نخستین جشن شکرگزاری عناب در خراسان جنوبی برگزار گردید

به گزارش فیس راز، نخستین جشن استانی شکرگزاری عناب عصر پنجشنبه 15 شهریور، با حضور سرکنسول ترکمنستان، استاندار خراسان جنوبی، فرماندار خوسف و جمعی از مسئولان محلی و مردم در روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار گردید.

نخستین جشن شکرگزاری عناب در خراسان جنوبی برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: دانشگاه ها، جهاددانشگاهی و مراکز علمی و کاربردی در راستای انجام پژوهش های عمیق به منظور شناساندن خواص درمانی و طبی عناب باید به صورت جدی کوشش و برنامه ریزی نمایند.

استاندار خراسان جنوبی، عناب را بزرگترین مزیت شهرستان خوسف و روستای سیوجان دانست و توضیح داد: در ماه های آینده با برنامه ریزی هایی که صورت خواهد گرفت جشنی با حضور تمام سفرای کشورهای خارجی که در تهران دارای سفارتخانه هستند و نیز برخی شخصیت های کشوری و استانی برگزار خواهیم کرد.

او با بیان اینکه میدانی در بیرجند به نام میدان عناب نامگذاری خواهد شد، ادامه داد: باید کوشش کنیم تا خواص درمانی و طبی عناب و سایر مزیت های این محصول استراتژیک نه تنها به مردم ایران که به همه کشورهای منطقه و جهان شناسانده گردد.

استاندار خراسان جنوبی به قیمت گذاری این محصول و حذف واسطه گری در زمینه خرید و فروش این محصول اشاره نمود و ادامه داد: دبیرخانه دائمی جشنواره عناب باید در شهرستان خوسف راه اندازی گردد و یکی از اقداماتی که مورد انتظار است حذف واسطه گری و مدیریت قیمت عناب است.

مروج الشریعه ضمن تاکید بر صادرات عناب گفت: یکی دیگر از وظایف دبیرخانه دائمی جشنواره عناب کوشش برای بین المللی کردن عناب و نیز کوشش برای صادرات این محصول مهم است چرا که در این صورت خواهیم توانست از عناب کاران و کشاوران فعال در این زمینه حمایت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی، با بیان اینکه باید جدول ویژه ای از پژوهش ها برای عناب باز گردد اضافه کرد: در این زمینه علاوه بر دستگاه تخصصی که جهاد کشاورزی است مراکز علمی و پژوهشی و مراکز و موسسات تحقیقاتی قوی و استاندارد نقش بسیار مهم و ویژه ای بر عهده دارند.

مروج الشریعه، فرآوری عناب را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: جلوگیری از خام فروشی و کوشش برای تولید این محصول از دیگر مواردی است که باید مد نظر دبیرخانه دائمی این جشنواره قرار گیرد تا ارزش افروده عناب به دست کشاورزان واقعی برسد.

گیاه عناب بیش از 4000 سال است که برای میوه و خواص دارویی آن کشت گردیده و این گیاه در دامنه تغییرات درجه حرارتی وسیع و سطح بارش متفاوت می تواند رشد کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 56

به "نخستین جشن شکرگزاری عناب در خراسان جنوبی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین جشن شکرگزاری عناب در خراسان جنوبی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید