سومین عجایب هفت گانه گیلان قلعه رودخان

به گزارش فیس راز، تا حالا اسم منطقه اسرار آمیز قلعه رودخان به گوشتان خورده است. امروز می خواهیم هر آنچه که باید در خصوص این قلعه اسرارآمیز باید بدانید را برای شما بازگو کنیم. پیوند اسرار آمیز و گره خورده طبیعت با تاریخ شهر زیبای فومن یکی از جاذبه های منحصر به فرد ایران را رقم زده است. با ما همراه باشید تا قدم به قدم قصه این قلعه پایدار و پرشکوه را برایتان نقل کنم.

سومین عجایب هفت گانه گیلان قلعه رودخان

قلعه رودخان در طی این سالیان سرد و گرم روزگار را بسیار چشیده است و امروزه به دور از کاربری گذشته خود با فضای زیبا و سرسبزی که دارد، روح تشنه مهمانان خود را سیراب می نماید و آرامش وصف نشدنی را برایشان به ارمغان می آورد.

نگاهی کوتاه به قلعه رودخان

در ابتدا نگاه کوتاهی به دست آوردهای این قلعه می اندازیم و سپس به طور کامل درباره آن با هم صحبت خواهیم داشت.

بزرگ ترین قلعه آجری ایران زمین قلعه رودخان به حساب می آید .

این قلعه آجری برای مدتی میزبان حضور پر صلابت میرزا کوچک خان بوده است .

این قلعه اسرار آمیز درون جنگلی زیبا ، که درونش صدای جریان رودخانه به گوش می رسد قرار گرفته است .

درون این جنگل و محوطه قلعه رستوران ها و کافه های محلی بسیاری زیادی وجود دارد که بوی خوش غذاهای محلی آن هوش از سر آدم می پراند.

غرفه های صنایع دستی و آتلیه عکاسی با لباس های سنتی گیلان زمین هم حال هوای خاصی به این مکان اسرار آمیز بخشیده است.

دژ رودخان

قلعه حسامی یا قلعه رودخان بر روی بالاترین ارتفاعات جنگلی شهر تاریخی فومن می درخشد. این قلعه در دوره سلجوقیان در میان درختان سر به فلک کشیده بنا شده است. برای رسیدن به این قلعه باید یک راستا پلکانی به صورت سنگ فرش را طی نمایید.

به قول گفته دکتر منوچهر ستوده این قلعه سومین عجایب هفتگانه گیلان محسوب می گردد، پس ارزشش را دارد هزار پله را پشت سر گذاشت تا این قلعه اسرارآمیز را از نزدیک مشاهده کرد. در این راستا سنگ فرش رودخانه ای هم از شمال به جنوب در جریان هست . صدای زمزمه آب و آواز خواندن پرنده ها در لا به لای درختان شکوه و عظمت این جنگل را چند برابر می نماید.

دکتر منوچهر ستوده در کتابش می گوید که تا به امروز دژی به عظمت و استحکام قلعه رودخان ندیده است. ترکیبی از هوشمندی در معماری، ساختار مستحکم دفاعی و ویژگی های استراتژیکی و رزمی باعث شده که این قلعه در سال 54 به عنوان یک اثر ملی ایران ثبت گردد.

بخش های مختلف قلعه رودخان

وروردی قلعه

درب ورودی قلعه در ضلع شمالی و در شیب تند تپه قرار گرفته است. دروازه اصلی به خاطر وجود دو برج بزرگ کمتر مورد آسیب دشمنان قرار گرفته ، در دو طرف دروازه قلعه دو سکو به ارتفاع یک نیم متر ساخته شده تا محلی برای استقرار محافظین قلعه باشد. در هنگام ورود وارد راهرویی می شوید که بیش از سه متر ارتفاع دارد و هر دو طرف راهرو سکوهایی وجود دارد که محلی برای استراحت شماست.

بعد از گذشت از این راهرو وارد محوطه قلعه می شوید و می توانید با گذراندن چند پله سنگی به سمت پشت بام بالای دروازه بروید.

برج های قلعه

در دو سوی دروازه برج هایی دیده می گردد. معماری این برج ها واقعاً شگفت انگیز، از نمای بیرون این برج ها به صورت استوانه ای و با قطر و اندازه متفاوت دیده می گردد، اما در داخل اتاق هایی هشت ضلعی با یک نقشه داخلی یکسان طراحی شده است. شما در همه برج های قلعه سقف و پنجره هایی برای در امان ماندن نگهبانان در برابر باد، باران و سرما می توانید ببینید.

شاه نشین

مهم ترین و اصلی ترین بنای قلعه رودخان قسمت غربی آن هست که محل شاه نشین و محل استقرار حاکمان آن دوره بوده است. بلندترین نقطه و در فاصله دویست متری دروازه ورودی واقع شده است. شاه نشین از نظر معماری متفاوت تر از سایز نقاط قلعه به حساب می آید و در دو بخش بالایی و پایین آن دو تراس قرار گرفته است تا حاکمان آن دوره به راحتی بتوانند به تماشای قلعه و مناظر بکر دیدنی اطراف بپردازند.

پایگاه نظامی در بخش شرقی

در بخش شرقی قلعه مکان و اتاق های متعددی را می توانید مشاهده نمایید. بخش شرقی به عنوان پایگاه نظامی قلعه به شمار می رفته و از قسمت هایی همچون دروازه ورودی، دروازه خروج اضطراری، زندان، حمام، آبریزگاه، محل اسکان افسران ارشد و تعدادی واحد مسکونی و قراول خانه تشکیل شده است. از این رو در گذشته بخش شرقی قلعه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

غار نگهبانان

متأسفانه امروزه این قسمت تخریب شده است ولی در گذشته در قسمت جنوبی قلعه غاری قرار داشته و به عنوان محل نگهبانی سربازها مورد استفاده قرار می گرفته و در صورت وقوع حمله با علامت های خاص ساکنین قلعه را آگاه می کردند.

آب انبار

آب انبار قلعه رودخان در گودترین محل قلعه قرار گرفته است و در گذشته آب مورد احتیاج قلعه توسط لوله های سفالی از ییلاق ارتفاعات غربی به حوض آب انبار منتقل می شده است. این آب انبار در قسمت غربی قلعه و به مساحت 130 متر مربع ساخته شده و نقش حیاتی را در آن موقع ایفا می نموده است.

متأسفانه بعد از زلزله سال 69 گیلان این آب انبار کاملاً تخریب شده است ولی امروزه توسط سازمان میراث فرهنگی احیا شده است و توسط لوله های پلاستیکی آب مستقیما به آب انبار جدید راهنمایی می گردد.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای بازدید از قلعه رودخان، بهار و تابستان است ، البته پاییزهم با برگ های رنگارنگ که تمام راستا را می پوشانند زیبایی خاص خودش را دارد اما به خاطر بارش باران راستا لیز لغزنده می گردد و باید احتیاط لازم را موقع پیومدن راستا رعایت بفرمایید.

در این سفر همواره به یاد داشته باشید مناسب ترین و راحت ترین نوع کفش را انتخاب نمایید تا قدرت پیمودن هزار پله سنگی را داشته باشید. از دامنه کوه تا خود قلعه حدود دو ساعت پله نوردی دارید و برای بازدید از کل قلعه یک تا دو ساعت زمان می برد، برای همین در صورت احتیاج همراه خود آب و میان وعده ببرید.

راه دسترسی به قلعه رودخان

فاصله ماسوله تا قله رودخان 45 کیلومتر از فومن تا روستای قلعه رودخان 25 کیلومتر و برای رفتن به قلعه رودخان باید از شهر فومن بگذرید و بعد از گذشتن از چند روستا، به روستای قلعه رودخان می رسید.

استان گیلان، 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن

جاذبه های گردشگریگیلان

منبع: الی گشت
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1411

به "سومین عجایب هفت گانه گیلان قلعه رودخان" امتیاز دهید

12 کاربر به "سومین عجایب هفت گانه گیلان قلعه رودخان" امتیاز داده اند | 3.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین عجایب هفت گانه گیلان قلعه رودخان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید