کتیبه ای تاریخی در شیراز ناپدید شد

به گزارش فیس راز، کتیبه سقاخانه گورستان دارالسلام شیراز مفقود شده است و ارگان های مربوطه هیچ پاسخی در این باره نمی دهند.

کتیبه ای تاریخی در شیراز ناپدید شد

کتیبه تاریخی کجاست؟

براساس اسناد و پژوهش های موجود، در شیراز سابقا گورستان های وسیع و مهم وجود داشته که در آن ها دانشمندان و عرفای بسیاری مدفون بودند. گورستان های مهم شیراز در کتاب شدالازار تالیف ملین الدین ابوالقاسم جنید شیرازی، قبرستان شیخ کبیر، قبرستان باهلیه، قبرستان دارالسلام، قبرستان ام کلثوم و شیرویه، قبرستان باغ نو، قبرستان جامع عتیق و قبرستان مصلی هستند. گورستان دارالسلام افزون بر اهمیت تاریخی، فرهنگی و مذهبی، انبوهی از نقش و نگاره و خوشنویسی های ممتاز از سده های اول هجری تا عصر حاضر را به مانند موزه ای بزرگ در دل خود جای داده است. این گورستان به عنوان یکی از قدیمی ترین آرامستان های دنیا به شمار می رود. این قبرستان با قرار دریافت در میانه بلوار سیبویه اکنون در وسط شهر شیراز واقع شده و محل دفن بسیاری از بزرگان، عرفا، علما، محققان و تاثیرگذاران فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شیراز و استان فارس است. یکی از معروف ترین آثار باقیمانده در گورستان دارالسلام شیراز اثری معروف به چهارطاقی دارالسلام بوده که به شماره 4517 در تاریخ 1380/10/11 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و خلق چنین اثر زیبایی درست در مرکز گورستان جالب توجه می نماید.

گورستانی که دستخوش آسیب های جدی است

در سال های اخیر این گورستان تاریخی دستخوش آسیب های جدی شده و در مواردی افزون بر تخریب، دچار آتش سوزی شده است و اینک در تازه ترین رویداد یکی از کتیبه های این مکان مفقود شد. در پی این رویداد مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه این گورستان تاریخی ثبت ملی است، در عین حال مسئولیت حفظ و مرمت آن را متوجه شهرداری شیراز دانست. مصیب امیری با بیان اینکه مرمت و بازسازی دارالسلام طی تفاهم نامه ای به شهرداری شیراز و سازمان آرامستان ها مربوط می گردد، اضافه نمود: مسئولیت های این گورستان تاریخی با میراث فرهنگی نیست. در این رابطه یک منبع مطلع که خبر مفقود شدن کتیبه فوق را که متعلق به دوره قاجار است، گفت: معمولا مسئولیت حفظ و امنیت اماکن تاریخی با یگان حفاظت میراث فرهنگی است و چنانچه سرقتی روی داده باشد یگان حفاظت باید جوابگو باشد.

مسئولیت گورستان دارالسلام شیراز متوجه شهرداری است

وی در عین حال با بیان اینکه با توجه به اینکه مسئولیت گورستان تاریخی دارالسلام متوجه شهرداری است، گفت: از آنجا که این گورستان ثبت ملی شده، بنابراین یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز مسئول حفظ و امنیت این مکان تاریخی است. این منبع مطلع در ادامه پیرامون حفظ و نگهداری گورستان دارالسلام شیراز گفت: تنها راه حفظ این مکان تاریخی، احیای آن است و چنانچه زندگی در دارالسلام بازآفرینی نگردد و در چرخه مردمی شدن قرار نگیرد، در جذب گردشگر پیروز نخواهد بود.

تماس های بی پاسخ مدیر آرامستان های شیراز

در پی تماس های مکرر خبرنگار مهر با مدیر آرامستان های شیراز، علیرضا چراغی از جوابگویی در این رابطه سر باز زد. این درحالیست که جلسه ای با موضوع آنالیز احیای آرامستان دارالسلام در دفتر معاون عمرانی استاندار فارس تشکیل شده که در این جلسه افزون بر معاونین و مشاورین استاندار، چراغی و گشتاسبی راد، مدیران سازمان آرامستان ها و سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و همچنین امیری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و نماینده اداره اوقاف حضور داشتند. مدیر عامل سازمان آرامستان ها هدف از این نشست را برطرف مسائل عمده و اساسی دارالسلام بیان کرد و از استانداری به عنوان مرجع ذی صلاح نظارتی خواست تا اولویت بندی مسائل را در حل این موانع لحاظ نموده و طرفین را ملزم به رعایت توافق نمایند.

شهرداری شیراز خواهان حق انتفاع از گورستان دارالسلام

چراغی با بیان مقدمه ای در مورد این آرامستان، برگترین مانع در پیشرفت پروژه را عدم واگذاری زمین دارالسلام و عدم صدور مجوز بهره برداری و حق انتفاع به شهرداری بیان کرد. براساس این گزارش، چراغی گفت: ما به طور واضح و کامل گفتیم که چه از لحاظ فنی و تخصصی و چه از نظر اقتصادی و اعتباری، توانایی انجام کار را داریم و درخواست ما از استانداری، یاری به حل موضوع با رعایت اولویت های عنوان شده می باشد.

یگان حفاظت : مسئولیت با شهرداری است

در پی مفقود شدن کتیبه سقاخانه گورستان تاریخی دارالسلام شیراز، فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: چنانچه این کتیبه به سرقت رفته باشد با توجه به اینکه حفاظت دارالسلام با شهرداری است، مسئولیت آن هم با مسئولان این نهاد است. سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد با بیان اینکه حفاظت باغ ارم که ثبت دنیای بوده، برعهده دانشگاه شیراز است، اضافه نمود: حفاظت بعضی از اماکن تاریخی که در اختیار بخش خصوصی و دستگاه هایی غیر از میراث فرهنگی است برعهده این یگان نیست. وی در عین حال با اعلام اینکه پیش از شروع بازسازی و مرمت گورستان دارالسلام توسط شهرداری یگان حفاظت نیروی مستقر در این مکان تاریخی داشت، توضیح داد: با شروع پروژه بازسازی توسط شهرداری شیراز که به شکل شبانه روزی انجام گرفت، مسئولیت حفاظت نیز برعهده نیروهای شهرداری نهاده شد. سرهنگ بهمنی نژاد در ادامه تاکید نمود: از آنجا که مسئولیت مرمت و در عین حال حفاظت با شهرداری است، بنابراین چنانچه این کتیبه سرقت شده باشد، مسئولیت آن با این نهاد است. وی، یادآوری کرد که یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس با این حال جهت در راستای وظایف خود جهت سرکشی و پی گیری ها به این مکان تاریخی سرکشی می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: همگردی
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 556

به "کتیبه ای تاریخی در شیراز ناپدید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتیبه ای تاریخی در شیراز ناپدید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید