رصد شرایط تربیتی و تحصیلی دانش آموزان شاهد از سوی معلمان

به گزارش فیس راز، تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت شرایط تربیتی تحصیلی دانش آموزان شاهد که در مدارس دولتی یا نمونه تحصیل می نمایند از سوی معلمان راهنما (طرح پراکنده شاهد) رصد شده و گزارش های لازم در مورد این دانش آموزان، در صورت احتیاج به فعالیت های تکمیلی به ستاد شاهد منطقه ها و معاونت آموزش بنیاد شهید اعلام می گردد.

رصد شرایط تربیتی و تحصیلی دانش آموزان شاهد از سوی معلمان

محمدرضا رزاقی در گفت وگو با پانا در پاسخ به این سوال که آیا شناسنامه فعالیت های آموزشی پرورشی و اجرایی مدارس شاهد در حال اجراست، اظهار کرد: شناسنامه فعالیت های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد به عنوان چارچوب فعالیت های این مدارس در دو سال گذشته به صورت متناوب و البته با در نظر گرفتن اکوسیستم تازه در حال بهره برداری است اما تا بهره برداری کامل احتیاج به ایجاد شرایط مناسب به وسیله استان ها و منطقه ها است.

ایجاد سبک منسجم مدارس شاهد

وی درباره اینکه این شناسنامه چه کاری در مدارس انجام می دهد اضافه نمود: شناسنامه فعالیت های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس به عنوان چارچوب فعالیت های مدارس شاهد در وهله اول در راستای استانداردسازی این مدارس که طبق آخرین اساسنامه طرح شاهد از شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده در حکم راهبردی برای تحقق این مهم است. بعلاوه ایجاد سبک منسجم مدارس شاهد که از برنامه های اولیه این اداره کل بوده است را نیز محقق خواهد نمود.

رزاقی اعلام کرد: از آنجایی که مدارس شاهد علاوه بر ساعات و فعالیت های جاری تمام مدارس موظف به رعایت قوانین و مقررات و بویژه برنامه درس ملی هستند، بعلاوه برنامه های اختصاصی نیز برای این مدارس تعریف شده است که کیفیت و شیوه های اجرا متناسب با شرایط و مقتضیات مدرسه و با توجه به نظر شورای مدرسه سیاست گذاری و اجرا می گردد. نقش شناسامه پیگیری و به نوعی ایجاد چارچوبی یکپارچه در بین تمام مدارس شاهد کشور نسبت به ضرورت و حُسن اجرا است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: شاداب سازی مدرسه به عنوان مقدمه ایجاد و تقویت شوق به یادگیری در دانش آموزان به وسیله محتوای تدوین شده در شناسنامه و در قالب راهبردهای آموزشی، پرورشی و اجرایی با در نظر گرفتن زیرنظام های سند تحول کاربرد شناسنامه را به عنوان عاملی در جهت ارتقای کیفیت فعالیت مدارس نشان دار نموده است.

وی گفت: اجرای سند تحول به دور از هرگونه شعارزدگی در شناسنامه با توجه به ساحت های شش گانه و در راستای منظره معین شده مدرسه و حاکمیت اهداف انتخابی با توجه به دوره تحصیلی در ارتباط با ساحت های شش گانه به عنوان روح حاکم بر فعالیت های مدرسه یکی از نزدیک ترین راهبردها در جهت اجرای سند تحول درون مدرسه است که مفتخریم شناسنامه این امکان را فراهم می نماید.

رزاقی یکی از مهم ترین اختصاصات این شناسنامه را اینطور بیان کرد که هر مدرسه با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی، اقتضائات بومی محلی، با تشخیص و اولویت بندی فعالیت ها به وسیله ارکان مدرسه و امکانات موجود، نحوه اجرای فعالیت ها را انتخاب، برنامه ریزی، اجرا و در نهایت درون مدرسه ارزیابی می نماید.

مدیران و کادر مدارس شاهد شرایط تحصیلی دانش آموزان جامعه هدف را به صورت ویژه رصد نموده و آخرین شرایط تربیتی تحصیلی آن ها را در جلسات ستاد شاهد منطقه ها با حضور مدیران مورد آنالیز قرار می دهند

اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که برای ارتقای کیفیت مدارس شاهد چه اقداماتی صورت گرفته است اضافه نمود: توانمندسازی نیروی انسانی به وسیله برنامه ریزی و برگزاری کارگاه های تعاملی آموزشی ویژه آموزگاران، شورای مدرسه، مدیران مدارس شاهد، روسا و کارشناسان ادارات شاهد استان ها و منطقه ها طراحی و تدوین شناسنامه فعالیت مدارس شاهد در راستای ایجاد سبک منسجم این مدارس برای استانداردسازی بازدیدهای دوره ای به وسیله مدیرکل شاهد، معاونان و کارشناسان اداره کل شاهد در جهت مدیریت راهبرانه و نظارت بر فرایند حُسن اجرای برنامه ها و فعالیت ها بر مبنای اهداف ساحت های تربیتی، اهداف دوره های تحصیلی و اصول حاکم بر شناسنامه مدارس شاهد است.

وی درباره اینکه آیا اقدامی برای ارتقای زمینه تحصیل دانش آموزان طرح شاهد شده است اعلام کرد: علاوه بر نکات بیان شده، مدیران و کادر مدارس شاهد شرایط تحصیلی دانش آموزان جامعه هدف را به صورت ویژه رصد نموده و آخرین شرایط تربیتی تحصیلی آن ها را در جلسات ستاد شاهد منطقه ها با حضور مدیران مورد آنالیز قرار می دهند تا در صورت احتیاج به فعالیت های تکمیلی و جبرانی به وسیله بنیاد شهید مورد پیگیری قرار گیرد.

رزاقی بعلاوه اضافه نمود شرایط تربیتی تحصیلی دانش آموزان شاهد که در مدارس دولتی یا نمونه تحصیل می نمایند از سوی معلمان راهنمای (طرح پراکنده شاهد) رصد شده و گزارش های لازم در مورد این دانش آموزان، در صورت احتیاج به فعالیت های تکمیلی به ستاد شاهد منطقه ها و معاونت آموزش بنیاد شهید اعلام می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2048

به "رصد شرایط تربیتی و تحصیلی دانش آموزان شاهد از سوی معلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد شرایط تربیتی و تحصیلی دانش آموزان شاهد از سوی معلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید