راهنمای جدید غذایی کانادا، حرکت به سمت گیاه خواری؟

به گزارش فیس راز، راهنمای جدید غذایی کانادا روز سه شنبه، 22 ژانویه 2019 منتشر شد. دستورالعمل ها ساده هستند: آب بنوشید، سهم پروتئین حیوانی خود را به حداقل ممکن کاهش دهید، نصف بشقاب غذای خود را با سبزیجات و میوه پر کنید، غذاهای فرآوری شده و آماده نخورید، غلات سبوس دار مصرف کنید، الکل کم تری بنوشید، روغن مورد احتیاج بدن خود را از مغز ها، آجیل و آووکادو تامین کنید و یادتان باشد که آب میوه در حقیقت شکر مایع و طعم دار است و جای میوه را نمی گیرد.

راهنمای جدید غذایی کانادا، حرکت به سمت گیاه خواری؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ترکیبی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

راهنمای جدید غذایی کانادا که بعد از حدود یک دهه به تازگی بازبینی شده، به دلیل سادگی خود مورد تقدیر بسیاری قرار گرفته است. راهنمای رژیم غذایی کانادا به منظور شناسایی و ترویج یک الگوی خوراکی که احتیاجهای مغذی بدن را برآورده کند و میزان خطر بیماری های مزمن مرتبط با تغذیه مانند چاقی، دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، تدوین شده است. اما محدود کردن گوشت و محصولات لبنی از سبد غذایی خانواده ها، آنهم در کشوری که یکی از عظیم ترین صنایع دامی و لبنی جهان را دارد، جای پرسش های زیادی باقی گذاشته است.

در این راهنمای جدید برخلاف نمونه های قدیمی که نوشیدن شیر را توصیه می کرد، محصولات لبنی آنقدر کاهش پیدا نموده که می توان گفت تقریبا وجود ندارد. بخش مربوط به گوشت هم کاملا حذف شده و در بخش جدیدی به اسم مواد پروتئینی ادغام شده است. توصیه هم شده تا کانادایی ها بیشتر پروتئین گیاهی مثل توفو و حبوبات مصرف نمایند.

  • همه آنچه باید از دستورالعمل غذایی کانادا بدانید

بشقاب غذای کانادایی ها طبق این راهنمای غذایی حاوی نیمی سبزیجات و میوه، یک چهارم غلات سبوس دار مثل نان، ماکارونی و برنج قهوه ای است. باقی ظرف غذا که شامل یک چهارم سهم روزانه مواد غذایی کانادایی هاست را انواع و اقسام پروتئین ها مثل تخم مرغ، گوشت، حبوبات و کمی هم محصوصلات لبنی یا جایگزین های آن ها مثل شیر سویا است.

دز راهنمای غذایی جدید همچنین توصیه شده تا مصرف غذاهای حاوی روغن اشباع شده مثل خامه، کره و پنیرهای چرب با انواع مغزها، آجیل و آووکادو عوض گردد.

با انتشار این راهنما، منتقدین فراوانی وزارت بهداشت کانادا را متهم کردند که ایدئولوژی محیط زیستی و گیاه خواری را در راهنمای غذایی مردم دخالت داده است. اما وزارت بهداشت کانادا اکیدا تاکید می نماید که این دستورالعمل براساس یافته های پزشکی و تاثیر مصرف مواد غذایی مختلف بر سلامت انسان تهیه شده است.

کارشناسان تهیه این راهنما ادعا می نمایند که برای مثال آمار جمع آوری از مراکز پزشکی کانادا شده به وضوح نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین سرطان روده عظیم و مصرف بیش از اندازه گوشت وجود دارد.

همچنین کارشناسان غذایی در این راهنما توصیه نموده اند که کانادایی ها، آب را جایگزین هر نوع نوشیدنی دیگری نمایند. نوشابه های گازدار و حتی اب میوه های موجود در بازار حاوی مقادیر فراوانی شکر هستند که سلامت جسمی ما را به خطر می اندازند. آنها اضافه می نمایند که آب معمولی، سالم است، کالری اضافه ندارد و در کانادا تقریبا به رایگان در اختیار همه قرار گرفته است.

دستورالعمل های جدید غذایی کانادا ساده هستند: آب بنوشید، پروتئین حیوانی کم تری مصرف کنید، نصف بشقاب خود را با سبزیجات و میوه پر کنید، غذاهای فرآوری شده و آماده نخورید، غلات سبوس دار مصرف کنید، الکل کم تری بنوشید، روغن مورد احتیاج بدن خود را از مغز ها، آجیل و آووکادو تامین کنید

از آن سو صنعت لبنیات کانادا که به تازگی زخم عمیقی از قرارداد تجاری جدید بین آمریکا، کانادا و مکزیک خورده بود، این راهنما را که در آن سهم لبنیات به حداقل رسانده شده را نادرست ارزیابی نموده است. اتحادیه دامداران کانادا ضمن ابراز نگرانی به تهیه نمایندگان این راهنما به دلیل حذف یک منبع غذایی سالم از سبد غذایی کانادایی ها، هشدار داد که این راهنما می تواند صنعت عظیم دامداری کانادا را با چالشی عظیم روبرو کند. صنعتی که برای بسیاری از کانادایی ها در مناطق دورافتاده و روستای شغل ایجاد نموده است.

از سویی دیگر متخصصانی مثل دکتر والتر ویلت، متخصص تغذیه از دانشگاه هاروارد معتقد است که نوع بشر برای بقا هیچ احتیاجی به مواد غذایی به دست آمده از شیر حیوانات ندارد. او معتقد است که حرکت بشر به سمت مواد غذایی گیاهی باعث نجات زمین از ویرانی خواهد شد. حدس زده می گردد که دامداری به دلیل مصرف بیش از اندازه علوفه و آب برای فراوری گوشت یا شیر، یکی از دلایل گرمایش زمین است. گیاه خواران، رژیم غذایی خود حافظ محیط زیست می دانند.

  • پایین و بالای گیاه خواری

قبل از رونمایی از راهنمای جدید غذایی کانادا، فشارهای زیادی از طرف لابی دامداران کانادایی بر دولت اعمال شده بود تا جلوی این حرکت گرفته گردد. اما حالا به نظر می رسد که کانادا در جهت جدید قرار گرفته است. چراکه این راهنما علاوه بر نقشی که در تغییر سبک زندگی تک تک کانادایی ها خواهد داشت، به احتمال زیاد بابت تغییر رویه و رفتار دولتمردان در حمایت از صنایع غذایی و تصویب قوانین جدید نیز خواهد شد.

آووکادو حبوبات دامداران کانادایی دستورالعمل غذایی کانادا راهنمای غذایی کانادا سبوس شیر غلات لبنیات

منبع: مداد
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1303

به "راهنمای جدید غذایی کانادا، حرکت به سمت گیاه خواری؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای جدید غذایی کانادا، حرکت به سمت گیاه خواری؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جدید غذایی کانادا، حرکت به سمت گیاه خواری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید