همه چیز درباره چانگان CS15، کراس اوور مونتاژی سایپا ، مشخصات فنی و تصاویر

به گزارش فیس راز، چانگان CS15 قرار است به عنوان یک کراس اوور مونتاژی به وسیله سایپا در بازار خودرو کشورمان عرضه گردد. جالب است بدانیم که CS15 در واقع جانشین راین R3 خودروسازان راین در بازار خودرو چین است! از عجایب بازار خودرو ایران همین است که راین R3 (مدل از رده خارج) و چانگان CS15 (جانشین راین R3) هر دو به عنوان خودروهایی تازه به دست مشتریان وطنی می رسند. حال آنکه چینی ها ماه ها است که حتی از CS15 استقبال هم نمی نمایند و در پی خودروهایی به روزتر هستند.

همه چیز درباره چانگان CS15، کراس اوور مونتاژی سایپا ، مشخصات فنی و تصاویر

بیت ران - محمد فتح اللهی: چانگان CS15 در بازار خودرو چین جانشین خودرویی شد که Changan CX20 (راین R3) نام داشت. XC20 در سال 2016 با خطوط فراوری چانگان در چین خداحافظی کرد.

اما سال قبل خودروسازان راین این خودرو را به ایران آورد و حالا به قیمت 695 میلیون تومان به فروش می رسد. هر چند که حتی با قیمت 630 میلیون تومان هم به سختی خرید و فروش می گردد!

سال 2016 بود که چانگان CS15 پس از بازنشستگی XC20 وارد فاز تجاری سازی در چین شد. از آن سال تا به امروز یک فیس لیفت کلی در سال 2019 بر روی این کراس اوور کوچک انجام شد که امیدواریم نسخه مونتاژی به وسیله سایپا هم همان نمونه نوتر باشد.

چانگان CS15 را نمی توان کراس اوور ازمدافتاده ای نامید. گرچه این خودرو طراحی فوق العاده مدرن این روزهای چانگان را ندارد، اما به هیچ عنوان محصولی نازیبـا نیست. حتی براساس استانداردهای صنعت خودروسازی ایران، CS15 تا قرن ها می تواند با عناوین مختلف در خط فراوری سایپا حضور داشته باشد.

قیمت چانگان CS15 در چین

مقرون به صرفه ترین تیپ این کراس اوور کوچک که با گیربکس پنج سرعته دستی در چین به فروش می رسد 59 هزار و 900 یوان قیمت دارد. این رقم برابر با 415 میلیون و 107 هزار تومان است.

گرانترین تیپ CS15 هم به بهای 74 هزار و 900 یوانی به وسیله چینی ها قابل خرید است. این تیپ که با گیربکس پنج سرعته DCT فراوری می گردد معادل 519 میلیون تومان ارزش دارد.

گرچه مونتاژ این خودرو بهای نهایی آن را هم کاهش خواهد داد، اما احتمالاً این خودرو در مرز یک میلیارد تومان از سوی سایپا به فروش خواهد رسید.

تمامی این احتمالات البته زمانی به حقیقت می پیوندد که چانگان CS15 به کشور وارد و مونتاژ آن هم به وسیله گروه خودروسازی سایپا آغاز گردد.

فعلاً سایپا با واردات چانگان CS35 پلاس و آغاز رویه تحویل آن به متقاضیان از بقیه خودروسازان کشور در امر واردات جلوتر است. از همین رو، می توان به روال مونتاژ این کراس اوور کوچک در خطوط فراوری سایپا هم امیدوار بود.

طراحی داخلی و خارجی چانگان CS15

از نظر طراحی ظاهری، دیزاین بیرونی چانگان CS15 مربوط به سال هایی است که Changan سبکی محافظه کارانه داشت. به همین علت هم در سال 2019 یک فیس لیفت کلی بر روی این محصول انجام شد تا چهره آن برای چند سال دیگر به روز باقی بماند.

در نمای روبرو، CS15 حسی جسورانه را به بیننده منتقل می نماید. جلوپنجره بزرگ و چراغ هایی که با این بخش ترکیب شدند حس یک کراس اوور چابک و تند و تیز را به مخاطب انتقال می دهند. اما در عمل در زیر درب موتور آن خبری از یک موتور هیجان انگیز نیست.

این حس چابکی در نمای کناری خودرو جای خود را به خطوطی نرم و سنجیده می دهد که به هیچ وجه اغراق آمیـز نیست. اما باید قبول کرد که رینگ های 16 اینچی برای این نما بسیار کوچک به نظر می رسند.

به همین علت چانگان تیپ فول این خودرو را با رینگ های 17 اینچی به فروش می رساند که امیدواریم نسخه مونتاژی در سایپا هم مجهز به همین رینگ ها باشد.

در نمای عقب هم می توان گفت که چانگان CS15 شبیه خودرو دیگری نیست. گرچه از آن خطوط هیجانی Overhang جلو (فاصله مرکز چرخ جلو تا سپر) در عقب این خودرو خبری نیست، اما نمی توان منکر شد که بخش مشکی پیانویی در درب صندوق عقب CS15 جذابیت آن را افزایش داده است.

فضای داخلی چانگان CS15

زمانی که فضای داخلی این خودرو را دیدن می کنیم، می توان گفت که هنوز حس کهنگی را به بیننده منتقل نمی نماید. گرچه از نمایشگرهای بزرگ و دیجیتالی در داخل چانگان CS15 خبری نیست، اما دیزاین کلی فضای داخلی ساده و کاربردی به نظر می رسد.

طراحی فرمان و کلیدهای روی آن ما را به یاد خودروهای BMW در سال های قبل می اندازد. حتی دسته دنده هم به نحوی طراحی شد که حس رانندگی با یک BMW را به راننده منتقل کند.

هنوز نمی توان درباره کیفیت قطعات و مواد مصرفی در داخل کابین این خودرو نظر داد. اما می توان گفت که نمایشگر لمسی 7 اینچی آن براساس استانداردهای امروزی کوچک است.

مشخصات فنی چانگان CS15

چانگان CS15 فقط با یک موتور در بازار خودرو چین به فروش می رسد. این موتور که با کد JL473QF فراوری می گردد 1.5 لیتری (1480 سی سی) تنفس طبیعی است.

این قوای محرکه چهار سیلندر در دور 5500 در دقیقه می تواند 107 اسب بخار نیرو فراوری کند. گشتاور 145 نیوتن متـری آن هم در بین دورهای 3500 تا 4500 برترین عملکرد خود را به نمایش می گذارد.

در نسخه های مقرون به صرفه چانگان CS15 این موتور با گیربکس پنج سرعته دستی به دست مشتریان چینی می رسد. اما با پرداخت مبالغ بالاتر می توان تیپ های فول این خودرو را خریداری کرد که گیربکس پنج سرعته اتوماتیک DCT دارند. هر دو تیپ دستی و اتوماتیک این خودرو توان و گشتاور را به محور جلو منتقل می نمایند.

CS15 دارای تعلیق مک فرسون در محول جلو و تورشن بیم مستقل در محور عقب است. در شرایط عادی تعلیق مستقل نیز می تواند سواری نرم و راحتی را برای این کراس اوور کوچک به وجود آورد.

چانگان CS15 با طول 4135 میلیمتر، عرض 1740 میلیمتر و ارتفاع 1630 میلیمتر از MVM X22 Pro مدیران خودرو قدری کوچک تر است. حتی فاصله بین دو محور CS15 با 2520 میلیمتر، 35 میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود کمتر است.

فاصله چانگان CS15 از سطح زمین 150 میلیمتر است و برای حرکت کردن این خودرو 1235 کیلوگرمی به 44 لیتر بنزین احتیاج است. CS15 با این اندازه سوخت می تواند 665 کیلومتر مسافت را با مصرف 6.6 لیتر (براساس استاندارد پیمایش اروپایی NEDC) در هر صد کیلومتر طی کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر CS15 به طور رسمی اعلام نشد. اما نسخه دستی آن تا 165 کیلومتر در ساعت و نمونه اتوماتیک این خودرو تا 160 کیلومتر در ساعت می توانند شتاب گیری نمایند. گفتنی است که چانگان CS15 با گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتری در بازار خودرو چین به فروش می رسد.

امکانات رفاهی چانگان CS15

هر سه نسخه چانگان CS15 در چین با ترمزهای دسکی و ترمز پارک دستی به فروش می رسند. تیپ پایه این خودرو که گیربکس دستی دارد، با رینگ های 16 اینچی و تایرهای 205/55 فراوری می گردد. حال آنکه تیپ های فول که گیربکس اتوماتیک دارند با رینگ های 16 اینچی و تایرهای 205/50 به دست مشتریان می رسند.

ترمزهای ABS و EBD در همه تیپ ها وجود دارند. اما فقط مدل های اتوماتیک چانگان CS15 دارای سامانه های کنترل کشش، پایداری و ترمز اضطراری هستند.

ایربگ های راننده و سرنشین کناری هم در همه تیپ ها استاندارد است. اما فقط تیپ گران قیمت این خودرو دارای ایربگ جانبی است.

سنسور پارک عقب در همه تیپ های این خودرو وجود دارد. اما فقط نسخه گران قیمت CS15 دوربین نقطه کور جانبی دارد. بقیه مدل ها فقط با دوربین دید عقب به فروش می رسند.

کروز کنترل، سامانه کنترل آغاز حرکت در سربالایی، سانروف و روف رک هم در تمام مدل ها وجود دارند. امکاناتی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه ای اما فقط در تیپ 74/900 یوانی وجود دارند.

تنظیم زاویه فرمان در همه مدل ها دستی است و نمایشگر 7 اینچی لمسی هم در آنها مشاهده می گردد. چراغ های CS15 در مدل گران LED است و در بقیه مدل ها به صورت هالوژنی به دست مشتری می رسند. از دیگر امکانات این کراس اوور کوچک می توان به برف پاکن عقب و تهویه دستی اشاره نمود که البته همه مدل ها این امکانات را دارند.

آمار فروش چانگان CS15 در بازار خودرو چین

از آنجایی که چانگان CS15 یک محصول چینی است، باید به اندازه محبوبیت آن در چین هم توجه کرد. این کراس اوور کوچک در کشورهای دیگری از جمله مصر هم به فروش می رسد، اما عمده فروش آن متعلق به بازار خودرو چین است.

چانگان CS15 شاید در نگاه کلی کراس اوور کوچک قابل قبولی به نظر برسد. اما با نگاهی به آمار فروش هفت ماهه این خودرو در چین (از ابتدای امسال میلادی تا به امروز) می توان مشاهده کرد که به هیچ عنوان در بین چینی ها محبوب نیست.

CS15 بیست و هفتمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار خودرو چین است. یعنی اندازه فروش این خودرو در چین از خودروهایی مانند MVM X55 Pro (رده هفدهم) و X22 Pro (رده ششم) کمتر است.

این خودرو در ماه ژانویه، 728 مشتری در چین داشت. این تعداد در ماه فوریه به 567 نفر رسید و در ماه مارچ (فروردین امسال) فقط 6 دستگاه از آن در کل بازار چین به فروش رسید. یعنی 98.9 درصد افت فروش فقط در طول یک ماه!

اما ماجرا از این هم برای چانگان CS15 بدتر شد. چراکه در ماه آوریل 2 دستگاه، در ماه می 1 دستگاه و در ماه June هم یک دستگاه از آن در کل نمایندگی های چانگان در چین به فروش رفت.

آخرین آمار فروش این خودرو هم مربوط به ماه جولای (تیر و مرداد امسال) است که فقط 2 نفر در چین خواستار خرید این خودرو بودند.

آیا چانگان CS15 ارزش خرید دارد؟

در بازار خودرو کشورمان بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی ارزش خرید ندارند. این یک حقیقت است که ما به عنوان متقاضی خرید خودرو ناچار به انتخاب میان بد و بدتر هستیم.

اگر نزدیک ترین رقیب چانگان CS15 را MVM X22 Pro مدیران خودرو بدانیم، باید گفت که CS15 از X22 پرو 5 اسب بخار قوی تر است. گشتاور 145 نیوتن متری CS15 اما 5 نیوتن متر از X22 پرو کمتر است.

گیربکس DCT چانگان CS15 شاید برترین گیربکس دنیا نباشد، اما قطعاً لذت رانندگی بیشتری نسبت به جعبه دنده CVT ایکس 22 پرو دارد.

از لحاظ ابعاد بدنه، CS15 خودرو کوچکتری از X22 پرو مدیران خودرو است. ضمن اینکه امکاناتی مثل ترمز پارک برقی، اتولایت و مانیتور 9 اینچی (در X22 پرو) هم در CS15 مشاهده نمی گردد.

اگر گروه خودروسازی سایپا پس از مونتاژ چانگان CS15 بتواند خدمات به این خودرو را در تمام نمایندگی های خود انجام دهد، قطعاً رقیب مدیران خودرویی خود را شکست خواهد داد. حتی با ظاهر قدیمی تر!

البته نباید از قیمت نهایی این خودرو هم غافل شد. نسخه اتوماتیک MVM X22 Pro مدیران خودرو اکنون 870 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد.

پس چانگان CS15 برای تصاحب جایگاه این خودرو باید قیمتی مشابه یا حتی کمتر در بازار خودرو ایران داشته باشد. اگر CS15 با چنین شرایطی در سایپا مونتاژ گردد، طبیعتاً ارزش خرید دارد.

در غیر این صورت باید گفت که با کراس اووری روبرو خواهیم بود که نه تنها ظاهر به روزی ندارد، بلکه در چین هم مشتری برای آن پیدا نمی گردد.

شرایط فروش محصولات بهمن موتور اعلام شد / ویژه متقاضیان جوانی جمعیت و عادی

شرایط فروش هایما S7 ایران خودرو اعلام شد / ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه

تحویل خودروهای وارداتی چرا انجام نمی گردد؟ / 32 هزار نفر بلاتکلیف اند

مشخصات فنی هیوندای سانتافه 2024 رسماً اعلام شد

کیا ریو نو معرفی گردید / مشخصات فنی و تصاویر

منبع: بیت ران
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 21 مرداد 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2375

به "همه چیز درباره چانگان CS15، کراس اوور مونتاژی سایپا ، مشخصات فنی و تصاویر" امتیاز دهید

1 کاربر به "همه چیز درباره چانگان CS15، کراس اوور مونتاژی سایپا ، مشخصات فنی و تصاویر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره چانگان CS15، کراس اوور مونتاژی سایپا ، مشخصات فنی و تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید