تاریخچه کدهای تقلب در بازی های ویدیویی

به گزارش فیس راز، کد های تقلب (Cheat codes) به سختی در بازی های مدرن دیده می شوند، با این حال آن ها بخش مهمی از تاریخ بازی های ویدیویی برای چندین دهه بوده اند. این کد ها راه های پنهانی را برای بهبود تجربه بازی در اختیار بازیکنان قرار می دهند. از باز کردن قفل جلوه های بصری سرگرم کننده گرفته تا بدست آوردن قدرت شکست ناپذیری، کد های تقلب به لحظات بازی به یاد ماندنی ای منجر شده اند که هنوز هم تا به امروز در فکر بسیاری هستند.

تاریخچه کدهای تقلب در بازی های ویدیویی

فرهنگ حول محور اشتراک گذاری این تجربیات نشان دهنده دوران گذشته صنعت بازی است که در آن اکتشاف و آزمایش موارد مختلف در اولویت قرار داشتند. از طرفی راه های ارتباطاتی کمتر تبادل اسرار را به خودی خود به تجربه ای جالب تبدیل می کرد. در حالی که ممکن است کد های تقلب دیگر در شکل اصلی خود رایج نباشند اما آن ها به عناصر شگفت انگیز بازی های مدرن تبدیل شده اند که ممکن است به وسیله بسیاری از بازیکنان نو نادیده گرفته شوند.

دوران طلایی کدهای تقلب

بیشتر بازیکنان قدیمی با کد های تقلب آشنا هستند اما همه منشا آن ها را نمی دانند. کد های تقلب در واقع به طور تصادفی محبوب شدند. آن ها در ابتدا برای استفاده به وسیله بازیکنان در بازی ها قرار نگرفتند، بلکه جالب است بدانید که برای توسعه دهندگان قرار گرفتند. هنگام کار روی توسعه یک بازی، توسعه دهندگان اغلب برای آزمایش عملکرد و بهبود بازی احتیاج داشتند جنبه های خاصی از بازی را از سایر عناصر جدا نمایند که این منجر به وارد کردن کد های تقلب برای رد شدن از مراحل و یا بدست آوردن قابلیت شکست ناپذیری می شد. این کد ها اغلب از فشار دادن یک سری دکمه ها در هر مکان یا مکان هایی مخصوص تشکیل می شوند. در حالی که این کد ها در ابتدا برای بازیکنان ساخته نشده بودند اما در نهایت به یک عنصر سرگرم نماینده برای توسعه دهندگان تبدیل شدند تا عمدا به بازی ها آن را اضافه نمایند تا مرز های خلاقیت را به روش های خاصی برای بازیکنان اختصاصی جابجا نمایند و به بازیکنانی که الگو های کد های تقلب را می شناختند، آزمایش می کردند، با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند و مهم تر از آن مجلات بازی را می خواندند، پاداش می داد.

در دهه های 1980 و 1990، کد های تقلب تا حدی به علت پرداختن به آن ها در مجلات بازی مانند Nintendo Power و GamePro گسترده تر شدند. بازیکنان فعالانه در پی کد ها در این مجلات می گشتند و هر کدام را که در مجلات ذکر شده بود را حفظ می کردند. این نشریات حس و حالی پیرامون این مسئله ایجاد کردند و به استودیو ها اجازه دادند تا از هیجان موجود پیرامون کد های تقلب برای بازاریابی بازی های خود در مجلات استفاده نمایند و این لحظات به یاد ماندنی پیرامون محبوب ترین کد های تقلب حتی روی بازی هایی که مردم می خواستند انجام دهند نیز تأثیر گذاشت. کد های تقلب فقط ابزاری نبودند که بازیکنان بتوانند با آن در بازی رجحان پیدا نمایند و بازی ها را راحت تر تکمیل نمایند بلکه آن ها اغلب ویژگی هایی ناتمام و غیره ای به بازی اضافه می کردند که در داستان گسترده تر و ویژگی های اصلی بازی معنی خاصی نداشت. کشف کد های بازی نو می تواند نحوه تعامل بازیکنان با یک بازی را کاملا تغییر دهد. این باعث شد تا جوامعی از بازیکنان نکات و ترفند هایی را به اشتراک بگذارند که با اختراع اینترنت به راحتی به یک موضوع گسترده تبدیل شد.

کدهای تقلب نمادین

این کد های تقلب صرفا فرصتی برای بهبود گیم پلی نبودند و به مسئله ای فرهنگی تبدیل شدند. برای مثال اصطلاح کد کونامی (Konami Code) به یک اصطلاح عمومی برای جان اضافی و شکست ناپذیری تبدیل شد که در بازی های متعدد کونامی و دیگر شرکت ها و به طور کلی در سراسر صنعت بازی به آن اشاره می گردد. تاثیر این کد ها بسیار فراتر از خود بازی ها بود. آن ها به این علت که بازیکنان می توانستند به همان روش های کم خطر یا خلاقانه ای که فقط توسعه دهندگان می توانستند آزمایش نمایند، زمینه را برای اکتشافات نو فراهم کردند. سهولت استفاده بازیکنان از کد های تقلب به محبوبیت آن ها اضافه نمود اما یافتن آن ها نیز به این سادگی نبود. پیدا کردن کد های تقلب بازی معمایی بود که بازیکنان می بایست حل می کردند و وقتی این کار را انجام می دادند این به یک تجربه منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن تبدیل می شد. ظهور اینترنت هم توانایی بازیکنان را برای به اشتراک گذاشتن کد های تقلب افزایش داد و هم این موضوع را به گونه ای تغییر داد که در نهایت منجر به کاهش استفاده از این کد ها شد و از طرفی پیدا کردن آن ها نیز دیگر معما نبود.

میراث کدهای تقلب

همانطور که صنعت بازی و فناوری های مرتبط با آن تکامل یافت، ماهیت کد های تقلب نیز تغییر کرد. ظهور بسته های الحاقی و به روزرسانی های پشت و سرهم و طولانی مدت بازی به وسیله اینترنت، تغییر قابل توجهی در این صنعت ایجاد کرد که راه را برای خرید های درون برنامه ای هموار کرد. از آنجایی که بازی ها می توانستند در هر زمانی به روزرسانی شوند، استودیو های بازی سازی پتانسیل فروش ویژگی های اضافی را برای آثار جالب دیدند و محتوای بیشتری را به هر کسی که مایل به خرید آن بود ارائه داد. به جای کدهای تقلب پنهان، این استراتژی نو کسب عایدی به بازیکنان امکان می داد محتوایی را خریداری نمایند که قبلا به وسیله کد های تقلب به آن دسترسی پیدا می کردند.

افزایش محبوبیت بازی های آنلاین چندنفره نیز به کاهش کد های تقلب یاری کرد، زیرا این کد ها می توانند تعادل بازی را به هم بزنند. بازی های لایو سرویس نیز برای بسیاری از استودیو ها به یک اولویت تبدیل شدند زیرا آن ها پتانسیل افزایش عایدیزایی و صرفه جویی در هزینه ساخت را دارند. این ویژگی لزوما در خصوص بازی های مستقل یعنی جایی که توسعه دهندگان همچنان با اشتیاق بیشتر عناصر محبوب قدیمی را در بازی هایشان استفاده می نمایند تا اینکه به طور مداوم در حال تکامل و اصلاح برای رقابت باشند صدق نمی نماید. استودیو های مستقل اغلب چیز هایی را بخاطر عشق و علاقه خود و نه کسب عایدی در این بازی ها ایجاد می نمایند، زیرا بسیاری از استودیو های کوچک وابسته به بودجه های بالا و سهامدارانی نیستند که علاقه اصلی آن ها به یک بازی صرفا بخاطر سودآوری آن باشد.

اگرچه خوشبختانه برای بازیکنان هر تغییری در کد های تقلب به خاطر پول نبوده است. در واقع، بازیکنان در حال حاضر آزادی بیشتری در بسیاری از بازی ها نسبت به قبل به وسیله افزایش محبوبیت ماد ها دارند. بازیکنان و کدنویس ها می توانند محتوای خاص خود را ایجاد نموده و به اشتراک بگذارند. این مادها می توانند گیم پلی را تغییر دهد، ویژگی های نوی اضافه نمایند یا جادوی کد های تقلب کلاسیک را دوباره خلق کند. ماد های بازی ها سنت آزمایش و شخصی سازی را زنده نگه می دارند و به بازیکنان این امکان را می دهند که نه تنها بازی ها را به روش های منحصربه فردی تجربه نمایند، بلکه آن موارد اضافه شده را برای دیگران نیز به اشتراک بگذارند. اساس کد های تقلب در ماد ها زنده است و میم های نوی هر روزه به خاطر آن ها در صنعت بازی شکل می گیرد.

کاهش کد های تقلب نشان دهنده تغییرات گسترده تری مانند حرکت به سمت تجربه هایی متفاوت در صنعت بازی است. در حالی که کد های تقلب زمانی به بازیکنان اجازه می دادند تا قوانین بازی را زیر پا بگذارند، منظره بازی های امروزی بر تجربیات یکسان تری برای همه بازیکنان تاکید می نماید. قابل توجه است که اگرچه استودیو های بازی به ندرت این کار را به وسیله تقلب انجام می دهند اما به علت افزایش فناوری که امکان استفاده از مکانیک های نوآورانه را فراهم می نماید، این تمرکز را روی آزادی بیشتر بازیکن در بازی ها قرار می دهند.

در نهایت لازم به ذکر است که کد های تقلب هنوز به عنوان یکی از نماد های این صنعت باقی می مانند و احتمالا به محبوبیت سریع بازی نیز یاری زیادی می نمایند و خواهند کرد. در واقع ممکن است که مجلات با وبسایت های بازی و جوامع اختصاصی هواداران در سراسر پلتفرم های اجتماعی جایگزین شده باشند، اما اشتیاق به بازی در دوران طلایی کد های تقلب شروع شد. علی رغم این تغییرات، حس نوستالژی کد های تقلب میراثی ماندگار بر جای می گذارد که بازیکنان نو همچنان تحت تأثیر آن هستند و بازیکنان قدیمی نیز آن را فراموش نخواهند کرد.

منبع: CBR

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2439

به "تاریخچه کدهای تقلب در بازی های ویدیویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه کدهای تقلب در بازی های ویدیویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید