مفهوم عدسی گرانشی دنیا را جوان تر نشان می دهد

به گزارش فیس راز، یک تیم بین المللی با به کارگیری مفهوم عدسی گرانشی دریافت که دنیا دو میلیارد سال جوان تر از یافته های گذشته است.

مفهوم عدسی گرانشی دنیا را جوان تر نشان می دهد

خبرنگاران - مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Science نشان می دهد که دنیا ممکن است دو میلیارد سال جوان تر از آنچه دانشمندان در ابتدا تصور می کردند باشد. برای این مطالعه یک تیم بین المللی از مفهومی به نام عدسی گرانشی استفاده نموده و دریافتند که واحد میزان گیری ثابت هابل که برای توصیف انبساط دنیا و تخمین سن آن استفاده می گردد بسیار بالاتر از محاسبات قبلی است.

به نقل از spacenews ثابت هابل یا Hubble Constant واحدی است که توصیف می نماید دنیا به سرعت در فواصل مختلف از یک نقطه خاص از فضا توسعه می یابد. این واحد میزان گیری که بر اساس قانون هابل شکل گرفته است سنگ بنای اصلی درک ما از تکامل دنیا است. ثابت هابل نشان می دهد که دنیا جوانتر از آنچه در ابتدا تصور می شد است، زیرا به سرعت در حال انبساط است. سن پذیرفته شده در حال حاضر دنیا حدود 13.7 میلیارد سال است که در واقع واحد میزان گیری ثابت هابل آن را 70 کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک (km/s/mps) نشان می دهد.

در سال 2013، دانشمندان اروپایی تشعشعات به جای مانده از بیگ بنگ را رصد نموده و نرخ انبساط را 67 کیلومتر بر ثانیه در مگاپیکسل اعلام کردند. در همین حال یک مطالعه در سال 2019 به وسیله آدام ریس اخترفیزیکدان برنده جایزه نوبل از دانشگاه جان هاپکینز، ستارگان قیفاووس را رصد کرد و به سرعت 74 کیلومتر بر ثانیه رسید.

روش استاندارد تخمین ثابت هابل با میزان گیری حرکت ستارگان است. با این حال، دانشمندان هنوز در خصوص برترین راه برای انجام این کار به توافق نرسیده اند. محققان دو سیستم عدسی را مطالعه نموده و به ثابت هابل 82.4 کیلومتر بر ثانیه بر ثانیه رسیدند. این سن دنیا را در حدود 11.4 میلیارد سال نشان می دهد. لازم به ذکر است که عدسی گرانشی روشی جالب و منحصر به فرد برای محاسبه نرخ انبساط دنیا است.

عدسی گرانشی توانایی رصدخانه هایی مانند تلسکوپ فضایی هابل را افزایش می دهد؛ به طوری که تا پیش از این قادر به تماشا اجرام دور دست در کیهان نبودند. علاوه بر تخمین سن دنیا، می توان از آن برای میزان گیری میزان ماده تاریک، (ماده مرموز و نامرئی که مستقیماً قابل مطالعه نیست)، استفاده کرد. ماده تاریک سهم زیادی در جرم کل کهکشان دارد، بنابراین با مطالعه اینکه چگونه یک کهکشان، نور را با وجود ستارگان دچار شکستگی می نماید، دانشمندان می توانند توزیع ماده تاریک در آن کهکشان را استنباط نمایند. بعلاوه مطالعه ماده تاریک به نوبه خود می تواند بینشی در خصوص چگونگی تکامل دنیا ارائه دهد.

بیشتربخوانید

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2116

به "مفهوم عدسی گرانشی دنیا را جوان تر نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفهوم عدسی گرانشی دنیا را جوان تر نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید