20 توصیه ی مهم استیون اسپیلبرگ درباره کارگردانی و فیلم نامه نویسی

به گزارش فیس راز، تاثیر استیون اسپیلبرگ را بر فرهنگ سینما و فیلمسازی به سختی می توان توصیف کرد. او یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های تاریخ سینما است. از فیلم های او می توان به آرواره ها (Jaws)، پارک ژوراسیک (Jurassic Park)، لیست شیندلر (Schindlers List)، نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)، و آخرین اثر او یعنی داستان وست ساید (West Side Story) اشاره نمود.

20 توصیه ی مهم استیون اسپیلبرگ درباره کارگردانی و فیلم نامه نویسی

اسپیلبرگ همواره در مصاحبه ها و گفت و گوهای خود سخاوتمندانه نصیحت ها و نکات مهمی درباره حرفه و تجربه اش به اشتراک می گذارد. در این مطلب به 20 توصیه مهم این کارگردان بزرگ درباره کارگردانی و فیلمنامه نویسی از زبان خودش اشاره کردیم.

1. رویاپردازی کنید!

گفتن این جمله راحت تر از انجام آن است، اما من فکر می کنم مهم است که هرگز جلوی رویاپردازی خود را نگیرید. رویاها جرقه هایی هستند که به کارهای آتشینی ختم می شوند. به خودتان اجازه رویاپردازی بدهید و برای رویاهایتان محدودیت قائل نشوید. رویاپردازی می تواند به شما در برنامه ریزی برای آینده و یافتن ایده های نو یاری کند.

2. از قلم نیاندازید هدف این است که افراد با ایدئولوژی ها و عقاید مختلف را زیر یک سقف گرد هم بیاوریم و آن ها را وادار کنیم با احساسات مشترک از سالن سینما خارج شوند.

از آنچه فیلمتان قرار است به زبان بیاورد مطلع باشید. شما می خواهید در خصوص چیزی صحبت کنید که همه بتوانند آن را درک نمایند. فرقی نمی نماید با شما موافق یا مخالف باشند، یک ماموریت واضح و مختصر داشته باشید. به این ترتیب، می توانید یک جریان احساسی خلق کنید که افراد را به سفری می برد که بعدها درباره آن صحبت می نمایند.

3. ابتدا یاد بگیرید که چگونه یک راوی باشید.

سخت ترین قسمت فیلمسازی، گفتن داستانی است که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد. هرچه بیشتر مهارت های داستان گویی خود را تقویت کنید، تدوین و حرکات دوربین را که از آن پشتیبانی می نماید بیشتر و بهتر درک خواهید کرد.

4. زندگی یک رشته طولانی از لحظات شناخت شخصیت ها است. هنگام مواجهه با آن ها به شهود خود تکیه کنید.

هنگام کار بر روی فیلم، با انتخاب های سختی روبرو خواهید شد. فراز و نشیب هایی خواهد داشت. اگر توانایی اعتماد به غریزه تان را دارید این کار را انجام دهید. بعلاوه فکر می کنم مهم است که مربیانی را پیدا کنید که تجربه دارند و می توانند در حین انجام کار شما را هدایت نمایند.

5. اگر در حال ساخت یک فیلم تاریخی هستید، باید تا حد امکان صادق و وفادار باشید.

فیلم های تاریخی اغلب به علت تحریف موضوع مورد انتقاد قرار می گیرند. تا جایی که می توانید تحقیق کنید، زیرا حقیقت اغلب عجیب تر از داستان است. بعلاوه، حقایق می توانند شخصیت های شما و اهداف آن ها را ملموس تر و انسانی تر جلوه دهند.

6. به فیلم قبلی یا ایده ای که داشتید فکر کنید و از زاویه دیگری به آن نگاه کنید و از خود بپرسید چه می شد اگر به شکل دیگری اتفاق می افتاد؟

بسیاری از ایده پردازی ها یافتن هسته یک ایده و سپس پرداختن به آن از جنبه های مختلف است. شما واقعا می توانید بسیاری از روایت ها را تنها با در نظر گرفتن ایده خود و تغییر دیدگاه نسبت به یک شخصیت یا موضوع متفاوت دوباره مطرح کنید.

7. تقریبا هر داستانی تجسم مجدد یک داستان کلاسیک قدیمی است که از دیدگاه معاصر روایت می شود.

ما بیش از اندازه بر کار کردن روی ایده های اورجینال و تازه تمرکز می کنیم، اما بر اقتباس یا تنها ادای احترام (یا تقلید) هم می توان تکیه کرد. اگر زمانی به بن بست رسیدید، به این فکر کنید که چه کاری را می توانید کپی کنید یا از آن بدزدید که نیروی محرکه اولیه ای را که برای آغاز داستانتان احتیاج دارید فراهم کند.

8. از بازیگر بخواهید هرچه در چنته دارد رو کند، سپس آن ها را تا سطح مورد نظرتان پایین بیاورد.

کارگردانی کار سختی است. بخش اعظم آن به تفاوت های ظریف در نحوه بیان و انجام کارها مربوط می شود. اگر از بازیگران بخواهید که تمام توان خود را در بازی به کار گیرند و هرچه در چنته دارند رو نمایند، ممکن است باعث خستگی و عدم تعادلشان شود. یا اگر آن ها خیلی آرام و ظریف پیش بروند، افزایش سرعت آن ها و یافتن یک خط مشی درست سخت است.

9. در پیروی از قوانین استثنا قائل شوید تا فیلمسازی را یاد بگیرید.

من فکر می کنم قوانین در اینجا بیشتر به انتظارات اشاره دارد تا به چیزهایی که در سنگ بنای اصول فیلمسازی بیان شده است. اگر بتوانید خلاف انتظارات مخاطبان عمل کنید، می توانید داستانی را تعریف کنید که تازگی دارد و غافلگیر نماینده است.

10. فیلم خود را به گونه ای بسازید که با نسل جوان قابل بحث و گفتگو بوده و الهام بخش تغییر و شیوه ساخت فیلم هایشان باشید.

تشریح این یکی کمی مشکل است. فکر می کنم همه چیز به هنر و مهارت برمی شود.

شما می خواهید به گونه ای کار کنید که مردم را کنجکاو کنید. به مواقعی فکر کنید که می گویید چطور این سکانس را فیلمبرداری کردند؟ یا فقط مواقعی که یک داستان شما را تشویق می نماید تا روایت خود را از یک موضوع داشته باشید. روی ساختن چیزها آنقدر خوب تمرکز کنید که الهام بخش دیگران باشد. از الهام گرفتن از جاهای دیگر هم نترسید.

11. سکانس های موزیکال، حتی بیشتر از صحنه های اکشن، به ریاضیات و معادلات احتیاج دارند، بنابراین باید دستیاران خوبی پیدا کنید که بتوانند به شما در حل این معادلات یاری نمایند.

هر فیلمساز خوبی از اندازه آمادگی مناسب برای برآورده کردن انتظاراتش خبر دارد. این آمادگی ها شامل استوری بورد، گپ زدن با فیلمبردار، طراح صحنه، طراح پایکوبی و همه کسانی می شود که درگیر پروژه هستند. هرچه بیشتر بتوانید با دیگران تبادل داشته باشید، اشتراک گذاری دیدگاه و اجرای ایده تان آسان تر خواهد بود.

12. به ایده اصلی خود وفادار بمانید.

گاهی اوقات آنقدر روی یک پروژه کار می کنید که در همان ابتدای کار ایده اصلی فراموش می شود. من معمولا یک جمله کوتاه در خصوص اینکه چرا این داستان برای من اهمیت دارد می نویسم و زمانی که احساس کردم موضوع برایم کم رنگ شده است به آن نگاه می کنم. به این ترتیب، همواره یک قطب نما دارم که به من یاری می نماید تا به موضوع نمایش و صحنه هایی که در ابتدا در فکرم ترسیم نموده بودم برگردم.

13. گاهی رویای شما زمزمه می نماید، فریاد نمی زند. به زمزمه گوش کنید

ما درباره پیروی از غریزه و رویاپردازی صحبت کردیم، بنابراین این توصیه ممکن است اضافی باشد، اما شما باید به ندای قلبتان گوش بسپارید. ممکن است این ندای درون تنها یک حس آزاردهنده باشد یا این تصور که باید کار متفاوتی انجام دهید. ندای درونتان هرچه هست به آن گوش دهید.

14. به گذشته توجه کنید. به آثار قبل از خود احترام بگذارید.

اگر در ژانر یا مجموعه ای از ایده های خاص کار می کنید، سعی کنید فیلم های دیگری را که به این موضوع پرداخته اند بازها و بارها مورد ارزیابی قرار دهید. نو یا قدیمی، این فیلم ها با آثار شما مقایسه می شوند، و بعلاوه ممکن است کلید کارهایی که باید و نباید انجام دهید باشند. ممکن است بتوانید ایده هایی را که آن ها مطرح نموده اند به چالش بکشید، سکانس ها و تصاویرشان را بردارید یا فقط ساختار را درک کنید. به توصیه های گذشته توجه کنید.

15. به جای کوشش برای فروش یک محصول، سعی کنید داستانتان را روایت کنید. شما با کمترین اندازه هم می توانید آنچه را که در فکر دارید بیان کنید.

در ابتدای روایت هر داستان اطمینان حاصل کنید که داستان قابلیت ارتباط برقرار کردن دارد و مردم می توانند خود را در آن ببینند. بسیاری از آثار هالیوودی امروز مانند یک محصول احساس می شوند زیرا داستان در رتبه دوم قرار می گیرد. این یک مشکل است. با داستان پیش بروید. بعدا به فکر فروش باشید.

16. از هر چیزی که در دسترس شما است بهره ببرید.

گروهی از افرادی را دور خود داشته باشید تا به شما مشاوره دهند، تجهیزات دوربین را به شما قرض دهند و به شما در ساختن چیزهایی که برایش برنامه دارید یاری نمایند. جامعه ای را پرورش دهید، دهکده ای از افرادی بسازید که یکدیگر را دوست دارند و از یکدیگر حمایت می نمایند. این حلقه شما را از روزهای خوب و بد عبور خواهد داد.

17. وقتی شکست خوردید، بلافاصله خود را با پروژه بعدی سرگرم کنید.

همه ما شکست می خوریم، حتی خود من. اما این شجاعت بلند شدن و ادامه دادن است که حرفه ای های واقعی را از دیگران متمایز می نماید. به کار ادامه دهید. به شکست ادامه دهید. با اتکا به نفس اجازه یاد گرفتن به خود بدهید.

18. اشکالی ندارد که ابتدا ایده ای که دوست دارید را از جای دیگر بردارید، و سپس سبک خود را پیدا کنید.

بسیاری از کارها در ابتدا تقلید هستند. شما باید فیلمنامه های فیلم هایی را که دوست دارید بخوانید و آن ها را با نسخه خود بسازید. تا زمانی که بفهمید داستان باید به کجا برسد و به کجا می توانید آن را ببرید، و با تقویت سبک خود و کوشش نکردن برای اینکه شخص دیگری باشید از نویسندگان دیگر تقلید کنید.

19. در فیلم های مهیج و یا ترسناک با نشان ندادن عامل تهدیدآمیز برای مدتی تعلیق ایجاد کنید.

من این کار را با آرواره ها انجام دادم، و شما می توانید با تصمیم گیری در خصوص آنچه روی صفحه و خارج از صفحه اتفاق می افتد، از آن تقلید کنید. خواه نگاهی اجمالی به خطر باشد یا صرفا پرسشی بزرگ تر از آن، مخاطب را می توان به منظور ایجاد تعلیق برای مدت بیشتری در تاریکی نگه داشت.

20. وقتی ایده ای یک دفعه به فکرتان خطور می نماید، آغاز به نوشتن کنید و صحنه و داستان را فورا در نوشته خود کنار هم بگذارید.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که یک جرقه ی الهام بخش داشته باشید، معطل نکنید! آن ها می توانند صفحات وحشتناک یا حتی فقط یک طرح کلی درهم و برهم باشند، اما برترین و مهم ترین بخش در خصوص نوشتن این است که آن را روی کاغذ بیاورید. بعدا وقت برای اصلاح و ویرایش دارید!

منبع: no film school

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2142

به "20 توصیه ی مهم استیون اسپیلبرگ درباره کارگردانی و فیلم نامه نویسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 توصیه ی مهم استیون اسپیلبرگ درباره کارگردانی و فیلم نامه نویسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید