تالاب بینالمللی حسنلوی نقده 4 میلیون مترمکعب آبگیری شد

به گزارش فیس راز، رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: ظرفیت تالاب این شهرستان هفت میلیون مترمکعب آب می باشد که تا به امروز چهار میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

تالاب بینالمللی حسنلوی نقده 4 میلیون مترمکعب آبگیری شد

تالاب بین المللی حسنلوی نقده 4 میلیون مترمکعب آبگیری شد

اکبر محمدیان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک به دلیل در پیش بودن بارندگی، آبگیری این تالاب متوقف شده است و اگر بارندگی وجود نداشته باشد تا ظرفیت کامل این تالاب، آبگیری می گردد.

وی ادامه داد: همه ساله بخشی از حق آبه تالاب بین المللی حسنلو به وسیله سد حسنلو و بخشی دیگر نیز به وسیله بارش های پاییزی و بهاری تامین می گردد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: پر شدن کامل حق آبه این تالاب برخی مواقع به اراضی کشاورزان منطقه خسارت می زند و به همین علت سعی شده که پرکردن حق آبه تالاب با مراعات حال کشاروزان صورت گیرد.

محمدیان گفت: یکی از ویژگی های اصلی تالاب های این شهرستان، سیل بند بودن آنهاست و در مواقعی که سیل اتفاق می افتد، تالاب ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدودی جلوگیری نموده و آب را در خود ذخیره می نمایند.

وی اعلام کرد: هر چقدر آب در محیط تالاب ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم گذاری پرندگان افزایش پیدا می نماید و این امر باعث افزایش جذب توریست و محقق به این مناطق می گردد.

وی با اشاره به شناسایی بیش از 40 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های بین المللی نقده، اضافه نمود: هم اکنون هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در این تالاب وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: این شهرستان دارای 17 تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب های نقده، تالاب های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب های بین المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب های بین المللی و فصلی شهرستان نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همیشه به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی در کشور به شمار می رود.

تالاب بین المللی حسنلو با مساحت 305 هکتار در هشت کیلومتری شمال شهر محمدیار و 20 کیلومتری نقده واقع شده است که در سال 1380 به عنوان منطقه شکار ممنوع ارتقاء یافت و سد حسنلو نیز با ظرفیت 94 میلیون مترمکعب آب، در حاشیه این تالاب و بر روی رودخانه گدار قرار گرفته است.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و 70 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1479

به "تالاب بینالمللی حسنلوی نقده 4 میلیون مترمکعب آبگیری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب بینالمللی حسنلوی نقده 4 میلیون مترمکعب آبگیری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید