دانشجوی دکتری باید پیش از دفاع مساله ای از یک دستگاه را حل نماید

به گزارش فیس راز، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی یک دانشجوی دکتری می تواند دفاع کند که مسئله ای از یک دستگاه را حل کرده و گواهی مبنی بر حل مشکل با انجام پژوهش برای وی صادر شده باشد.

دانشجوی دکتری باید پیش از دفاع مساله ای از یک دستگاه را حل نماید

سید حمایت میرزاده نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در رابطه با ارائه مقاله علمی برای دانشجویان دکتری تا پیش از دفاع گفت: متاسفانه رونق دزدی در این رابطه رواج پیدا کرده و جایگاه دانشگاه و دانشجوی دکتری را خدشه دار کرده است، بنابراین قبل از اینکه به فکر حل مشکل دانشجویان برای ارائه مقاله باشیم ابتدا باید تکلیف این دزدی های علمی تعیین شود.

وی افزود: تغییر عنوان ، کلمات و اعداد یک مقاله اکنون درد بی درمان جامعه ما است و ما به آن مبتلا هستیم. به نظر می رسد قبل از اینکه دانشجو یک مقاله علمی در اینترنت یا کتابخانه پیدا کند باید به دنبال مساله یابی باشد و با مقاله جواب آن مساله را بدهد و پژوهش خود را در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک دانشجوی دکتری زمانی می تواند دفاع کند که مسئله ای از یک دستگاه را حل کرده و گواهی مبنی بر حل مشکل با انجام پژوهش دانشجو برای وی صادر شده باشد.

میرزاده با بیان اینکه قبل از حل مشکل دانشجو برای ارائه مقاله به منظور دفاع باید به فکر حل مسائل جامعه بود که دانشجو باید پیرامون آنها تحقیق کند، گفت: باید بررسی کرد دانشجو با فعالیت پژوهشی خود دردی از جامعه را حل می کند و آیا عنوان سرانجام نامه دانشجو مشکل یک دستگاه اجرائی را برطرف خواهد کرد؟

وی ادامه داد: باید از کلیشه ها دور شویم و جلوی دزدی علمی را بگیریم. عنوان مقاله از سرانجام نامه باید بیرون بیاید زیرا از آن جدا نیست. بنابراین دانشجو اول مقاله ارائه دهد و سپس دفاع کند.چرا که هر دو حاصل یافته های پژوهشی است.

ایجاد یک دستگاه اجرایی متولی پیگیری مساله های مهم در کشور

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرحله اول یک تحقیق مساله یابی است در غیر اینصورت نباید مقاله و سرانجام نامه نوشت، گفت: باید یک دستگاه اجرایی متولی پیگیری مساله های مهم در کشور ایجاد و خواستار حل این مسائل از سمت دانشجویان در دانشگاه ها باشد تا دانشجو با علاقه کار را انجام دهد. در غیر اینصورت دانشجو نمره ای کسب و نمی تواند مسئله ای از جامعه حل نماید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1123

به "دانشجوی دکتری باید پیش از دفاع مساله ای از یک دستگاه را حل نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجوی دکتری باید پیش از دفاع مساله ای از یک دستگاه را حل نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید