تبادلات فرهنگی و تاریخی ایران و یونان کتاب شد

به گزارش فیس راز، خبرنگاران: کتاب یونان؛ تصویر کلی، آرمان ها و فعالیت ها که به تازگی از سوی به تازگی از سوی مؤسسه بین المللی الهدی منتشر شده، در سه فصل به تبادلات فرهنگی و تاریخی ایران و یونان می پردازد.

تبادلات فرهنگی و تاریخی ایران و یونان کتاب شد

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران، عصر رستاخیز فرهنگ در سطح دنیا، پس از سرانجام جنگ سرد، بر پایه های محکم و فراگیر فناوری نوین ارتباطات و نگرشی مبتنی بر دنیای گرایی فرهنگی و همین طور فرآیند دنیای شدن فرهنگی پایدار شد و تولد یافت.

همراه با ظهور عصر رستاخیز فرهنگ، هر روزه بر تعداد کشورهایی که به صندلی و اولویت بالای فرهنگ در روابط دیپلماتیک پی می برند، افزوده می گردد. ملل دنیا امروز، فرهنگ را به طوری فزاینده به عنوان بستری حیاتی برای بهبود صندلی خود در صحنه بین المللی یافته اند و درست به همین دلیل است که در امور دیپلماتیک خود، به آن اولویت می بخشند. در نتیجه این ظهور نوین، فرهنگ در عرصه روابط بین الملل به عنوان عامل عمده در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورها اهمیت یافته است. بدیهی است هیچ کشوری قادر به اعمال یک سیاست خارجی واقع گرا نیست؛ مگر اینکه بُعد فرهنگی را به طور جدی مد نظر داشته باشد.

مسائل فرهنگی بر دستور کار سیاست خارجی نیز تأثیر دارد و بنابراین در فعالیت نمایندگی های سیاسی در خارج، از توجه و صندلی بالایی برخوردار است. امروزه روابط بین الملل، در تمامی ابعاد زندگی، از اهمیت کلیدی برخوردار است، از سیاست، اقتصاد و تجارت گرفته تا آنجا که حتی زندگی خصوصی را در بر می گیرد. بنابراین، جای تعجب نیست که در جهت گیری پیشرفت و توسعه روابط بین الملل، فرهنگ نقش معین کننده ای داشته باشد. امروزه دیگر نظریه های به اصطلاح واقع گرایانه، مبتنی بر قدرت مالی و نظامی، که در شکل دهی نظام بین الملل به آنها نقش معین کننده ای داده میشد، کاربرد و کارآمدی خود را از دست داده اند. در این نظریه ها به نقش فرهنگ از منظری آرمانگرایانه نگریسته میشد، گفت وگوهای میان فرهنگی امری حاشیه ای تلقی می شد و برای فرهنگ نوعی صندلی تجملی، غیرکارآمد و غیر واقع گرا قائل بودند؛ مقوله ای که قادر نیست در سطح بین الملل کاری از پیش ببرد.

کتاب یونان؛ تصویر کلی، آرمان ها و فعالیت ها در سه فصل به تبادلات فرهنگی و تاریخی ایران و یونان می پردازد. آشنایی اجمالی با سرزمین یونان، موقعیت جغرافیایی، جمعیت، ساختار حکومت، احزاب، مذهب، جزایر، کشتیرانی، گردشگری، نهادهای فرهنگی در یونان مسجد و مسلمانان، کلیسا، رسانه های گروهی، آموزش و پرورش، ویژگیهای روحی و اخلاقی یونانی ها، پیشینه روابط فرهنگی ایران و یونان، تاثیر جنگ در روابط دو کشور، مشترکات فرهنگی ایران و یونان و خدمات متقابل ایران و یونان عناوین فصل اول این کتاب است.

فصل دوم کتاب نیز به اقدامات قبل از اعزام مذاکرات اجرا شده می پردازد. کوشش در جهت معرفی اسلام ناب محمدی و مبانی انقلاب اسلامی، کوشش در جهت معرفی فرهنگ و هنر قدیم ایران، کوشش در جهت معرفی فرهنگ و هنر امروز ایران، رسیدگی به امور فرهنگی ایرانیان مقیم، کوشش در جهت گسترش زبان فارسی، اعزام گرو هها و شخصیتهای فرهنگی یونانی به ایران، دعوت گرو هها و شخصی تهای فرهنگی ایرانی به یونان، اطلا عرسانی فرهنگی به داخل کشور و برقراری ارتباط بین موسسات فرهنگی ایرانی و یونانی عناوین فصل سوم این کتاب است.

در بخشی از این اثر آمده است: امروز در حالی از روابط فرهنگی دو کشور ایران و یونان سخن می گوییم که از 192 کشور دنیا، فقط 10 کشور دارای سابقه تاریخی بیش از هزار سال هستند و از این 10 کشور نیز ایران، یونان، مصر و روم تاریخی چند هزار ساله دارند و باز میان این چهار تمدن، تنها دو کشور ایران و یونان از دوران باستان تاکنون، دارای روابط فرهنگی گسترده ای بوده اند.

کتاب یونان؛ تصویر کلی، آرمان ها و فعالیت ها نوشته سیدمحمدرضا دربندی به همت مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه و در 63 صفحه با شمارگان 1000 و با قیمت 30000 ریال در قطع رقعی، به تازگی از سوی موسسه بین المللی الهدی منتشر شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 362

به "تبادلات فرهنگی و تاریخی ایران و یونان کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادلات فرهنگی و تاریخی ایران و یونان کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید