مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

به گزارش فیس راز، امروزه زنان جمعیت زیادی از جامعه کار را تشکیل می دهند و تنها مردان نان آور خانواده ها نیستند، به این جهت، والدین شاغل به خصوص مادران شاغل مفهومی کاملا پذیرفته شده است. ولی در این بین، شاغل بودن مادر مزایا و معایب زیادی دارند که در این مطلب از سرویس سبک زندگی مجله خبرنگاران به آن خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

در قرن بیست و یکم، زنان به آن مقدار خودکفایی دست پیدا نموده اند که دیگر لازم نباشد تنها در خانه بمانند. حالا دیگر زنان به بخش بزرگی از جامعه کار حتی در بعضی از توسعه نیافته ترین کشورهای دنیا تبدیل شده اند. به این جهت، مردان تنها نان آوران خانواده نیستند. مادران شاغل می توانند یاری اقتصادی زیادی به خانواده های خود نموده و کیفیت زندگی خانوارها را بالاتر ببرند. به این ترتیب، امروزه به ندرت پیش می آید که دختری از همان ابتدا تصمیم بگیرد از کار پرهیز کند و نقش خانه داری را بپذیرد. با این حال، شاغل بودن زنان به خصوص زنانی که مادر هم هستند، دو روی سکه دارد.

روز دنیای والدین شاغل

در تقویم بعضی کشورهای دنیا روز 16 سپتامبر (مصادف با 25 شهریور) به اسم روز والدین شاغل نامگذاری شده است و در این روز از مقام والدین شاغل به خصوص مادران تقدیر و تشکر می گردد. بدیهی است که والدین شاغل با مسائل عدیده ای دست و پنجه نرم می نمایند. آنها در کنار اینکه باید همواره به فکر مراقبت از فرزندان خود باشند، باید به جنبه های شغلی زندگی خود هم توجه نمایند. در کنار این، سپری کردن زمانی مفید با فرزندان و همسر از دیگر دغدغه های والدین شاغل است. این امر در اغلب اوقات نیازمند برقراری توازنی است که مهارت های ارتباطی بالا، صبر و حوصله و محبت و عشق زیادی طلب می نماید.

به این ترتیب، بیشتر والدین شاغل باید با برنامه ریزی دقیق وقت خود را بین خانه و محل کار تنظیم نمایند. در بسیاری اوقات، والدین شاغل در شیفت های کاری مخالف هم کار می نمایند. به این ترتیب، همواره یکی از والدین در خانه حضور دارد تا به فرزندان رسیدگی کند. در نتیجه، خود بزرگسالان به ندرت زمان کافی را برای سپری کردن با یکدیگر به دست می آورند. همانند اغلب والدینی که شاغل هستند، وظایف و مسئولیت ها هم بین پدر و مادر تقسیم شده اند.

اگر فرزندی بیمار گردد، هر کدام از والدین به نوبت در خانه می ماند و از او مراقبت می نماید. فعالیت های مدرسه و رویدادهای دیگر هم از برنامه ای شبیه به این پیروی می نماید. والدین شاغل همواره همه چیز از دورهمی ها تا داستان های قبل از خواب بچه ها، تماشای فیلم و سریال با همدیگر و سفر و پیکنیک رفتن را به دقت از قبل برنامه ریزی می نمایند.

مزایا و معایب شاغل بودن مادر

امروزه به ندرت زنانی را می بینیم که وظایف کلیشه ای مادری و همسری را پذیرفته باشند. در گذشته، ما مادرانی داشتیم که تمام عمر خود را وقف مراقبت از فرزندان و انجام امور منزل می کردند. ولی دهه ها کوشش و فعالیت زنان سرتاسر دنیا برای به دست آوردن حقوقی مساوی باعث شد تا همه چیز دستخوش تغییر گردد. اکنون زنان نقش مهمی در اقتصاد جوامع مختلف برعهده دارند.

زنان ثابت نموده اند که در مشاغل مختلف از شغل های پشت میزی و اداری تا حتی مدیریتی و بهداشت و صنایع توان رقابت در بازار کار را دارند. ولی همچنان هستند کسانی که باور داشته باشند مادران همچنان باید به جای شاغل بودن در خانه بمانند و به نیازهای فرزندان خود توجه نمایند. البته که زنان امروزی کاملا نظر دیگری دارند. ولی شاید بهتر باشد به تفکیک به مزایا و معایب مادران شاغل بپردازیم تا بتوانیم بهتر در این مورد نتیجه گیری کنیم.

مزایای مادران شاغل

مادران شاغل حتی اگر نتوانند تمام وقت خود را به تر و خشک کردن فرزندان خود اختصاص دهند ، باز هم شاغل بودن آن ها مزایای زیادی دارد که در اینجا لیست وار بعضی از مهمترین این مزیت ها را ذکر نموده ایم.

1-مادران شاغل الگوی خوبی برای فرزندان خود هستند

اولین درسی که فرزندان یک مادر شاغل از والدین خود می گیرند این است که زنان تنها نقش کلیشه ای خانه داری و فرزندپروری را ندارند. بلکه می توانند در خارج از خانه به کار مشغول باشند و در پی پیشرفت شغلی و حرفه ای باشند. والدین شاغل به خوبی این جرقه را در فکر فرزندان خود می زنند که زنان فارغ از امور منزل کاملا قادر در پی کردن شغلی پرمنفعت و پولساز هستند.

2-مادران شاغل فرزندانی مستقل تر را بار می آورند

احتمالا خودتان در زندگی به این نکته برخورده اید. بسیاری از مادران شاغل فرزندانی تربیت می نمایند که استقلال و مسئولیت پذیری بالاتری نسبت به فرزندان مادران خانه دار دارند. از آنجایی که این مادران بیشتر اوقات در خانه نیستند، به فرزندان خود یاد می دهند تا بیشتر کارهای خود را به تنهایی انجام دهند. به این ترتیب، فرزندان مادران شاغل از همان سنین پایین احساس مسئولیت بیشتری نموده و بهتر از عهده انجام کارهای خود بر می آیند.

بیشتر بخوانید رایج ترین اشتباهات والدین در تربیت کودک که مخرب هستند

3-مادران شاغل کمتر به افسردگی مبتلا می شوند

بعضی تحقیقات نشان داده اند که مادران خانه به احتمال زیاد بیش از سایر زنان مستعد ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی هستند. قطعا چنین مادرانی می توانند تاثیر منفی زیادی روی فرزندان خود بگذارند. بنابراین، مادرانی که شاغل هستند این مزیت را دارند که به شیوه دیگری از ابتلا به افسردگی و اضطراب دوری نمایند.

4-مادران شاغل داستان های زیادی برای تعریف کردن دارند

والدین شاغل فارغ از زندگی خانوادگی، این شانس را دارند تا با حلقه ای از دوستان و همکاران خود در خارج از منزل هم در ارتباط باشند. این ارتباطات می تواند به مادران و پدران شاغل این اجازه را بدهد که به گردش ها و سفرهای کاری زیادی بروند و اغلب اوقات هم امکان همراه بردن فرزندان خود را هم داشته باشند. این اوقات مفید می تواند نقش زیادی در بالا بردن کیفیت زندگی خانواده و فرزندان داشته باشند.

معایب مادران شاغل

با این حال، مادران در کنار مزایای زیادی که با شاغل بودن خود نصیب خود و خانواده شان می نمایند، معایبی هم دارند که در اینجا مرور نموده ایم.

1- مادران شاغل خسته تر هستند و استرس بیشتری دارند

تنها تصور کنید که قرار است روزانه 8 یا 9 ساعت و گاهی زمان بیشتری را به کار در خارج از منزل اختصاص دهید. اوقات زیادی را هم باید صرف ماندن در ترافیک یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کنید و وقتی هم پای به خانه می گذارید با فرزندانی بی قرار و ذوق زده که تشنه محبت و توجه والدین خود هستند روبرو شوید. مادران شاغل هر روز در کنار بسیاری از مسائل شغلی و خانوادگی باید با این مسئله برخورد نمایند.

2-مادرانی که شاغل اند، مستعد ابتلا به بیماری های مختلفی هستند

وقتی که مادران شاغل دچار استرس شوند، چه اتفاقی می افتد؟ قطعا ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روحی یکی از مهمترین مسائلی هستند که مادران با آن دست به گریبان می شوند. داشتن برنامه کاری یکنواخت و بدون استراحت می تواند روی سلامتی هر فردی به خصوص مادران تاثیر منفی بگذارد. این مسائل به نوبه خود مسائل بیشتری را هم در پی خواهند داشت که بعدا فرزندان خانواده را هم درگیر می نماید.

3-مادران شاغل بسیاری از لحظات ارزشمند زندگی فرزندان خود را از دست می دهند

وقتی که مادری تصمیم می گیرد برای تامین معاش خانواده شاغل باشد، باید دور بعضی از ارزشمندترین لحظات زندگی فرزند خود همانند اولین کلمات، اولین راه رفتن ها، به مدرسه رفتن و فارغ التحصیلی و بسیاری لحظات دیگر را خط بکشد.

بیشتر بخوانید راهکارهای تربیتی و برخورد با بچه ها لجباز و سرسخت

4-مادران شاغل زمان کمتری برای خانواده خود دارند

نیازی به گفتن نیست که والدین شاغل بسیاری اوقات به علت مشغله های کاری زیاد فرصت زیادی برای شرکت در جشن ها و رویدادهای خانوادگی ندارند. بعلاوه بعضی مشاغل وقت و انرژی بیشتری را می طلبد، بنابراین ممکن است بسیاری از والدین شاغل ترجیح دهند تا جای ممکن از امور زندگی بزنند تا به شغل خود برسند.

چطور بین زندگی و کار توازن برقرار کنیم؟

سوای اینکه مزایا و معایب والدین شاغل را بدانیم بهتر است که به بعضی نکات مفید هم بپردازیم که می توانند باعث توازن زندگی و کار این دسته از والدین شوند.

1-هر زمان که امکان پذیر بود یاری بگیرید

از نگهداری از فرزندان تا نظافت منزل، غذا پختن یا حتی شستشوی پوشاک، هر زن شاغلی بهتر است گاهی از دوستان، خانواده و یا همکاران خود در انجام این امور یاری بخواهد.

2-دور و اطراف خود را با افراد حامی پر کنید

افراد حامی کسانی هستند که همواره و در هر حالی از شما حمایت می نمایند. اگر از وجود چنین افرادی در زندگی خود سود می برید، حتما در مواقع سخت می توانید از حمایت آنها برخوردار شوید. اگر هم فکر می کنید در حلقه خانواده، دوستان و همکاران خود کمتر افرادی با چنین ویژگی هایی دارید، وقت آن است که بیشتر به فکر پیدا کردن دوست غمخوار و حامی باشید.

3-خود مراقبتی را بیاموزید

در حالی که ممکن است مادران شاغل برای برآوردن ساختن نیازهای اقتصادی خانواد از خود گذشتگی نموده اند، ولی این علت بر آن نمی گردد که از وجود خود غافل شوند. می توانید به یوگا و مدیتیشن بپردازید، گاهی ورزش کنید و به خرید بروید، به آرایشگاه بروید و مراقبت موها و ناخن های خود باشید و به مراکز ماساژ بروید. خود مراقبتی می تواند از ابتلای هر مادر شاغلی به افسردگی، اضطراب، استرس و سایر مسائل روحی و روانی پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید 40 برنامه خودمراقبتی فردی و اجتماعی

4-صبح های راحت تری برای خود فراهم کنید

قطعا سخت ترین برهه زمانی در روز برای والدین شاغل آغاز آن است. بهتر است برای اینکه صبح های راحت تری برای خود فراهم کنید، از قبل بسیاری از کارها را انجام دهید. می توانید ناهار فرزندان خود را شب قبل آماده کنید، لباس های آنها را اتو کنید یا از قبل به فکر تهیه صبحانه باشید.

5- حواس پرتی ها را کم کنید

بچه ها در سنین خاصی به توجه و محبت والدین خود نیاز بیشتری دارند. قطعا رشد عاطفی فرزندان در گرو آن است اوقات مفید بیشتری را با والدین خود بگذرانند. بنابراین، مادران شاغل بهتر است در زمانی که خانه هستند کمتر وقت خود را با تلفن یا تلویزیون بگذرانند و بیشتر به فرزندان خود توجه نمایند.

جمع بندی نهایی

آنچه گفتیم مزایا و معایب شاغل بودن والدین به خصوص مادر شاغل بودن است. حتما چند نکته ای را از قلم انداخته ایم. ولی تا جای ممکن سعی داشتیم تمام نکات ضروری را ذکر کنیم. البته اصلا در این مطلب منظور ما این نبود که مادران باید شاغل باشند یا اینکه برعکس حتما زندگی خود را وقت فرزندپروری و خانه داری نمایند. بلکه در قرن بیست و یکم قرار داریم و کسی نمی تواند حق داشتن استقلال اقتصادی و شغلی را از زنان و مردان سلب کند.

با این حال، در کنار نکاتی که در این مطلب اسم کردیم، به مادران توصیه می کنیم که شغلی با توجه به سبک زندگی خود پیدا نمایند. تا جای ممکن در کنار مشغله های شغلی به خانواده و فرزندان خود هم توجه نمایند. امروز که مشاغل پشت میزی و همینطور فرصت های شغلی دورکاری زیادی به وجود آمده، زنان از هر زمان دیگری به داشتن شغلی در محیطی ایمن و عاری از خطرات محیط کاری نزدیک تر شده اند.

منبع: ، ،

نوشته های مرتبط

چرا بچه ها و نوجوانان دروغ می گویند؟

7 روش موثر در برنامه ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه دار

فواید بازی با بچه ها خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها

10 تاثیر روانی طلاق بر فرزندان و راه های کاهش آسیب به فرزندان

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1875

به "مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل" امتیاز دهید

1 کاربر به "مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید