به این قسمت از پنجره هواپیما هرگز دست نزنید! ، چرا نباید سر را به پنجره هواپیما تکیه داد؟ ، سوراخ خونریزی هواپیما کجاست؟

به گزارش فیس راز، به گفته کارشناسان هوانوردی، حفره کوچک روی پنجره هواپیماهای مسافربری تجاری که به سوراخ خونریزی معروف است در واقع یک ویژگی ایمنی مهم به شمار می رود.

به این قسمت از پنجره هواپیما هرگز دست نزنید! ، چرا نباید سر را به پنجره هواپیما تکیه داد؟ ، سوراخ خونریزی هواپیما کجاست؟

به گزارش خبرنگاران، این سوراخ به تنظیم فشار وارد شده از کابین به شیشه های پنجره یاری می نماید و این اطمینان را به وجود می آورد که اگر پنجره شکسته گردد ابتدا شیشه بیرونی فرومی ریزد. بنابراین بهتر است به هیچ وجه به این سوراخ دست نزنید و آن را نپوشانید تا زمانی که در هوا هستید بتواند کار خود را به طور موثری انجام بدهد.

به نظر می رسد که این اطلاعات که به تازگی در فضای مجازی دست به دست می گردد فکر کاربران را بسیار مشغول نموده است. بسیاری اعتراف کردند که تا به حال هرگز متوجه این سوراخ ها نشده بودند و بعضی دیگر این سوال را مطرح کردند که چه اتفاقی می افتد اگر همه مسافران این سوراخ ها را مسدود نمایند.

زمانی که این اختراع در سال 1997 به وسیله شرکت آلمانی Daimlerchrysler Aerospace Airbus ثبت شد، این طور شرح داده شد که این مجرای هوا به حفظ فشار اتمسفر خارجی داخل شیشه ها یاری می نماید.

درون هواپیما هوا به وسیله موتورهایی تحت فشار قرار می گیرد که هنگام حرکت به وسیله مجموعه ای از فن ها آن را فشرده می نمایند. برای حفظ فشار کابین، حتی در ارتفاعات بالا، این هوای ورودی با استفاده از چیزی که دریچه خروجی نامیده می گردد داخل کابین نگهداری می گردد و به روشی مشابه نحوه باد کردن تایر عمل می نماید. هوای پرفشار به داخل کابین پمپاژ می گردد و این هوا از متراکم سازی موتورها می آید.

سنسورها مقدار فشار داخل کابین را مقدار گیری می نمایند و این دریچه، هوا را به مقداری آزاد می نماید که این فشار کنترل گردد. هنگامی که هواپیما ثابت است این دریچه باز است و تنها زمانی آغاز به بسته شدن می نماید که هواپیما از روی زمین بلند گردد.

به علت کمبود اکسیژن در ارتفاعات، هواپیما باید به گونه ای تحت فشار باشد که برای مسافران راحت و ایمن باشد. فشار کم، نقطه جوش درون بدن را کاهش می دهد و این می تواند باعث جوشیدن خون و اشک گردد.

هواپیماها آنقدر بالا نمی روند اما ارتفاع پرواز آنها معمولا بالاتر از قله اورست است و هوای کابین را از موتورها می گیرند. این موتورها زمان خود را صرف فشرده سازی هوا در جلوی هواپیما برای ایجاد نیروی رانش می نمایند اما در این فرآیند مقداری از آن هوا را نیز خارج می نمایند، رطوبت را می گیرند و برای تامین فشار آن را به داخل کابین پمپاژ می نمایند.

فشار هواپیماها در داخل بیشتر از بیرون است و این تغییر فشار همان چیزی است که باعث می گردد افراد حین پرواز در گوش های خود احساس گرفتگی نمایند. برای کنترل این فشار، پنجره های هواپیماهای تجاری معمولا از سه جداره بیرونی، میانی و داخلی و از جنس شیشه و اکرلیک ساخته می شوند.

این سوراخ های کوچک به کنترل اختلاف فشار یاری نموده و آن را به جای شیشه داخلی به سمت شیشه بیرونی راهنمایی می نماید. اگر این سوراخ وجود نداشت تمام فشار داخل کابین به شیشه داخلی وارد می شد. در صورتی که این فشار شیشه را منفجر کند، قاب داخلی همچنان آنقدر قوی است که بتواند فشار را حفظ کند.

منبع: روزیاتو

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2243

به "به این قسمت از پنجره هواپیما هرگز دست نزنید! ، چرا نباید سر را به پنجره هواپیما تکیه داد؟ ، سوراخ خونریزی هواپیما کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "به این قسمت از پنجره هواپیما هرگز دست نزنید! ، چرا نباید سر را به پنجره هواپیما تکیه داد؟ ، سوراخ خونریزی هواپیما کجاست؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به این قسمت از پنجره هواپیما هرگز دست نزنید! ، چرا نباید سر را به پنجره هواپیما تکیه داد؟ ، سوراخ خونریزی هواپیما کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید