای توسعه بیشتر نمونه اولیه نورالینک در اواخر سال 2022 آغاز گردد، این مشروط به تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است.

ادعای درمان وزوز گوش ماسک

ایلان ماسک ادعا نموده است که دستگاه نورالینک می تواند تا سال 2027 وزوز گوش را درمان کند.

وزوز گوش یک بیماری عصبی است که در غیاب منبع خارجی صدا، بیمار صدایزنگ یا وزوز احساس می نماید.

وزوز گوش یک مشکل رایج است که یکی از دلایل شایع آن آسیب عصب متصل نماینده گوش داخلی به مغز، معروف به عصب وستیبولوکولئار vestibulocochlear است.

موثرترین درمان در حال حاضر، ماسکه کردن یا پوشاندن صدا یا یادگیری نادیده گرفتن آن متمرکز است.

آیا ادعای ماسک معتبر است و آیا درمان پیشنهادی او تازگی دارد؟

ایمپلنت های عصبی از اوایل دهه 1960 زمانی که کاشت حلزون شنوایی برای اولین بار انجام شد، مورد توجه قرار گرفتند. در طول 60 سال بعد آن، پیشرفت های زیادی انجام شده است.

دانشمندان علوم اعصاب به طور کلی خوش بین هستند که دستگاه های کاشتنی پتانسیل خوبی برای درمان وزوز گوش دارد. بعلاوه ممکن است در درمان اختلال وسواس فکری اجباری، ترمیم آسیب های مغزی، و درمان بیماری هایی مانند اوتیسم یا بیماری های تحلیل برنده یا دژنراتیو سیستم عصبی با استفاده از تحریک عمیق مغز مفید باشد.

همانطور که پل نویوجوکیان، مدیر آزمایشگاه رابط مغز در دانشگاه استنفورد، باور دارد:

ما در آستانه یک تغییر پارادایم کامل هستیم. این نوع فناوری پتانسیل تغییر درمان های ما را دارد. نه فقط برای سکته مغزی، فلج، و بیماری های احلیل برنده یا دژنراتیو حرکتی، بلکه تقریباً برای هر نوع بیماری مغزی دیگری.

اما توجه داشته باشیم که FDA نورالینک را به عنوان یک دستگاه پزشکی کلاس III طبقه بندی می نماید که خطرناک ترین دسته است. قبل از آغاز آزمایشات انسانی، نورالینک باید با موفقیت، از پس آزمایش ها برآید.

بعضی از میمون ها در طول آزمایش های نورالینک مرده اند و منتقدان نگرانی های مربوط به حقوق حیوانات را هم مطرح نموده اند.

بعضی هم نگران پیامدهای منفی ناخواسته دستگاه مانند افسردگی هستند. ضمناً معین نیست که برداشتن یا تعمیر دستگاه در صورت خرابی و نحوه مدیریت خطر آسیب مغزی یا عفونت چقدر عملی خواهد بود.

اینکه چقدر طول می کشد تا دستگاه به صورت تجاری در دسترس باشد و چقدر هزینه دارد، معین نیست و ممکن است تا سال های فقط ثروتمندان از عهده هزینه های آن برآیند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2176

به "ایلان ماسک ادعا می نماید که نورالینک می تواند وزوز گوش را درمان کند، اما خیلی هیجان زده نشوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایلان ماسک ادعا می نماید که نورالینک می تواند وزوز گوش را درمان کند، اما خیلی هیجان زده نشوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید