ناسا برای ساخت ایستگاه فضایی در مدار ماه با ژاپن همکاری می نماید

به گزارش فیس راز، ناسا و دولت ژاپن توافق نامه ای را برای ساخت ایستگاه فضایی دروازه ماه (Lunar Gateway) که یک ایستگاه مداری بین المللی اطراف تنها قمر زمین است، نهایی کردند.

ناسا برای ساخت ایستگاه فضایی در مدار ماه با ژاپن همکاری می نماید

به گفته ناسا توافق نامه امضا شده با ژاپن، گامی در جهت تقویت همکاری آمریکا با شرکای بین المللی برای کاوش پایدار ماه به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس است و از سویی موجب آنالیز و توسعه بهتر فناوری های مورد احتیاج برای مأموریت های انسانی به مریخ می گردد.

طبق این توافق نامه، ژاپن چندین قابلیت برای ماژول سکونتگاه بین المللی گیت وی (Gateways International Habitation) یا به اختصار I-Hab فراهم می نماید. این بخش قلب پشتیبانی از حیات در ایستگاه فضایی گیت وی (دروازه) در مدار ماه خواهد بود و فضای اضافی را برای زندگی، کار و تحقیق در طول مأموریت های آرتمیس فراهم می نماید.

آژانس کاوش های هوافضای ژاپن (JAXA) برای مشارکت در بخش های گوناگون ایستگاه فضایی گیت وی شامل سیستم کنترل زیست محیطی و پشتیبانی از حیات I-Hab، باتری ها، کنترل گرمایی و اجزای تصویربرداری برنامه ریزی نموده است که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) پیش از پرتاب به مدار ماه در ماژول پشتیبانی جای گذاری می شوند. این سیستم ها برای عملیات پایدار دروازه ماه در طول بازه فعالیت مأموریت های سرنشین دار و بدون سرنشین بسیار لازم است.

جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) مدیر ناسا گفت: ما افتخار می کنیم که این جدیدترین توافق نامه با ژاپن را برای پشتیبانی از اکتشافات طولانی مدت انسان در ماه و اطراف آن به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس پیش بردیم. تقویت مشارکت ها و تعهدات بین المللی ما برای برنامه آرتمیس، تا انتها این دهه، بشریت را در راستای راسخ برای دستیابی به اهداف مشترک در کاوش پایدار ماه قرار می دهد.

ژاپن همچنین طبق توافق با نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) باتری هایی را برای پایگاه سکونت و لجستیک گیت وی (Gateways Habitation and Logistics Outpost) فراوری خواهد نمود. این پایگاه که به اختصای HALO نامیده می گردد، کابین سرنشین دار نخستین فضانوردانی است که در ایستگاه فضایی گیت وی حضور خواهند داشت. علاوه بر این، ژاپن در حال تحقیق و توسعه فضاپیمای باری HTV-X خود است که می تواند در نهایت برای تأمین دوباره تدارکات لازم گیت وی استفاده گردد.

کاترین لودرز (Kathy Lueders) مدیر مأموریت های فضایی سرنشین دار ناسا گفت: استفاده از توانایی هایی شرکای بین المللی برای گیت وی، کلیدی در راستا دسترسی به سطح ماه خواهد بود. ما خوشحالیم که در این کوشش های پیشگامانه با ژاپن و دیگر شرکای خود رو به جلو حرکت می کنیم.

توافق نامه کنونی همچنین نشان دهنده هدف گذاری ناسا در جهت ارائه فرصت به فضانوردان ژاپنی برای سفر به ایستگاه مداری گیت وی است، که جزئیات و برنامه ریزی دقیق آن در آینده مشخص می گردد.

ایستگاه مداری دروازه ماه با تقریبا یک ششم اندازه ایستگاه فضایی بین المللی به عنوان یک نقطه دیدار برای فضانوردانی است که توسط فضاپیمای اوریون (Orion) و سامانه پرتاب فضایی ناسا (SLS) به مدار ماه سفر می نمایند، که از آن امکان سفر به مدار پایین ماه و سطح ماه را خواهند داشت. در حقیقت ناسا و دیگر آژانس های فضایی همکار از این ایستگاه مداری به عنوان یک سکوی پرش برای سفرهای رباتیک و سرنشین دار به ماه و مریخ استفاده خواهند کرد.

دن هارت من (Dan Hartman) مدیر برنامه گیت وی در مرکز فضایی جانسون ناسا گفت: توانایی های ارائه شده توسط ژاپن برای ایجاد فضای داخلی گیت وی بسیار مهم است و به خدمه ما امکان می دهد که برای مدت طولانی تری در ماه زندگی و کار نمایند. با یاری سیستم های پشتیبانی از حیات ژاپن، مأموریت های طولانی مدت فضانوردان آرتمیس می تواند موجب کاهش تقاضا برای تأمین دوباره تدارکات لازم ایستگاه گردد.

فضانوردان ناسا برای آخرین مرحله دسترسی به سطح ماه، در یک فضاپیمای تجاری که هم اکنون توسط تیم های گوناگون در حال توسعه است، سوار خواهند شد. آژانس فضایی آمریکا همچنین برای ساخت دو بخش اول ایستگاه مداری گیت وی، شامل عنصر نیرو و پیشرانه (PPE) و HALO و همچنین تأمین مجدد این ایستگاه مداری، با صنایع این کشور قرارداد بسته است.

با توافق نامه تازه، ژاپن به دو شریک بین المللی دیگر در ساخت ایستگاه فضایی دروازه ماه می پیوندد. در نوامبر سال 2020 کانادا هم برای توسعه گیت وی توافق نامه همکاری امضا نموده بود. همکاری های برنامه ریزی شده آژانس فضایی کانادا (CSA) شامل سامانه های رباتیک بیرونی پایگاه فضایی، رابط های رباتیک و عملیات رباتیک سرتاسری است. در اکتبر سال 2020 هم ناسا و آژانس فضایی اروپا توافق نامه ای را برای گسترش همکاری های این آژانس در توسعه گیت وی امضا کردند که شامل ماژول I-Hab و ماژول های سوخت گیری مجدد و همچنین فناوری ارتباطات پیشرفته در ماه است.

  • نوکیا با همکاری ناسا نخستین شبکه مخابراتی 4G را در ماه می سازد

گیت وی علاوه بر آنکه محلی برای استقرار در مدار ماه است، سکویی برای دیگر آزمایش های علمی هم محسوب می گردد. در مارس 2020، ناسا دو تحقیق علمی را یکی توسط خود و دیگری توسط آژانس فضایی اروپا برای ارسال به گیت وی انتخاب کرد. همچنین در آینده محموله های علمی دیگری برای فرستادن به مدار ماه انتخاب می شوند. بدین ترتیب همکاری های بین المللی برای کاوش ماه شامل اشتراک گذاری داده های علمی حاصل از آزمایش های صورت گرفته در ماه هم خواهد بود.

اما قدرت مأموریت دروازه ماه بیش از این خواهد بود. این پایگاه علاوه بر پشتیبانی از تحقیقات علمی صورت گرفته توسط مأموریت های رباتیک و انسانی در مدار و سطح ماه، فناوری های لازم برای مأموریت های انسانی به مریخ هم را هم محک خواهد زد. برای نمونه ناسا از ایستگاه مداری گیت وی برای نشان دادن مدیریت از راه دور و قابلیت اطمینان طولانی مدت سیستم های فضاپیمای اتوماتیک و فناوری های لازم دیگر برای سفرهای دوردست استفاده خواهد نمود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ایستگاه مداری دروازه ماه (Lunar Gateway) در مدار ماه و زمین که در دوردست دیده می گردد.

Credit: NASA

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1535

به "ناسا برای ساخت ایستگاه فضایی در مدار ماه با ژاپن همکاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا برای ساخت ایستگاه فضایی در مدار ماه با ژاپن همکاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید