انتشار تصویر آزمایش موتورهای استارشیپ SN20

به گزارش فیس راز، موشک استارشیپ SN20 اولین نمونه اولیه موشک بزرگ استارشیپ ساخته شرکت اسپیس ایکس خواهد بود که به مدار زمین سفر خواهد نمود و سه روز پیش نخستین آزمایش اشتعال هر شش موتور آن انجام پذیرفت.

انتشار تصویر آزمایش موتورهای استارشیپ SN20

تازهترین نمونه اولیه موشک استارشیپ ساخته شرکت اسپیس ایکس، شش موتور رپتور خود را چند روز قبل روشن و آزمایش کرد و اکنون عکسی خیره کننده از این لحظه منتشر شده است.

این عکس تازه از لحظه اشتعال موشک تازه استارشیپ SN20، نشان دهنده اولین نسخه از نمونه های اولیه براق و نقره ای استارشیپ است که برای پرتاب به مدار طراحی شده است.

در این عکس شاهد لحظه اشتعال شش موتور رپتور استارشیپ روی یک ایستگاه آزمایشی هستیم که دود حاصل از آن به خوبی نمایان است. این در حالی است که یک موشک دیگر که نمونه اولیه تقویت کننده سوپر هوی است در همان نزدیکی بیکار ایستاده است.

شرکت اسپیس ایکس موشک استارشیپ SN20 را در روز آدینه 12 نوامبر در تاسیسات استاربیس(Starbase) در نزدیکی دهکده بوکا چیکا در جنوب تگزاس آزمایش کرد. این آزمایش مختصر و مفید بود و فقط چند ثانیه در حالتی موسوم به آتش ثابت برای مشاهده عملکرد موتورها همزمان با هم انجام شد.

این اولین آزمایش این شرکت بود که طی آن هر شش موتور رپتور استارشیپ را به طور همزمان روشن می کرد. آزمایش های قبلی SN20 تنها با اشتعال دو موتور اجرا شده بود و پرتاب های زیرمداری نمونه های اولیه قبلی نیز با سه موتور اجرا شده بود.

ایلان ماسک مدیر عامل اسپیس ایکس روز آدینه اندکی پس از انجام این آزمایش در توییتر نوشت: یک آزمایش آتش ثابت خوب با هر شش موتور!

شرکت اسپیس ایکس به شدت در حال توسعه موشک استارشیپ و تقویت کننده بزرگ سوپر هوی(Super Heavy) برای پرتاب انسان و محموله ها به ماه و مریخ است. این سیستم پرتابی به گونه ای طراحی شده است که کاملاً قابل استفاده مجدد باشد و شامل یک تقویت کننده سوپر هوی به عنوان اولین مرحله موشک و یک استارشیپ 50 متری در بالای آن است.

هنگامی که این دو در کنار هم قرار می گیرند(کاری که اسپیس ایکس برای اولین بار در ماه اوت انجام داد) بلندترین موشک تاریخ را با ارتفاع 120 متر تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که بلندترین موشک جهان تا به امروز موشک ساترن V ناسا با 110 متر ارتفاع بوده است.

ناسا موشک استارشیپ را برای ارسال فضانوردان و محموله ها به کره ماه به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس انتخاب نموده است. اسپیس ایکس بعلاوه می خواهد از این موشک برای پروازهای سرنشین دار خود به ماه استفاده کند و سپس سفر به مریخ را هدف قرار داده است.

اما ابتدا استارشیپ باید به مدار زمین برسد و این ماموریت SN20 است.

پرتاب های آزمایشی قبلی استارشیپ در امسال برای رسیدن به حداکثر ارتفاع 10 کیلومتری قبل از بازگشت به زمین در نظر گرفته شده بودند که گاهی اوقات نتایج نامطلوبی همانند انفجار را به همراه داشته است. موشک استارشیپ SN20 برای رسیدن به مدار زمین طراحی شده است و باید بسیار بالاتر از 100 کیلومتر مرز فضا پرواز کند.

اسپیس ایکس در ماه مه طرح خود را برای اولین پرواز مداری استارشیپ ارائه کرد. این پرواز با تقویت کننده سوپر هوی 4 برای تحویل استارشیپ به مدار و سپس فرود در خلیج مکزیک انجام خواهد شد. استارشیپ نیز پس از رسیدن به مدار زمین، یک دور به دور زمین می چرخد، سپس حدود 90 دقیقه پس از بلند شدن، بر فراز اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی به زمین باز می گردد.

اسپیس ایکس و ایلان ماسک گفته اند که این پرواز آزمایشی مداری ممکن است طی هفته ها یا ماه های آینده انجام گردد، اما زمان دقیق آن تعیین نیست، زیرا اداره هوانوردی فدرال هنوز در حال ارزیابی زیست محیطی تاسیسات استاربیس است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2123

به "انتشار تصویر آزمایش موتورهای استارشیپ SN20" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تصویر آزمایش موتورهای استارشیپ SN20"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید