8 نکته طلایی مؤثر در تقویت روابط اجتماعی

به گزارش فیس راز، ارتباطات اجتماعی در عصر حاضر جزو مهم ترین ارکان پیشرفت و موفقیت فردی و اجتماعی هستند. شناخت عوامل مؤثر بر تقویت روابط اجتماعی و آموختن راه های بهبود این مهارت هر انسانی را قادر می سازد تا بتواند نیازهای مختلف خود را برآورده سازد و همین طور در روابط اجتماعی خود مؤثر و سودمند عمل کند.

8 نکته طلایی مؤثر در تقویت روابط اجتماعی

ارتقای دایره روابط اجتماعی نتایج مستقیمی در پیشرفت زندگی هر انسانی دارد.باید توجه داشته باشیم که ارتباطات تنها شامل صحبت کردن، نوشتن و خواندن، مباحثه و ارتباط کلامی نیستند بلکه ویژگی های رفتاری و اخلاقی و شخصی و حتی جایگاه اجتماعی هر فرد در نوع آغاز ارتباط بین افراد و ادامه آن اثرات مستقیمی دارند.

انسان ها همواره از کلام برای ارتباط برقرار کردن استفاده نمی نمایند، ارتباط رفتاری زمانی است که طرف مقابل ادراکی از پبامی که در رفتار شخص وجود دارد می گیرد. به عنوان مثال فردی که ناراحت یا عصبانی است و در ظاهر سکوت می نماید اما با رفتار خود حس نارضایتی یا عصبانیت خود را به دیگران مخابره می نماید، عدم توانایی در درک پیغام های دیگران باعث مختل شدن روابط انسان ها می گردد.

هرکس می تواند با اندکی دقت و تلاش مشترکات خود و افراد دیگر را بیابد و با یافتن درک بهتر از رفتارهای دیگران ارتباطات بهتری پیداکرده و روابط خود را توسعه بدهد.

هنر مخاطب بودن

برای درک بهتر از کلام و رفتار انسان ها باید مهارت مخاطب بودن را یاد بگیریم. درست گوش کردن به صحبت ها چند نتیجه سودمند در پی دارد.

  • درک بهتر منظور افراد
  • ایجاد حس اعتماد و احترام
  • ایجاد زمینه شناخت بهتر و گفتگوی متقابل

علاوه بر آن برای درک بهتر آنچه شنیده می گردد می توان سؤال های مختلف با جزییات متعدد پرسید. این نوع از سؤال کردن رد مقابل را مجاب می نماید که شما مجذوب مکالمه شده اید و این امر به تقویت ارتباطات اجتماعی شما یاری می نماید.

جاذبه نگاه

سعی کنید به وسیله چشم ها با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید اما هرگز خیره نشوید. در مکالمه، اغلب آن فردی که از توانایی ابراز وجود بیشتری برخوردار هستند، تماس چشمی خود را در ابتدای مکالمه قطع نمی نمایند ولی پس از چند ثانیه کوتاه آرام آرام این کار را انجام می دهند؛ اما خیره شدن در هنگام مکالمه کاری بسیار آزاردهنده است که باید توجه داشته باشید در زمان برقراری ارتباط چشمی از خیره شدن بپرهیزید.

انتخاب رفتار مؤدبانه و شایسته شخصیت هر فرد

همواره در زمان حضور در جمع در خصوص رفتار خود در مقابل دیگران مراقبت داشته باشید و همواره برترین را برای اطرافیان خود بخواهید. نگران شخصیت خود نباشید چراکه همواره ادب و نزاکت داشتن و رعایت حقوق دیگران از دید همه انسان ها نشانه بزرگی است و علاوه بر آن تأثیرات فوق العاده ای بر روابط اجتماعی و همین طور شخصیت اجتماعی دارد.

کنترل و مراقبت احساسات

در ارتباط با دیگران مراقب باشید تا در زمان بروز احساسات زیاده روی نکنید. گاهی ضروری است خشم یا نارضایتی خود را در مرود موضوع خاصی بروز دهید اما مراقب باشید ضمن ابراز نارضایتی معقول، کنترل رفتارتان از دست نرود یا با صدای بلند صحبت نکنید، در زمان بروز مسائل یا موقعیت های استرس زا توجه داشته باشید که دچار دستپاچگی، سراسیمگی یا سردرگمی نشوید. حتی در نشان دادن اشتیاق خود نسبت به یک موضوع مراقب باشید که احساسات شما بیش ازحد نباشد زیرا باعث می گردد تصنعی و ساختگی به نظر بیاید.

ارتقاء عزت نفس فردی

برای بالا بردن عزت نفس خود میتوانیم از چند تکنیک ساده استفاده کنیم:

  • با آنالیز و تحقیقی عمیق از پیچیدگی های درون خودمطلع شویم.
  • به کمبودهایمان پی ببریم.
  • جهت گیری های خودمان را در برابر رویدادها و مردم و شرایط گوناگون موردآنالیز قرار دهیم و به فکر اصلاح ان باشیم.
  • با یاری ارزش و حرمتی که برای خودمان قائل می شویم، حق انتخاب بیشتری به خودمان بدهیم که درنتیجه ارتباطمان با دیگران به نحو قابل توجهی بهبود می یابد.

همدلی و همدردی کردن

سعی کنید با اشخاص احساس مشترک داشته باشید. شادی دیگران را شادمانی خود به حساب آورید و موقعی که دیگران احساس غم می نمایند نیز با آن ها همدلی و همدردی کنید. درصورتی که تلاش و تلاش شما این باشد که با سیستم حسی افراد ارتباط برقرار کنید، می توانید روابط اجتماعی بهتری داشته باشید.

یافتن زمینه های علایق مشترک و نکات شخصیتی مشترک

در جستجوی زمینه های مشترک با دیگران باشید و سعی کنید در دایره ارتباطات بیشتر نکات مشترک و مشابه را پیدا کنید. اهداف و نیازها و نگرانی ها را از دیدگاه طرف مقابل نگاه کنید و برای اینکه شرایط طرف مقابل را درک کنید موقعیت های مختلف را از دید و نظر او ببینید و از اموری که موجبات نگرانی می گردد، مطلع شوید. همین نکات مشترک زمینه های خوبی هستند که امکان همدلی و وحدت و تفاهم و درنتیجه بهبود روابط اجتماعی را بنا می نمایند.

شناخت زبان بدن

زبان بدن یک ابزار مؤثر و شگفت انگیز است که در برقراری بهتر ارتباطات به کار می آید. اگر می خواهید مهارت های ارتباطی بهتر و بیشتری داشته باشید باید در نظر داشته باشید که کدام یک از قسمت های بدن شما یاری بیشتری به نشان دادن منظور شما می نماید. ویژگی های چهره، لحن صحبت و همین طور حرکات کلی بدن افراد در هنگام صحبت کردن به همان میزان کلام تأثیر دارد، برای مثال ممکن است شما با خواندن متن یک پیغامک نتوانید به صراحت منظور نویسنده را بفهمید درصورتی که در ارتباط رو دررو و با شنیدن لحن صحبت و زبان بدن گوینده می توانید به درک درستی از منظور و احساسات طرف مقابل برسید. پس شناخت این جنبه از شخصیت انسان ها و دقت کردن به زبان بدن آن ها باعث می گردد شما بتوانید در دایره روابط اجتماعی خود درک بهتری از منظور طرف مقابل خود داشته باشید که خودبه خود باعث بهبود روابط بین فردی می گردد.

جمع بندی

نکته هایی که در برقراری ارتباط با دیگران ذکر شد مهارت هایی هستند که یاری می نمایند روابط اجتماعی افراد ارتقا پیدا کند و سطح درکشان از رفتار دیگران و نحوه برخوردشان با افراد مختلف متناسب با روحیات، شخصیت و شرایط، متفاوت باشد. رسیدن به این شناخت باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس و رضایت درونی در افراد شده و به توسعه روابط بین فردی یاری شایانی می نماید.

منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1989

به "8 نکته طلایی مؤثر در تقویت روابط اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته طلایی مؤثر در تقویت روابط اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید