غیبت عجیب تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در لیگ، تغییر تابعیت؟!

به گزارش فیس راز، به گزارش خبرنگاران، بیشتر شطرنجبازان کشور این روزها درگیر مسابقات باشگاهی هستند که برای نخستین بار با حضور تیم هایی مطرح و نامدار همچون پرسپولیس، سایپا و ذوب آهن در محل فدراسیون در حال پیگیری است.

غیبت عجیب تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در لیگ، تغییر تابعیت؟!

این هجدهمین دوره رقابت های باشگاهی شطرنج است که از شنبه گذشته با حضور 10 تیم آغاز شد تا پس از 9 دور رقابت میان شرکت کنندگان، تکلیف تیم قهرمان و اعزامی به مسابقات باشگاه ها و شهرهای آسیا معین گردد.

حضور ملی پوشان شطرنج از جمله پرهام مقصودلو، احسان قائم مقامی، آرین غلامی و امیررضا پور رمضانعلی در این دوره رقابت ها و قرار داشتن نام شان در ترکیب تیم های مدعی قابل توجه است و به همان اندازه و چه بسا بیشتر غیبت دو ملی پوش دیگر!

غیبت سوال برانگیز تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در لیگ باشگاهی

محمد امین طباطبایی یکی از ملی پوشان غایب در لیگ شطرنج است. این ملی پوش به عنوان لژیونر در لیگ آلمان حضور دارد و به همین دلیل در این فصل از رقابت های باشگاهی کشور حضور ندارد. غایب دیگر لیگ شطرنج علیرضا فیروزجا است که او هم این روزها خارج از کشور به سر می برد اما نه صرفا برای بازی.

فیروزجا اولین و تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران است. وی مردادماه گذشته در رقابت های آزاد ترکیه از ریتینگ 2700 عبور کرد تا بعد از شطرنجباز چینی و کارلسن نروژی، جوانترین شطرنجباز جهان باشد که پیروز به کسب عنوان ارزشمند سوپر استاد بزرگی شده است.

دستیابی به این عنوان که در راستای درخشش های متوالی برای علیرضا فیروزجا به دست آمد، این پسر 16 ساله را بیشتر از همیشه مورد توجه شطرنج جهان واقع شده است طوریکه درست یک ماه پس از سوپر استاد بزرگ شدن، بحث تغییر تابعیت او مطرح شد و اینکه قصد دارد زیر پرچم فرانسوی ها به فعالیت شطرنجی خود ادامه دهد. البته همان زمان رئیس فدراسیون شطرنج این موضوع را تکذیب کرد اما جالب اینکه این روزها غیبت فیروزجا در مسابقات باشگاهی به دلیل غیبت در همین کشور فرانسه است.

تغییر تابعیت یا چی!؟

به گزارش خبرنگاران، علیرضا فیروزجا که در سن 16 سالگی جز نوابغ شطرنج ایران است، قهرمانی جهان در سن 22 سالگی را جزو هدف و برنامه های اصلی خود قرار داده است. این شطرنجباز ملی پوش سه سال پیش یعنی زمانیکه فقط 13 سال داشت، در رقابت با احسان قائم مقامی اولین استاد بزرگ شطرنج ایران پیروز شد و اینگونه استعداد عجیب خود در این رشته را اثبات کرد.

همین مسائل، موضوعات مطرح پیرامون او را مهم تر جلوه می کند به خصوص که این روزها فیروزجا در کشوری به سر می برد که بحث دریافت تابعیت جدیدش برای همان کشور مطرح بود. فیروزجا دو ماه پیش به فرانسه سفر کرد و معین هم نیست دقیقا چه زمانی به ایران باز می گردد. بنابراین طبیعی است این سوال تداعی گردد که تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا جدی شده و در حال پیگیری است؟

البته مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج بازهم به این پرسش پاسخ منفی داد. وی گفت: سفر علیرضا فیروزجا به فرانسه خانوادگی اجرا شده است. او و خانواده اش احتمالا به دنبال اخذ اقامت در فرانسه هستند اما به هیچ وجه موضوع تغییر تابعیت علیرضا مطرح نیست.

وی تاکید کرد: فدراسیون شطرنج با فیروزجا در ارتباط است. اواین روزها به شدت تمریناتش را در فرانسه پیگیری می کند و به فکر اقدامات اینچنینی هم نیست.

رئیس فدراسیون شطرنج حتی برای راحت تر شدن خیال خبرنگاران اینگونه مطرح نمود که علیرضا فیروزجا احتمالا جزو شرکت کنندگان در مسابقات سریع و برق آسای جهان (4 تا 9 دی ماه - مسکو) است و با پرچم ایران هم در این رقابت ها حضور خواهد داشت اما به هر حال گذر زمان و اقدامات آینده توسط علیرضا فیروزجا، واقعیت را در مورد او و آینده شطرنجی اش معین تر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 675

به "غیبت عجیب تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در لیگ، تغییر تابعیت؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبت عجیب تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در لیگ، تغییر تابعیت؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید