واشنگتن پست: ترامپ با تهدید اروپایی ها را مجبور به فعال سازی مکانسیم حل اختلاف در برجام کرد

به گزارش فیس راز، یک رسانه آمریکایی مدعی شد رئیس جمهور این کشور، اعضای اروپایی برجام را تهدید نموده است که در صورت فعال نکردن سازوکار حل اختلاف در برجام برای تحت فشار قرار دادن ایران، تعرفه 25 درصدی بر واردات خودرو از کشورهای اروپایی وضع خواهد نمود.

واشنگتن پست: ترامپ با تهدید اروپایی ها را مجبور به فعال سازی مکانسیم حل اختلاف در برجام کرد

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با قیمت تور ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته طرف های اروپایی برجام را تهدید نموده است که اگر سازوکار حل اختلاف در برجام را به منظور تحت فشار قرار دادن ایران فعال ننمایند، با تعرفه 25 درصدی کاخ سفید بر خودروهای صادراتی خود به آمریکا روبرو خواهند شد.

واشنگتن پست به نقل از منابع مطلع در اتحادیه اروپا گزارش داده است که دولت ترامپ هفته گذشته به صورت محرمانه مقامات سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس را به وضع تعرفه های 25 درصدی بر خودروهای اروپایی تهدید نموده و آنها را برای فعال سازی مکانسیم حل اختلاف در برجام تحت فشار گذاشته است.

یک مقام اروپایی که نخواسته نامش فاش گردد، به واشنگتن پست گفته است که دولت آمریکا این تهدید را نه به وسیله سفارتخانه های خود، بلکه به طور مستقیم به دولت های آلمان، فرانسه و انگلیس اطلاع داده است.

البته بر اساس گزارش واشنگتن پست، هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که این تهدید ترامپ باعث شده است که طرف های اروپایی برجام مکانسیم حل اختلاف را فعال نمایند، زیرا در چند هفته اخیر بعضی مقامات اروپایی از جمله وزیر خارجه فرانسه اعلام نموده بودند که فعال سازی این ساز وکار را در دست آنالیز دارند.

مقامات سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه شنبه 24 دی ماه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که مکانیسم موسوم به سازوکار حل وفصل اختلافات در برجام را به جریان انداخته اند.

سه کشور اروپایی در این بیانیه آمیخته به ادعاهای اثبات نشده اظهار داشتند: ما به عنوان وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به همراه شرکای اروپایی مان منافع امنیتی مشترکی داریم. یکی از آنها، حفظ نظام منع اشاعه هسته ای و اطمینان یافتن از این است که ایران هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته ای نمی نماید.

آنها در ادامه درباره توافق هسته ای برجام نوشتند: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همان طور که سران کشورهای ما به روشنی ابراز نموده اند نقشی کلیدی در این خصوص بازی می نماید. برجام یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و معماری نظم اشاعه جهانی است.

توافق هسته ای برجام سال 2015 میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد. دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت ماه سال گذشته این توافق مورد تأیید شورای امنیت را نقض نموده از آن خارج شد.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم های تعلیق شده ذیل این توافق را احیا کرد و کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده های خود برای جبران تبعات این خروج عمل ننموده اند.

بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده اروپا در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته ای، تهران در پنج مرحله با فواصل 60روزه تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. ایران تأکید نموده است که کاهش این تعهدات ذیل بندهای 26 و 36 توافق صورت گرفته و به معنای نقض توافق نیست.

ایران از اردیبهشت ماه امسال پس از اعلام نخستین مرحله از کاهش تعهدات هسته ای خود، بارها اعلام نموده است که دیگر حاضر به اجرای یکجانبه برجام نخواهد بود و تنها زمانی تعهدات هسته ای خود را به طور کامل اجرا خواهد نمود که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 736

به "واشنگتن پست: ترامپ با تهدید اروپایی ها را مجبور به فعال سازی مکانسیم حل اختلاف در برجام کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن پست: ترامپ با تهدید اروپایی ها را مجبور به فعال سازی مکانسیم حل اختلاف در برجام کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید