کوشش دست اندرکاران پست در نمایشگاه مجازی کتاب، از تهران تا سراوان
به گزارش فیس راز، به گزارش خبرنگاران، همزمان با هشتمین روز از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس نمایشگاه به همراه رمضانعلی سبحانی فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست، مهدی مقصودی، مدیرکل اداره پست استان تهران و سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات کشور، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران و حسین عمیدی، مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست از مرکز تجزیه و مبادلات دفتر پست مرکزی واقع در چهارراه لشگر بازدید کردند.
در جریان این بازدید، مسئولان از فرایند دریافت، بسته بندی و توزیع خریدهای مشتریان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آگاه شدند.
دهقانکار در این بازدید از جریان تجزیه و بسته بندی کتاب ها بازدید و با بیان سخنانی کوتاه خطاب به دست اندرکاران از جمله مدیرعامل شرکت ملی پست، معاونان و همچنین کارمندان این مرکز، گفت: بخشی از نشاط فرهنگی ایجاد شده در سطح شهر، به دنبال برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را مدیون شرکت ملی پست هستیم.
وی اضافه کرد: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، با توزیع کتاب های خریداری شده از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شادی را به مردم هدیه می نمایند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه با اهدای گل به چند تن از کارمندان پست از کوشش آن ها قدردانی کرد.
دهقانکار در جریان این بازدید به ناشران توصیه کرد، از بسته بندی های مناسب و مطمئن برای مرسوله ها استفاده نمایند. هّم و غم دوستان و همراهان مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب درشرکت ملی پست، ارسال سالم مرسوله ها به دست مشتریان است.
وی با بیان این مطلب که به عنوان مجری نمایشگاه مجازی کتاب، از فرآیند جمع آوری و توزیع مرسوله ها رضایت داریم گفت: در نشست های مکرر با دوستانمان در شرکت ملی پست، بر ارسال سلامت بسته های کتاب تاکید شده است و البته از جریان جمع آوری و توزیع رضایت داریم. از ناشران نیز انتظار می رود، در بسته بندی نهایت دقت را داشته باشند و معیار های استاندارد را رعایت نمایند، تا زحمات ماموران پست زیاد نگردد.
ارسال بسته های کتاب به غرب و شرق کشور/از تهران تا سراوان
در ادامه این بازدید، مجری نمایشگاه همراه مدیرعامل شرکت ملی پست و دیگر همراهان در بخش ویژه نمایشگاه مجازی مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور حاضر شدند و از نزدیک در جریان ارسال مرسوله های کتاب به اقصی نقاط کشور نهاده شدند. سفارش کتاب از دور افتاده ترین مناطق کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان، به عنوان یکی از مزیت های نمایشگاه مجازی کتاب مورد تاکید نهاده شد.
سبحانی فر در ادامه این بازدید از معین کد ویژه برای مرسوله های پستی هر استان اطلاع داد و گفت: به ناشران توصیه می کنم، مرسوله های کتاب را با یک و یا نهایت دو عنوان کتاب آماده نمایند؛ چراکه احتمال آسیب دیدگی برای مرسوله های بیش از این تعداد در جریان آماده سازی و توزیع افزایش پیدا می نماید.
مدیر عامل شرکت ملی پست با اشاره به آخرین آمار ارسال مرسوله های نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دست مشتریان گفت: 400 هزار مرسوله در سامانه پست ثبت شده، 62 هزار 762 تحویل مشتری شده است؛ 144 هزار 831 مرسوله در حال توزیع و 211 هزار مرسوله در شرایط اماده به شرکت پست است. در مجموع 25 درصد مرسوله های نمایشگاه به دست مشتری ها رسیده است.
وی درباره مراجعه چند باره ماموران پست به در منزل مشتریان برای تحویل مرسوله در حالی که شاید امکان یک بار مراجعه و تحویل یکباره خرید ها وجود داشته باشد بیان نمود: امکان پیش بینی بارکد برای مرسوله ها با هدف یکبار مراجعه و تحویل همه خرید ها به مشتریان کتاب، وجود ندارد؛ چراکه نخست فاصله زمانی و مکانی خرید مشتری ها یکسان نیست.
سبحانی فر همچنین درباره اهمیت ارسال مرسوله های نمایشگاه مجازی به دست مردم گفت: شرکت ملی پست در ارسال مرسوله های نمایشگاه بین ناشران تفاوتی قائل نیست و همه را به یک چشم می بیند و برای ارسال سلامت بسته ها امکانات ویژه ای پیش بینی شده است. نمایشگاه مجازی کتاب تهران را باید کوششی برای ساماندهی یارانه های نشر دانست. دسترسی آسان به کتاب یکی از مزیت های عظیم و ارزشمند نمایشگاه مجازی کتاب به ویژه برای هموطنان ساکن در مناطق دور افتاده کشور است؛ به عنوان مثال، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران مرسوله از تبریز به روستای سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
وی همچنین درباره اهمیت ارسال مرسوله های نمایشگاه مجازی به دست مردم گفت: شرکت ملی پست در ارسال مرسوله های نمایشگاه بین ناشران تفاوتی قائل نیست و همه را به یک چشم می بیند و برای ارسال سلامت بسته ها امکانات ویژه ای پیش بینی شده است. نمایشگاه مجازی کتاب تهران را باید کوششی برای ساماندهی یارانه های نشر دانست. دسترسی آسان به کتاب یکی از مزیت های عظیم و ارزشمند نمایشگاه مجازی کتاب به ویژه برای هموطنان ساکن در مناطق دور افتاده کشور است؛ به عنوان مثال، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران مرسوله از تبریز به روستای سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
کوشش شبانه روزی نیروی انسانی پست
مقصودی، در ادامه این بازدید گفت: در این مرکز 970 نیروی انسانی، شامل 476 نیروی شرکتی فعالیت می نمایند. مرسوله ها برای قرارگرفتن در کانال توزیع، در مرکز به صورت هفت روز هفته و 24 ساعته آماده سازی می شوند؛ بنابراین فعالیت در این مرکز متکی بر نیروی انسانی و شبکه ارتباطی شرکت ملی پست است.
وی ادامه داد: شرکت ملی پست، به عنوان یک نهاد غیرسیاسی، صرفاً با هدف ارائه خدمت به مردم فعالیت می نماید و با توجه به سابقه طولانی در زمینه های مختلف ازجمله طرح های ملی کشور، تجربه قابل توجهی در این زمینه دارد.
مدیرکل اداره پست استان تهران با بیان این مطلب که استفاده از نیروی انسانی مجرب و امانت دار، خط قرمز شرکت ملی پست است، مطرح نمود: به نظر می رسد با آغاز بحران کرونا استفاده از خدمات پستی به عنوان یک انتخاب فانتزی تلقی می شد؛ اما به مرور به سبکی از زندگی شهروندان تبدیل شده است. شرکت ملی پست به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی به ارائه خدمات متنوع به مردم مکلف است.
وی با بیان این مطلب که برای سرعت بخشیدن به جریان ارسال مرسوله های نمایشگاه، مرسوله ناشران تهرانی در مرکز جداسازی می گردد، اضافه کرد: بر اساس تأکید مدیرعامل شرکت ملی پست، ارسال بسته های نمایشگاه در اولویت کار مأموران شرکت پست قرار داد.
مقصودی فعالیت ویژه ماموران شرکت پست با اشاره به فعالیت شبانه روزی ماموران پست در جمع آوری مرسوله های نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: فعالیت ماموران طی هشت روز گذشته چهره شهر را تغییر داده و به خوبی قابل مشاهده است.
مدیرکل اداره پست استان تهران، درباره تجهیزات شرکت ملی پست ویژه نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: علاوه براین که در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت ملی پست در صندلی قابل توجهی در ارائه خدمات قرار گرفته است، نخستین بار تجهیزات ویژه برای نمایشگاه مجازی کتاب، از جمله جعبه حمل بار، دو سینی گردان و همچینن تریولیاس پستی در مرکز تجزیه ـ تبادلات کشور فراهم شده است؛ البته دو سینی گردان طی دو روز گذشته ایجاد شده و هدف اصلی از تهیه این تجهیزات پیشگیری از آسیب احتمالی به بسته های کتاب است.
عمیدی در تشریح جریان جمع آوری مرسوله ناشران نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: جمع آوری مرسوله ناشران، در سه منطقه انجام می گردد، بسته کتاب ناشران منطقه خیابان انقلاب که به عنوان منطقه پرتراکم شناخته می گردد، شعبه پارک لاله، ایرانشهر و میدان ولی عصر در این مناطق ناشران خود به تحویل بسته ها اقدام می نمایند. 11 دستگاه سیار به جمع آوری مشغول که برای جمع آوری بسته ها به دفاتر نشر مراجعه می نمایند. برای ناشران عظیم کشور در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور بخش وی آی پی در نظر گرفته شده است.
در ادامه این بازدید رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیر عامل شرکت ملی پست به انبار انتشارات قدیانی، ناشر تخصصی حوزه کودک رفتند و از محل ویژه آماده سازی بسته های خرید کتاب نمایشگاه این ناشر بازدید کردند.
قدیانی دراین ملاقات با اشاره به اهمیت حفظ زیرساخت نمایشگاه و سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: با توجه به توسعه فرهنگ استفاده از فضای مجازی در جامعه، به نظر می رسد نمایشگاه مجازی، جایگزین مناسبی برای نمایشگاه فیزیکی است؛ بنابراین پیشنهاد می کنم، بودجه نمایشگاه فیزیکی به نمایشگاه مجازی تخصیص داده گردد.
شعبه پست شهید یوسفیان، مقصد نهایی مجری برگزاری نمایشگاه در جریان بازدید امروز، هشتمین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود.
در این شعبه، نیز از این هیات در جریان جمع آوری، بسته بندی، آماده سازی و توزیع مرسوله های کتاب نهاده شدند.
فقط در یک روز (هشتمین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران)، 12 هزار مرسوله پستی به شعبه شهید یوسفیان و بیش 12 هزار و 500 بسته دیگر به شعبه مرکزی ارسال شده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران