سلامت در سفر با کشتی کروز

به گزارش فیس راز، سفر با کشتی کروز یکی از پرطرفدارترین نوع سفر در تمام جهان است. اما چطور باید خود را برای این نوع سفر آماده کنیم؟

سلامت در سفر با کشتی کروز

با تور کشتی کروز سفر به دور دنیا را تجربه کنید.

صنعت کشتی کروز در دهه های اخیر به طور قابل توجهی از 17 میلیون مسافر در سال 2009 به 24 میلیون مسافر در سال 2016 افزایش و پیشرفت داشته است. با این حساب سلامت در این نوع سفرها باید جدی گرفته گردد. گردشگری کروز در تمام قاره ها وجود دارد و مدت زمان آن به طور میانگین از یک هفته تا چند ماه متغیر است. میانگین سنی مسافران کشتی های تفریحی بالای 50 سال است و آن ها توانسته اند افراد مسن را با ایجاد شرایط و حال وهوای قدیمی جذب نمایند. بیشترین مراجعه به دکتر در کشتی ها مربوط به افراد متولد دهه 65 است و مسائل معمول آن ها مسائل تنفسی، جراحت، دریازدگی و بیماری های گوارشی است.

شرایط جسمانی پیش از سفر

یک تصور همگانی وجود دارد که کروزها بسیار آرامش بخش اند، اما به طور معمول اینطور نیست. برنامه فعالیت ها و رویدادهای کشتی و گردش در خلیج می تواند خسته نماینده و سخت باشد. به همین دلیل به مسافران پیشنهاد می کنیم که پیش از شروع سفر از نظر جسمانی به طور کامل آماده و سالم باشند.

بی تحرکی و استفاده از ویلچر روی کشتی برای شرکت های کروز یک مسئله قابل توجه است و بیشتر کشتی ها سهمیه اندکی برای استفاده از ویلچر روی عرشه تخصیص می دهند (6 نفر). گاهی تنها برای بودن در تور، به مسافران اجازه می دهند تا ویلچر خود را همراه داشته باشند. تمام این برنامه ریزی ها باید از قبل آنالیز، رسمی و رزرو شده باشند.

آمادگی جسمی و پزشکی

تهیه دارو در کشتی محدود است و افراد باید داروهای خود را همراه داشته باشند. حتی اگر همه را نمی توانند با خود بردارند، باید به اندازه مصرف مدتی که در کشتی هستند دارو همراه داشته باشند. اگر یک کپی از نسخه پزشک نیر همراه داشته باشند خالی از لطف نیست.

علی رغم اینکه در کشتی کروز مراقبت های اولیه و ضروری وجود دارد، اما مجهز به یک بیمارستان کامل برای بیماران بدحال نیست. به طور معمول یک پزشک و دو پرستار در کلینیک کشتی حضور دارند. سرویس های پزشکی در کشتی خصوصی است و باید با خود پزشک یا پرستار صحبت کنید. همچنین برای این سرویس ها، تست خون، اشعه ایکس و غیره هزینه جدا گرفته می گردد.

مسافرانی که به طور جدی زخمی شده باشند، یا با هلیکوپتر از کشتی خارج می شوند، یا در نزدیک ترین خلیج به بیمارستان منتقل می شوند. به همین دلیل پیش از رزرو کشتی، به نوع آن و مقصدهایی که از آن می گذرد دقت کنید.

بیمه

داشتن یک بیمه مسافرتی مناسب بسیار مهم است؛ بیمه ای که استرداد را نیز شامل گردد، زیرا استفاده از هلیکوپتر حدود 6 هزار یورو هزینه برمی دارد.

واکسیناسیون

اگر طی سفر در یک ساحل اقامت داشته باشید حتما باید از قبل واکسینه شوید، در غیر این صورت واکسیناسیون لازم نیست. طی مشاوره های پیش از سفر و پیش از واکسیناسیون حتما مقاصد و فعالیت ها را آنالیز کنید. به مسافران پیشنهاد می گردد که 6 تا 8 هفته پیش از سفر به پزشک مراجعه نمایند.

آنفولانزا شایع ترین مسئله ای است که در میان جمعیت زیاد مردمی که در کشتی در کنار هم زندگی می نمایند پیش می آید. واکسیناسیون برای افراد مسن و دیگر افرادی که تحت مراقبت های پزشکی هستند لازم است. اگر این گروه نتوانستند واکسن را از پیش تزریق نمایند، می توانند از واکسن پنوموکوکال را استفاده نمایند.

با در نظر دریافت خطر تب زرد یا ضرورت همراه داشتن گواهی واکسن تب زرد، تزریق این واکسن در سفرهای کروز غیرقابل اجتناب است. زمانی که خطر بیماری را ارزیابی می کنید باید تمام کشورهایی که قرار است ببینید را در نظر بگیرید، حتی ترتیب بازدید از آن ها نیز مهم است. پشه ای که ناقل تب زرد است در طول روز فعالیت می نماید، بنابراین برای انجام فعالیت هایی که در روز و در کشورهای خطرناک انجام می شوند تزریق واکسن لازم است. حتی اگر در خطر این بیماری نباشید، بعضی مقاصد از شما گواهی واکسن تب زرد درخواست می نمایند.

گاهی بعضی شرکت های کروز درخواست هایی متفاوت از کشورهای مقصد دارند، بنابراین حتما پیش از سفر درخواست های شرکت را آنالیز کنید. افرادی که واکسینه نشده باشند، هنگام رسیدن به مقاصد خطرناک اجازه خروج از کشتی و ورود به ساحل را ندارند.

مالاریا

زمانی که چند مقصد در انتظار ما است، باید هر یک را بخاطر وجود احتمالی مالاریا آنالیز کنیم. خطر مالاریا در خلیج های آسیای مرکزی و جنوبی، و آمریکای مرکزی و جنوبی بسیار کم است. خطر مالاریا زمانی که وارد خلیج های آفریقای سیاه می شوید بیشتر می گردد، بخصوص اگر بخواهید شب را در آن جا استراحت کنید. برای استفاده از قرص ضدمالاریا حتما با متخصص مشورت کنید.

جلوگیری از نیش پشه ها، فقط بخاطر مالاریا نیست، بلکه بخاطر پیشگیری از بیماری هایی چون تب دنگی و ویروس زیکا است.

التهاب معدی روده ای و نورو ویروس

التهاب معدی روده ای در اثر نزدیک بودن بیش از حد مسافران به هم ایجاد می گردد. خطر این بیماری با رعایت بهداشت شخصی مانند شستن مداوم دست ها و استفاده از ژل های شست وشو کاهش می یابد. درصورتی که دچار اسهال یا حالت تهوع شدید، باید سریع به گروه پزشکی کشتی مراجعه کنید تا از سرایت آن به دیگر مسافران جلوگیری گردد.

  • نورو ویروس باعث اسهال و التهاب معدی روده ای شدید می گردد.
  • نورو ویروس در میان افراد پراکنده می گردد و در مواردی که فاصله و جمعیت زیاد باشد (مانند کشتی) سرایت می نماید.
  • این بیماری از یک فرد به فرد دیگر، یا از یک محیط آلوده سرایت می نماید.
  • شیوع به راحتی انجام می گردد.
  • علائم بیماری طی 15 تا 48 ساعت خود را نشان می دهند.
  • علایم بیماری شامل استفراغ، اسهال، حالت تهوع و دل پیچه است.
  • بالا آوردن به راحتی محیط را آلوده می نماید و برای دیگران بسیار خطرناک است.
  • خطر شیوع نورو ویروس در مراحل اولیه بسیار بالا است و این خطر طی 48 ساعت کاهش می یابد.
  • این بیماری در افراد مسن و کسانی که خود مبتلا به بیماری دیگری هستند جدی تر است.
  • هیچ درمان خاص دیگری جز خلاص شدن از علائم و نوشیدن آب (آب رسانی) وجود ندارد.
  • جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار اهمیت دارد، و کشتی ها قوانین سختگیرانه خاص خود را برای پیشگیری از این واقعه و درمان افراد مبتلا دارند.
  • توصیه می گردد تا 48 ساعت بعد از بیماری در کابین بمانید و بهداشت فردی را به طور دقیق رعایت کنید. بعضی کروزها خود کابین را ایزوله می نمایند.

امنیت

از قدیم گفته اند کشتی ها بخاطر قوانین امنیتی سختی که دارند، امن ترین شکل حمل ونقل هستند.

  • توصیه های وزارت امور خارجه درباره هر مقصد را مطالعه کنید.
  • افتادن معمول ترین علت جراحت در کشتی، عرشه، و راه پله ها، به خاطر خیس یا لغزنده بودن است. زمانی که دریا طوفانی است بسیار مراقب باشید. توصیه می گردد حتما کفش مناسب بپوشید.
  • دزدی دریایی سال ها است که اتفاق می افتد، بنابراین مطمئن شوید که شرکت های کروز نقشه های حسابی در هنگام روبرو با این موارد را دارند.

خطرهای محیطی

مسافران بسته به مقصد با گرما یا سرما روبرو می شوند. توصیه می گردد حتما لباس مناسب بردارید. ممکن است با وجود نسیم خنک دریا، نور خورشید نادیده گرفته گردد، بنابراین حتما لباس آستین بلند و یقه دار بپوشید و ضدآفتاب بزنید.

منبع: کجارو / fitfortravel.nhs.uk
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 233

به "سلامت در سفر با کشتی کروز" امتیاز دهید

1 کاربر به "سلامت در سفر با کشتی کروز" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت در سفر با کشتی کروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید