اتحادیه اروپا: تعهد ما به برجام به پایبندی کامل ایران وابسته است

به گزارش فیس راز، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: تعهد اروپا به برنامه جامع اقدام مشترک به پایبندی کامل ایران به این توافق وابسته است.

اتحادیه اروپا: تعهد ما به برجام به پایبندی کامل ایران وابسته است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

فارس نوشت: مایا کوسیانچیچ سخنگوی امور خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا تاکید نمود که اتکای اتحادیه اروپا به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، اروپا را قادر ساخته تا فعالیت های ایران را تحت نظارت قرار دهد.

وی در کنفرانس خبری گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش کلیدی در نظارت و راستی آزمایی بر تعهدات هسته ای ایران تحت توافق سال 2015 با قدرت های جهانی دارد.

کوسیانچیچ در ادامه گفت: تعهدات ما در توافق هسته ای به پایبندی کامل ایران وابسته است و برآوردهای اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته ای ایران بر گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران چهارشنبه شب در سرانجام نشست سران سه قوه خاطرنشان کرد که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز آدینه بر خواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای احتیاج دارد، اقدام کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در نامه ای به فدریکا موگرینی سومین گام کاهش تعهدات برجامی ایران را خاطرنشان کرد.

کوسیانسچیچ در ادامه سخنانش درباره ارسال این نامه به موگرینی گفت: ما با نگرانی زیاد درباره تصمیمی که در این نامه ایران اعلام نموده می نگریم.

وی گفت که اتحادیه اروپا به ایران توصیه می نماید که تمامی فعالیت های خود را که با تعهداتش تطابق ندارد بازگرداند و از هرگونه اقدامی که اجرای کامل توافق هسته ای را تضعیف می نماید خودداری کند.

وی همچنین مدعی شد که سازو کار اقتصادی اروپایی ها موسوم به اینستکس که قرار است تراکنش اقتصادی با ایران با تسهیل ببخشد روند پرداختی ها را شروع نموده است.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه سال جاری در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای، خاطرنشان کرد تعهد خود را به توافق هسته ای کاهش می دهد. در گام نخست، ایران محدودیت مربوط به سقف ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را تعلیق کرد و 60 روز بعد در گام دوم سقف مربوط به میزان غنی سازی را کنار گذاشت. ایران پس از گام دوم، 60 روز دیگر به کشورهای باقی مانده در برجام خصوصا سه کشور اروپایی فرصت داد تا وعده های خود برای جبران آثار تحریم های آمریکا را عملی نمایند.

در روزهای گذشته فرانسه با طرح اعطای وام 15 میلیارد دلاری، کوشش کرد تا ایران را به خودداری از برداشتن گام سوم متقاعد کند. اما این طرح نه مورد پذیرش آمریکا نهاده شد و نه تهران پذیرفت که این مبلغ در قالب یک وام اروپایی پرداخت گردد. ایران تأکید دارد که پرداخت این رقم باید به صورت خط اعتباری و در ازای بازگشت فروش نفت ایران به سطح پیش از تحریم، صورت گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 434

به "اتحادیه اروپا: تعهد ما به برجام به پایبندی کامل ایران وابسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا: تعهد ما به برجام به پایبندی کامل ایران وابسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید