معروف ترین افسانه های چینی!

به گزارش فیس راز، افسانه های چینی | Chinese legends

همه سرزمین های کهن دنیا که هنوز هم زنده هستند و در این کره جغرافیایی جایی دارند، داستان ها و افسانه هایی در دل تاریخ خود دارند که پر است از رمز و راز های مختلفی که در پس داستان های خیالی پنهان شده اند. یکی از کشورهایی که به افسانه هایش بسیار وفادار است و آن ها را مایه فخر و مباهات خود می داند، چین است. افسانه های چینی پر از رمز و راز و اتفاقات شنیدنی هستند که چنان تاثیرگذار بوده اند که حتی امروزه می توان در فرهنگ رایج و روزانه چینی ها، آن ها را به وضوح دید. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم به آنالیز افسانه های چینی بپردازیم.

معروف ترین افسانه های چینی!

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

همه چیز درباره داستان ها و افسانه های چینی

قبول داشته باشید یا نه، افسانه یکی از وجوه جذاب هر کشوری است که در دنیا وجود دارد و خیلی ها در دنیا عاشق این هستند که به مقصد و یا کشوری خاص سفر نمایند تا با چشم های خودشان آن اثرات باقی مانده از آن داستان و یا افسانه را به چشم ببینند و با دست لمس نمایند. هر چند که در تعریف افسانه آمده است که داستانی خیالی بوده که مردم می ساخته اند تا جذابیت های فرهنگی و قومی خود را بزرگ نمایی نمایند و در نهایت آن ها را جاودانه نمایند اما همواره نظریه ای به نام افسانه های تطبیقی این تعریف رایج را تا حدودی رد می نماید. نظریه افسانه های تطبیقی اینگونه بیان می دارد که افسانه ها از داستان هایی واقعی به وجود آمده اند. بر طبق این نظریه، بیشتر افسانه های دنیا که متعلق به ملل مختلف هستند را اگر با داستان ها و وقایع تاریخی واقعی آن سرزمین مقایسه کنیم، ریشه هایی از یک حادثه واقعی را در آن پیدا خواهیم کرد. افسانه های چینی به عنوان یکی از پرچمداران افسانه های شنیدنی و جالب دنیا، در صدر لیست تمامی داستان ها قرار می گیرند.

تاثیر این افسانه ها در فرهنگ چینی ها به قدری زیاد بوده که حتی امروزه در جاذبه ها، سبک زندگی سنتی چینی ها، ساختمان ها و فرهنگ کلی چین می توان آن را به وضوح دید. در بین این افسانه ها بعضی از آنان به شدت معروف و بین المللی هستند و بعضی دیگر، کمتر معروف هستند اما با این حال این باعث نمی گردد که از اهمیت آنان در بین مردم چین کاسته گردد. بعضی از این افسانه ها که بسیار معروف هستند را ما در ادامه برای شما آنالیز خواهیم کرد.

افسانه پادشاه میمون ها | the monkey king

افسانه پادشاه میمون ها را در زبان چینی به نام Sun Wukong می شناسند. سان ووکانگ که اسم رایج این افسانه است، یکی از داستان ها و افسانه های چینی است که می خواهیم آن را برای شما مورد آنالیز قرار دهیم. طبق این افسانه، این میمون از یک تخم مرغ سنگی متولد شده است و در راه رفتن به غرب، داستان های زیادی را پشت سر می گذارد. داستان افسانه پادشاه میمون ها می گوید که سانگ ووکونگ که همان پادشاه است و همراهانش با 81 آزمایش سخت روبرو شد که بدترین آن ها، مقابله با شیاطین و ارواح شیطانی بوده است. در راه این سفر، 4 موجود جاودانه با این میمون همراه بودند که به خاطر گناهانشان به زمین تبعید شده بوده اند. در واقع همراهی آنان بر طبق داستان های این افسانه با سانگ ووکانگ به این دلیل است که گناهانشان را جبران نمایند و آمرزیده شوند.

نکات جالبی که در این افسانه وجود دارد عبارت است از:

  • پادشاه میمون ها برای 500 سال در زیر یک کوه زندانی بوده.
  • موارد وسوسه انگیزی همچون: ثروت، مقام و زیبایی بر روی سانگ ووکانگ تاثیری نمی گذارد.
  • داستان پادشاه میمون ها در واقع داستانی از فرهنگ سنتی چینی ها و فلسفه های آن ها دارد و امروزه می توان تصاویر و یا تاثیراتش را بر روی فرهنگ های اخلاقی چینی ها ریشه یابی کرد.

پکن WEATHER

افسانه جنگ آب | Water war

یکی از داستان های بسیار معروف در افسانه های چینی که ممکن است برای خیلی از کسانی که به داستان ها و افسانه های این کشور علاقه مند هستند، جذاب و جالب باشد؛ داستان جنگ آب است. کسی که صاحب آب در این افسانه است، گانگ گانگ (Gang gang) نام داشته است. گانگ گانگ در افسانه های چینی دارای مویی قرمز و دمی به شکل دم مار بوده است. از آن جایی که از توصیف و آنالیز قیافه گانگ گانگ بر می آید او شخصیتی منفی بوده که معمولا بیشتر خرابی هایی ناشی از سیل و باران های شدید به دست او انجام می شده است! بر طبق اسطوره شناسی چینی ها، این فرد علاقه ای به گونه بشر نداشته و تصمیم داشته که کنترل دنیا و کهکشان ها را در دست بگیرد. گانگ گانگ با این که به قدرت رسید، اما نتوانست امیال خود را کنترل کند و تصمیم به نابودگری گرفت. داستان ها و افسانه ها می گویند که او آب را در دنیا بسیار افزایش داد و کل زمین را به جز قسمتی کوچک از آن را با آب پر کرد. گانگ گانگ برای این کار باران های سهمگین و سیل های بسیار زیادی را به زمین فرستاد. نکاتی که درباره این افسانه وجود دارد می گویند که:

  • گانگ گانگ یکی از اسطوره های منفی تاریخ چینی ها بوده و به عنوان یکی از سربازان شر شناخته می گردد.
  • با آنالیز داستان گنگ گانگ این طور به نظر می رسد که چینی ها با این داستان سعی بر توجیه به وجود آمدن دریاها و همنچنین از آن بالاتر، بارش یاران های سیل آسا را توجیه نموده اند.

چانگو | Changu

چانگو یکی از اسطوره های افسانه ای است که در بسیاری از افسانه های چینی در واقع یک شخصیت مشترک و تاثیر گذار است! طیق آنالیز ها، ماه برای چانگو است. افسانه ای قدیمی تر که چانگو هم در آن حضور دارد، 10 پسر امپراطور سرزمین چین به 10 خورشید تبدیل شدند. این 10 خورشید تصمیم گرفتند که به اتفاق یکدیگر زمین را با اشعه های خود کاملا بسوزانند و نژاد بشری را از بین ببرند. وقتی که این اتفاقات افتاد، یک شکارچی بزرگ به نام یی تیر و کمانش را در دست گرفته و 9 خورشید از این 10 خورشید را در آسمان هدف گرفت و اجازه داد تا 1 خورشید همچنان در آسمان باقی بماند. به پاداش این کار، مادر طبیعت به این شکارچی اکسیر جاودانگی را به عنوان پاداش داد. این شکارچی از این اکسیر ننوشید و در عوض، شخصی به نام فنگ منگ تمامی تلاشش را به کار بست تا این اکسیر را از یی بدزدد. چانگو که همسر یی بود، مانع از دزدیده شدن این اکسیر شد و آن اکسیر را نوشید و جاودانه شد.

اژدهای چینی | Chinese dragon

یکی از معروف ترین افسانه های چینی که بسیار معروف است، افسانه اژدهای چینی است. این افسانه و مظاهر آن که در جامعه چینی امروزی بسیار دیده می گردد و چینی ها بسیار از آن تاثیر پذیرفته اند. در افسانه های چینی و آنالیز داستان های آنان، به اژدها لونگ ژی می گویند. اژدها از نظر چینی ها مقدس است و نشانی از برکت و فراوانی است. در آنالیز افسانه های چینی نکاتی وجود دارد.

  • ممکن است اژدها اصلا وجود خارجی نداشته باشد.
  • به فرزندان پادشاه در زمان چین باستان، اژدها می گفته اند.
  • با این که اژدهای چینی بال ندارد اما می تواند در آسمان پرواز کند.
  • اژدها یکی از 12 علامت صور فلکی به تعبیر چینی هاست.
منبع: الی گشت
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 232

به "معروف ترین افسانه های چینی!" امتیاز دهید

25 کاربر به "معروف ترین افسانه های چینی!" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین افسانه های چینی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید