کاشت 170هزار نهال قره داغ برای مقابله باحرکت ریزگردهای کویر میقان

به گزارش فیس راز، به گزارش خبرنگاران به نقل از منابع طبیعی استان مرکزی، آتنا فرجی گفت: 75 هکتار از کویر میقان اراک طی دو سال اخیر با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال به بادشکن غیر زنده تجهیز شد که سال جاری نیز این طرح برای مقابله با حرکت ریزگردها و گرد و غبار در هشت هکتار از اراضی این منطقه اجرا گردیده است.

کاشت 170هزار نهال قره داغ برای مقابله باحرکت ریزگردهای کویر میقان

وی ادامه داد: ایجاد بادشکن غیرزنده با هدف جلوگیری از حرکت شن های روان و کنترل ریزگردهای محلی در کویر میقان اراک انجام گردیده و اجرای این طرح فرصتی برای فعالیت های بیولوژیکی و کاشت انواع گیاهان مقاوم در برابر شوری از جمله آتریپلکس، قره داغ، تاغ و بره داغ در بین این بادشکن ها است.

سرپرست اداره بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: این بادشکن ها با ارتفاع یک متر و از جنس نی و کنف در نقاط بحرانی کویر میقان اراک ایجاد گردیده و تا 10 برابر ارتفاع خود بر روی سرعت باد تاثیر می گذارد و حرکت شن های روان را کند می نماید.

فرجی ادامه داد: ایجاد این بادشکن ها کاهش سرعت باد و جلوگیری از فرسایش بادی در منطقه را سبب می گردد و به بهبود رشد گیاهان بومی در این منطقه به طور طبیعی کمک می نماید.

وی، هرس و جوان سازی گیاهان آتریپلکس را از دیگر برنامه های امسال عنوان نمود و گفت: برای این منظور یک هزار هکتار از اراضی تالاب میقان امسال هرس و جوان سازی گردیده است.

سرپرست اداره بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه نمود: 20 کیلومتر از عرصه نمکی کویر میقان اراک نیز با استفاده از سرشاخه های هرس گردیده گیاهان آتریپلکس این منطقه به بادشکن های غیر زنده تجهیز گردیده است.

فرجی گفت: 170 هزار نهال قره داغ برای مقابله با حرکت ریزگردهای کویرمیقان اراک در راستای اجرای کمربند سبز کویر میقان اراک و مقابله با حرکت ریزگردها در 410 هکتار از حاشیه جنوبی این منطقه کشت گردیده است.

وی ادامه داد: 9 دوره آبیاری برای رشد و حفاظت از گیاهان قره داغ کویر میقان اراک پیش بینی گردیده است که 6 دوره این آبیاری ها در امسال و سه دوره سال آینده انجام می گردد.

سرپرست اداره بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یاد آور شد: 490 هزار هکتار اراضی بیابانی در شهرستان های محلات، دلیجان، ساوه، زرندیه، اراک و خنداب وجود دارد که 80 هزار هکتار از اراضی کویری طراز ناهید ساوه و 50 هزار هکتار اراضی کویرمیقان اراک از فرسایش بادی بیشتری نسبت به سایر نقاط بیابانی استان برخوردار است.

فرجی گفت: کاشت نهال، اجرای بادشکن غیرزنده در کویرمیقان، نگهداری و آبیاری نهال های کشت گردیده در اراضی بیابانی ازجمله برنامه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برای مقابله با گرد و غبار و فرسایش بادی در مناطق بیابانی استان است.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 14 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 27

به "کاشت 170هزار نهال قره داغ برای مقابله باحرکت ریزگردهای کویر میقان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت 170هزار نهال قره داغ برای مقابله باحرکت ریزگردهای کویر میقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید