توصیه گروسی به اعضای برجام درباره فرصت سه ماهه ایران، ادعای گفتگوهای غیر رسمی میان ایران و آمریکا صحت دارد؟

به گزارش فیس راز، خبرگزاری خبرنگاران- رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه از کشورهای عضو توافق هسته ای (برجام) درخواست کرد که از پنجره دیپلماتیک و فرصت سه ماهه ای که ایران در نظر گرفته، برای حفظ این توافق استفاده نمایند.

توصیه گروسی به اعضای برجام درباره فرصت سه ماهه ایران، ادعای گفتگوهای غیر رسمی میان ایران و آمریکا صحت دارد؟

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، گروسی این مطلب را در نشست مجازی کمیسیون ها دفاع و روابط خارجی مجلس اروپا بیان کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که طرف های عضو برجام در این دوره زمانی سه ماهه بتوانند به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند یا دستکم حرکتی برای بازگشت را شروع نمایند.

گروسی، بازگشت آمریکا به توافق هسته ای 2015 با ایران، را امکان پذیر دانست، اما تاکید نمود که هر 2 طرف باید آماده مذاکره باشند.

اولیانف: بعضی افراد نمی توانند از اشتباهات گذشته درس بگیرند

میخائیل اولیانف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، گفت، آیا ما به شواهد بیشتری احتیاج داریم تا به شکست کامل سیاست فشار حداکثری پی ببریم و اذعان کنیم؟

میخائیل اولیانف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین در توئیتی نوشت: بعضی افراد نمی توانند از اشتباهات گذشته درس بگیرند. آیا ما به شواهد بیشتری احتیاج داریم تا به شکست کامل سیاست فشار حداکثری پی ببریم و اذعان کنیم؟ آیا (بیانیه) دوازه بندی پمپئو تحقق یافت؟ استدلال های مخالفان برجام در غرب را نمی توان جدی گرفت.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با یک شبکه رادیویی به طور ضمنی به شکست سیاست های ترامپ بر ضد ایران اعتراف کرد و گفت: ما نتوانستیم تمام آنچه که امیدوار بودیم را در زمینه وادار کردن ایران به کوتاه آمدن و وارد شدن به توافقی که واقعاً مانع از دستیابی شان به سلاح هسته ای شود، به دست آوریم.

ترکیه: امیدوار به احیای برجام هستیم

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی بر ادامه همکاری کشورش با ایران به منظور دستیابی به بعضی ظرفیت های منطقه ای تأکید و در خصوص احیای برجام ابراز امیدواری کرد.

مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست مجمع مصاحبهی تهران که به میزبانی ایران امروز (سه شنبه) بر گزار شد، در خصوص تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: از ابتدا در مقابله با تحریم های یکجانبه از ایران حمایت نموده ایم و ترکیه از اجرای کامل برجام حمایت نموده است.

وی اضافه کرد: در واقع برجام به لطف توافق اولیه میان ایران، ترکیه و برزیل و مذاکرات 5+1 شکل گرفت. اکنون ما از نیت اعلام شده دولت جدید آمریکا برای باز گشت به برجام حمایت می کنیم. ما امیدوار هستیم که فرمول مشترکی با توافق طرفین، موجب احیای برجام شود.

فرصت اندک دولت بایدن برای بازگشت به تعهدات برجامی

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تکرار مواضع پیشین کشورمان اعلام نمود که آمریکا نمی تواند از ایران بخواهد که از نقطه صفر به مذاکرات برشود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با مرکز سیاست اروپا در باره برنامه هسته ای تأکید کرد که ایران، فوراً پس از بازگشت کامل آمریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته ای بازمی شود و بنابراین احتیاجی به مذاکرات بیشتر در این خصوص نیست.

وی با بیان این که آمریکا قوانین صریح بین المللی را نقض نموده است و پیامدهای گزاف آن را ما متحمل شده ایم، اضافه کرد: دولت ترامپ تعاملات را متوقف کرد و دولت جدید آمریکا بایستی به اصل توافق بازشود.

ظریف سپس اضافه کرد: به محض آنکه ایالات متحده آمریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازشود، ما می توانیم گفت وگوهای بیشتری با گروه 1+5 داشته باشیم تا آن موقع، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.

وی با اشاره به این که با توجه به نزدیک شدن فصل انتخابات ریاست جمهوری ایران، دولت بایدن زمان چندان زیادی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام ندارد، گفت: زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که چندان دیگر کارآیی کامل نخواهد داشت و 6 ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می برد...پس توصیه می شود که آمریکا سریع تر عمل کند و این احتیاج دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند.

محمدجواد ظریف در ادامه نیز اعلام نمود که آمریکا مانع از آن می شود که کره جنوبی دارایی های ایران را به وسیله بانک های سوئیسی پرداخت کند.

ظریف اضافه کرد، جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت تسلیحات هسته ای نیست و به لحاظ شرعی نمی تواند نه از این تسلیحات و نه از تسلیحات شیمیایی استفاده کند. وی گفت: در دهه 1990، ما 20 درصد غنی سازی را برای اهداف صلح آمیز انجام دادیم.

وزیر خارجه با اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام علیرغم مخالفت دیگر طرف های این توافق هسته ای و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ذیل برجام بر مسئولیت اروپا در حفظ این توافق تأکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا می تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا نماید. امیدوارم که سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپا همچنین درک نمایند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است.

ادعای مصاحبههای غیر رسمی میان ایران و آمریکا صحت دارد؟

منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران انجام مصاحبههای غیررسمی میان ایران و آمریکا را تکذیب کرد.

منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران ادعای جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در باره انجام مصاحبههای غیررسمی میان ایران و آمریکا را تکذیب کرد.

یک منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید نمود: اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مصاحبههای غیر مستقیم بین ایران و آمریکا برای خارج کردن بایدن از بحران است.

وی اضافه کرد: همه مسئولان در ایران موظف به اجرای قانون مجلس هستند و تا قبل از برداشته شدن تحریم ها هیچ مصاحبهیی بین تهران و واشنگتن انجام نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1629

به "توصیه گروسی به اعضای برجام درباره فرصت سه ماهه ایران، ادعای گفتگوهای غیر رسمی میان ایران و آمریکا صحت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه گروسی به اعضای برجام درباره فرصت سه ماهه ایران، ادعای گفتگوهای غیر رسمی میان ایران و آمریکا صحت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید