کرونا، در راه ایران؟!

به گزارش فیس راز، بر اساس آخرین گزارش ها به جز 213 مورد فوت که همگی در چین جان خود را از دست داده اند، بیش از ده هزار نفر در سراسر دنیا به این ویروس آلوده شده اند.

کرونا، در راه ایران؟!

وزارت بهداشت بریتانیا روز آدینه تایید کرد 2 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند. این در حالی است که ایتالیا هم ثبت دو نمونه از ویروس کرونا را در این کشور تایید نموده است.

دولت ایتالیا روز آدینه گفت برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و مبارزه با این بیماری، در شهر رم، مرکز، شرایط اضطراری برقرار شده است.

یاری 10 میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای تحقیقات درباره ویروس کرونا:

کمیسیون اروپا روز آدینه گفت که در نظر دارد 10 میلیون یورو یاری اقتصادی به پیشبرد تحقیقات جاری در مورد ماهیت ویروس کرونا و نحوه مهار و درمان بیماری ناشی از آن اختصاص دهد.

برای بیماری ناشی از ویروس کرونا که منشا اولیه آن شهر ووهان در چین بود هنوز هیچ روش و درمان ویژه ای یافت نشده است.

نهاد اجرایی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای در این خصوص توضیح داد: بروکسل برای پروژه های تحقیقاتی جهت بالابردن درک و اطلاعات ما از توسعه نوع تازه ویروس کرونا، دستیابی به شیوه های موثرتر مراقبت بالینی از بیماران آلوده به ویروس و بهبود اقدامات پیشگیرانه از سوی دستگاه متولی بهداشت عمومی فراخوانی فوری داده است.

در این بیانیه به نقل از استلا کریاکیدز، کمسیر بهداشت اتحادیه اروپا آمده است: قرار است پاسخی چند وجهی و بین دولتی در مورد ویروس کرونا دریافت کنیم و تحقیقات در این زمینه یک رکن اساسی به شمار میرود. ما باید برای جهت دادن به اقدامات پیشگیرانه و اطمینان از اتخاذ برترین تصمیم ها برای محافظت از شهروندان خود اطلاعات بیشتری از ماهیت این ویروس بدست بیاوریم.

افراد و گروه های علاقه مند به انجام تحقیقات در این خصوص تا دوازدهم فوریه فرصت دارند تا به فراخوان کمسیون اروپا پاسخ دهند.

به جز چین، حدود صد نفر نیز در بیست کشور دنیا از جمله مناطقی در اروپا و آمریکای شاقتصادی به این ویروس متبلا شده اند.

مسئول بلندپایه شهر ووهان خود را سرزنش کرد!

یک مسئول بلند پایه سیاسی در ووهان چین، شهری که از آن به عنوان کانون اولیه انتشار ویروس کرونا نام برده می گردد روز آدینه در نطقی تلویزیونی ضمن اعتراف به تاخیر اجرا شده در اقدام مناسب برای اطلاع رسانی و کنترل انتشار این ویروس خود را به شدت سرزنش کرد.

ما گوکیانگ، دبیر حزب کمونیست چین در شهر ووهان در اقدامی کم سابقه ضمن اعتراف به کوتاهی اجرا شده در این خصوص توضیح داد: احساس گناه و شرم ناشی از کوتاهی در این زمینه من را فرا گرفته و خودم را به علت نحوه مدیریت این بحران سرزنش می کنم.

این مقام بلند پایه سیاسی در شهر ووهان در ادامه گفت: اگر زودتر اقدامات پیشگیرانه و محدود نماینده را شروع می کردیم نتیجه از آنچه امروز شاهدش هستیم بسیار بهتر بود.

مقامات بلند پایه چین به ندرت به صورت عمومی و آن هم با حضور در شبکه های پر مخاطب تلویزیونی به اشتباهات خود اعتراف می نمایند. مقامات ووهان از زمان شیوع گسترده ویروس کرونا به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارند و بسیاری از مردم چین مسئولان اداری و مقامات سیاسی این شهر را به علت اطلاع رسانی دیرهنگام از بحران شیوع ویروس کرونا مورد سرزنش قرار می دهند.

دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در روسیه

روسیه روز آدینه از شناسایی و تایید دو مورد ابتلا به ویروس کرونا اطلاع داد. این خبر درحالی منتشر می گردد که نگرانی های ساکنان در مورد احتمال ورود ویروس کرونا به این کشور پیش از این سبب شده بود تا قیمت ماسک های بهداشتی به شدت افزایش پیدا کند.

دو فردی که ابتلای آنها به ویروس کرونا در روسیه مورد تایید قرار گرفته اتباع کشور چین هستند. یکی از این افراد در منطقه اروال و دیگری در شرق دور روسیه شناسایی شده اند.

سرویس فدرال ضد انحصار روسیه گفت که تماس های زیادی را از سوی ساکنان این کشور درباره افزایش بی رویه قیمت ماسک های پزشکی و دارو های ضد ویروس پس از شیوع کرونا در چین دریافت نموده و اقدامات مناسب را برای کنترل اوضاع در دست اقدام دارد.

گفته می گردد که قیمت ماسک های بهداشتی در روسیه طی روز های اخیر نسبت به دوره مشابه در سال گذشته میلادی بیش از 30 درصد افزایش پیدا نموده است.

هیچ مورد رسمی ابتلا به کرونا در ایران ثبت نشده؛ پروازهای چین متوقف شد!

مقام های ایرانی می گویند هنوز هیچ مورد رسمی در این رابطه در کشور به ثبت نرسیده است. سعید نمکی وزیر بهداشت در این رابطه در حساب توییتری خود گفت که از معاون اول رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه درخواست نموده، تا اطلاع ثانوی به جلوی ورود مسافرانی که از چین وارد کشور می شوند گرفته گردد.

وزیر بهداشت که در مصاحبه با بخش خبری تلویزیون ایران مصاحبه می کرد بعلاوه از تصمیم دولت برای توقف پرواز های رفت و برگشت چین به صورت موقت اطلاع داد.

سعید نمکی بعلاوه در ادامه یادآور شد که قرار است با همکاری و موافقت مقامات چین آندسته از اتباع ایرانی ساکن این کشور که خواستار بازگشت به ایران هستند با پروازهای ویژه به کشور بازگردانده شوند.

به گفته وزیر بهداشت این افراد پس از بازگشت به مدت دو هفته در قرنطینه نگاه داشته خواهند شد تا آنالیز های لازم جهت ابتلای احتاقتصادی آنها به ویروس کرونا انجام گردد.

آقای نمکی در یک توییت دیگر بعلاوه از انجام اقدامات لازم برای بازگشت دانشجویان ایرانی از ووهان چین به کشور اطلاع داد. به گفته وزیر بهداشت ایران بیش از 70 دانشجوی ایرانی در این شهر حضور دارند که با انجام تدابیر لازم به ایران بازگردانده خواهند شد و پس از ورود هم به مدت دو هفته تحت نظر و مراقبت خواهند بود.

خبرگزاری ایرنا به نقل از معاون وزیر بهداشت ایران هم اطلاع داده هیچ موردی از ابتلا به کرونا در کشور مشاهده نشده است. این در حالی است که روز گذشته همین خبرگزاری از شناسایی دو فرد آلوده به کرونا در تبریز که از مرز آستارا وارد ایران شده بودند، اطلاع داده بود.

اما روز آدینه 11 بهمن علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت به خبرگزاری دولتی ایران گفت: تا به امروز در مجموع 6 نفر فرد مشکوک به ویروس کرونا در ایران شناسایی شدند. دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز. اما آزمایش های تشخیصی نشان داد که هیچ کدام به این ویروس مبتلا نبودند بنابراین تا به امروز هیچ موردی از این ویروس در ایران گزارش نشده است.

ورود کرونا به ایران اجتناب ناپذیر است

از سوی دیگر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون دولتی ایران تاکید نمود که ورود کرونا به ایران اجتناب ناپذیر است.

آقای گویا در این خصوص می گوید: کرونا ویروس تازه وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد گردد و هیچ مرزی نمی شناسد و اگر کشوری مدعی گردد که اجازه نمی دهیم این ویروس وارد کشورش گردد، غیرعلمی صحبت نموده است. ما باید خود را برای مقابله با آن آماده کنیم و آموزش های لازم در مورد پیگیری از توسعه این ویروس به مردم ارائه گردد.

منبع: یورونیوز

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1991

به "کرونا، در راه ایران؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، در راه ایران؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید