مکرون خواستار حضور عربستان در مذاکرات هسته ای ایران شد

به گزارش فیس راز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه می گوید که مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران باید خیلی سختگیرانه باشد و کشور های منطقه از جمله عربستان سعودی هم در این مذاکرات مشارکت داشته باشند.

مکرون خواستار حضور عربستان در مذاکرات هسته ای ایران شد

شبکه تلویزیونی العربیه، متعلق به عربستان سعودی گزارش داد که مکرون در یک جلسه مطبوعاتی ضمن بیان این اظهارات گفته است که زمان برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح، بسیار کوتاه است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم چند روز پیش به نشریه دیمانش گفته بود: ایران در حال ساخت سلاح های هسته ای است و ضرورت فوری دارد که ایران و آمریکا به توافق هسته ای سال 2015 (برجام) برگردند.

ایران این اظهارات را رد کرد و آن را یاوه گویی پوچ خواند.

پیشتر یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفته بود اگر ایران می خواهد آمریکا به برجام برگردد باید دست از تحریک های هسته ای بردارد و تعهدات برجامی خود را رعایت کند.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا روز چهار شنبه 27 ژانویه (هشت بهمن) در اولین نشست خبری خود ادعا کرد که موضع بایدن این است که اگر ایران به تعهداتش در برجام برگردد، ایالات متحده هم همین کار را خواهد کرد و بعد از آن به دنبال توافقی بلندمدت تر و مستحکم تر با جمهوری اسلامی خواهد بود.

در مقابل مقام های کشورمان خواسته وزیر خارجه جدید آمریکا درباره لزوم بازگشت کامل ایران به تعهداتش در برجام، قبل از بازگشت آمریکا به این توافق را رد کرده و گفته اند که ابتدا ایالات متحده که از برجام خارج شده باید به آن برگردد و تحریم های ایران را به طور کامل لغو کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش در توییتی از کابینه تازه آمریکا خواست که شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکند و مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم هشدار داد که پنجره زمانی بازگشت آمریکا به توافق هسته ای در حال بسته شدن است. .

اما هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هم در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفت از آنجا که دولت جدید آمریکا به بازگشت به برجام روی باز نشان می دهد، قدرت های اروپایی احتمالا به زودی مصاحبه با واشنگتن درباره این موضوع را آغاز خواهند کرد.

ماس اضافه کرد انتظار دارد که آلمان، فرانسه و بریتانیا خیلی سریع وارد گفت و گوهایی با ایالات متحده شوند و اضافه کرد: با این حال روشن است که ایران باید به تعهداتش احترام بگذارد و به موارد کنونی نقض توافق خاتمه دهد.

توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان شش سال پیش به امضا رسید، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در اردبیهشت 1397 یک جانبه از این توافق خارج شد و تحریم هایی را که پس از برجام لفو شده بودند برگرداند.

یک سال بعد ایران در پنج مرحله تعهد های برجامی خود را کنار گذاشت.

منبع: فرارو
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1565

به "مکرون خواستار حضور عربستان در مذاکرات هسته ای ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکرون خواستار حضور عربستان در مذاکرات هسته ای ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید