وعده دروغ برای ازدواج جرم است؟

به گزارش فیس راز، صرف اینکه شخصی وعده دروغ ازدواج به دیگری بدهد جرم محسوب نمی گردد و مجرم نیست اما در برخی از موارد از طریق وعده دروغین ازدواج می تواند خسارت هایی به طرف مقابل بزند که در اینصورت قابل پیگیری است.

وعده دروغ برای ازدواج جرم است؟

اخلاق و حقوق می توانند حیطه مشترکی داشته باشند یعنی امری هم غیراخلاقی باشد و هم جرم تلقی گردد ولی گاهی بعضی مسایل صرفا جنبه اخلاقی داشته و ضمانت اجرای حقوقی ندارد. متاسفانه در جوامع درحال گذار مانند ایران گاهی در روابط شخصی افراد با ناهنجاری های اخلاقی روبرو می شویم. یکی از موارد در این باب روابط دختر و پسر در جامعه ما است که دختران با هدف ازدواج وارد رابطه می شوند اما پسران قصد سوءاستفاده دارند. با توجه به اینکه یکسری از افراد می خواهند از طرف مقابل سوءاستفاده نمایند به قول ها و قرارهایی که داده اند عمل نمی نمایند؛ بنابراین ضروری است که افراد مطلع باشند و تفاوت بین راست و دروغ را بفهمند و از اتفاقات و عواقب ناخوشایندی که برای آن ها قرار است بیفتد جلوگیری به عمل آورند. در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز وعده دروغ برای ازدواج و جرم آن می پردازیم.

جرم وعده دروغ برای ازدواج

وعده دروغ ازدواج خود به تنهایی جرم نیست و شخصی صرفا به خاطر دادن یک وعده به طرف مقابل عمل مجرمانه ای به وقوع نپیوسته است و قابل مجازات نیست زیرا هر کسی اختیار این را دارد که در ازدواج خود تصمیم گیری های لازم را انجام دهد و اگر خلاف آن اثبات شد به صرف به هم زدن وعده ازدواج نمی تواند جرم محسوب گردد و طرف مقابل را مجبور به پرداخت خسارت کرد، همچنین صرف دروغگویی در قانون مجازات ایران جرم انگاری نشده است مگر اینکه دروغ در مقام شهادت و در محضر دادگاه باشد.

مواردی که با دادن وعده دروغ ازدواج، قابل مجازات است

  • برقرار کردن رابطه نامشروع: اگر مردی از دختری درخواست ازدواج دروغی کند و به واسطه این ازدواج از او درخواست رابطه نامشروع داشته باشد و دختر هم به دلیل اینکه در نهایت با این مرد ازدواج خواهد نمود به خواسته او جواب مثبت می دهد ولی بعد از مدتی دختر متوجه این موضوع می گردد که او فریب خورده است و طرف مقابل قصد ازدواج ندارد در این صورت با ادله و داشتن مدارک لازم می تواند از آن مرد شکایت کیفری به عمل آورد.
  • دریافت مبلغی پول از طرف مقابل با توجه به وعده های دروغین ازدواج: اگر مرد یا زنی با توجه به وعده دروغین ازدواج از طرف مقابل مبلغ پول دریافت کند؛ شخص زیان دیده می تواند به عنوان کلاهبرداری از طرف مقابل به دادگاه شکایت کند.
  • تحریک و ترغیب طرف مقابل برای ازدواج دروغین: اگر کسی طرف مقابل را به وعده ازدواج دروغین ترغیب کند و باعث گردد که او یک سری جرایمی انجام دهد هر چند شخصی که خودش مرتکب جرم شده است مورد مجازات قرار می گیرد، اما آن شخصی هم که او را ترغیب نموده است به دلیل معاونت در جرم مورد مجازات قرار می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی بیشتر برخورد با ازدواج و طلاق صوری را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1364

به "وعده دروغ برای ازدواج جرم است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "وعده دروغ برای ازدواج جرم است؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده دروغ برای ازدواج جرم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید