ای اف سی به فوتبال ایران لطف کرد که تا امروز تعلیق نشده ایم

به گزارش فیس راز، تهران (پانا) - سرمربی اسبق پرسپولیس معتقد است کنفدراسیون فوتبال آسیا در راستای اجرای قانون اجازه حضور پرسپولیس و استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا صادر نکرده است.

ای اف سی به فوتبال ایران لطف کرد که تا امروز تعلیق نشده ایم

حمید درخشان در گفت وگو با پانا، درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا و مقصران این اتفاق تلخ گفت: معمولا در فوتبال ایران مسئولان وقتی کاری را که وظیفه شان است انجام بدهند اما از زیر بار آن شانه خالی می نمایند در پی مقصر آن می گردند در صورتی که خودشان در این پفراینده سهم به سزایی داشتند. من می شنوم که بعضی اهالی فوتبال و کارشناسان می گویند باید فدراسیون فوتبال یا کمیته صدور مجوز حرفه ای جوابگو حذف این دو باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا باشند در حالی که اصلا اینگونه نیست.

وی بیان کرد: مجوز حرفه ای در شرایطی به باشگاه ها تعلق می گیرد که آنها دارای ورزشگاه خصوصی، مالکیت خصوصی و نبود شاکی و بدهی باشند، استقلال و پرسپولیس کدام یک از این شرایط را دارند؟! فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان مرجع کار نظارت را برعهده دارند و هر باشگاهی که معیارهای آنها را نداشته باشد از حضور در لیگ قهرمانان آسیا حذف می شوند. باشگاه ها باید به سمت خصوصی سازی بفرایند و منبع عایدی آنها معین باشد، هزینه های که برعهده آنهاست شفاف سازی گردد. آنها طبق حساب و کتاب و قوانین و مقررات پیش می فرایند و هر باشگاهی که تابع قوانین آنها نباشد کنار گذاشته می گردد.

پیشکسوت پرسپولیس بیان کرد: در تمامی این سال ها با ترفند مدارک را به کنفدراسیون فوتبال آسیا می دادیم اما الان شرایط تغییر نموده و آنها هم اهل کاغذبازی و مماشات نیستند در نتیجه حذف این دو باشگاه رخ داد.در اینجا تقصیر فدراسیون فوتبال یا فلان کمیته چیست؟! مگر آنها می توانند با نامه نگاری در پی ابقای باشگاه سرخابی ها باشند وقتی هیچ یک از معیارهای صدور مجوز حرفه ای را ندارند. تمام ایراد و اشکالات از خود ماست. کنفدراسیون فوتبال آسیا وقتی آنالیز می نماید و می بیند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی سازی نشده اند و مالکیت دولتی و مشترک دارند، عایدیزایی ها آنها شفاف نیست، قانون حق پخش تلویزیونی و حق نشر را ندارد، این دو باشگاه ورزشگاه خصوصی ندارند آن وقت است که رای به حذف این دو باشگاه می دهد که یک امر طبیعی هم هست.

درخشان تاکید نمود: کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا با ما دشمنی ندارند؛ همانطور که گفتم ایراد اصلی از خود ماست. وقتی باشگاه ها زیرساخت مناسب ندارند و هر مدیری به جای اینکه فکری برای مسائل کند تنها در پی کار خودش است و هزینه ای روی دست باشگاه می گذارد آن وقت در آسیا هم نمی تواند حضور پیدا کند. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حتی در رده های پایه زیرساخت درست و حسابی ندارند. آن وقت بعضی افراد چرا توقع دارند که این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند؟! با کدام داشته قابل قبول چنین توقعی داریم؟! بهتر است افراد دست از سیاه نمایی بردارند و واقعیت ها را بگویند. من نمی دانم برچه اساسی نامه دادیم و توقع ابقا در لیگ قهرمانان آسیا هم داشتیم. ما باید این واقعیت را قبول کنیم که باشگاه های ما برای صدور مجوز حرفه ای هیچ کاری ننموده اند البته یکی دو تا باشگاه کوشش کردند و به لحاظ زیرساختی شرایط خوبی فراهم نموده اند اما دو باشگاه سرخابی ها چنین شرایطی ندارند و به خاطر وابستگی به دولت هم بیشتر در معرض توجه هستند.

وی بیان کرد: از دیدگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا همه باشگاه ها باید خصوصی شوند و دولتی ها واگذار شوند. هزینه ها و عایدیزایی ها معین باشند. در حال حاضر 20دوره از لیگ برتر می گذرد به غیر از اینکه هر دوره نسبت به دوره قبل مسابقات را بهتر برگزار کردیم دقیقا چه کاری انجام دادیم؟! همه باشگاه های ما دستشان به سمت دولت دراز است، آنها توانایی فروش یک بازیکن را دارند؛ اسپانسرهایی هم که جذب می شوند بیشتر رفاقتی است و به مدت محدود اسپانسر است. در چنین شرایطی آیا ما می توانیم ادعای صدور مجوز حرفه ای داشته باشیم.

درخشان اعلام نمود: بنابراین به نظر من نباید دنبال مقصر گذشت این تلنگر بسیار سنگین به فوتبال ایران است، البته ما شانس آوردیم که در حد حذف و جریمه این موضوع ختم به خیر شد اگر در یک قدمی تعلیق قرار می گرفتیم آن وقت تکلیف چه بود؟! مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها به این موضوعات هشدار داده بودند اما متاسفانه گوش شنوایی نبود و زیرساخت ها ما روز به روز ضعیف تر می گردد. فکر هم نکنیم با گول زدن AFC مسائل حل می گردد بلکه مسائل دیگری هم اضافه خواهد شد.

وی در واکنش به اینکه کمیته صدور مجوز حرفه ای یا فدراسیون فوتبال کوتاهی نموده است، اعلام نمود: حتی اگر از کمیته صدور مجوز حرفه ای یا فدراسیون فوتبال نامه ای ارسال می شد ترتیب اثر نمی دادند چون آنها آنالیز می کردند و ما حداقل ها را در اختیار نداشتیم.مگر در کنفدراسیون فوتبال آسیا پارتی بازی صورت می گیرد که ما امید داشتیم این اتفاق برای فوتبال ایران رقم نخورد. اگر هم در تمامی این سال ها نمایندگان ایران (استقلال و پرسپولیس) حضور داشتند در واقع لطف نموده اند.

درخشان در پاسخ به این سوال که واگذاری سرخابی ها به وزارت خانه دیگر مسائل را حل می نماید، بیان کرد: قطعا خیر. کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا تاکید فراوان دارند که باشگاه ها خصوصی باشند و هیچ وابستگی به دولت نداشته باشند. حال واگذاری به وزارت خانه دیگر چه دردی را دوا می نماید. در اصل 44 قانون اساسی هم گفته شده خصوصی سازی یعنی واگذاری به یک شرکت یا شخص خاص که عایدی و هزینه های آن معین باشد. البته در واگذاری استقلال و پرسپولیس دولت باید یاری کند چرا که هنوز حق نشر در کشور ما جا نیافتاده است و وقتی چنین مسائل بدیهی را ما در ایران نداریم معین است که بخش خصوصی پس از مدتی دچار ورشکستگی می گردد.این چرخه باید به درستی طی گردد به این صورت که ابتدا باشگاه به بخش خصوصی واگذار زیر ساخت ها درست گردد و پس از آن براساس قانون عمل کنیم.

درخشان با بیان اینکه باید دولت پیش قدم گردد، اظهار کزد: در حال حاضر 16 تیم در لیگ برتر حضور دارند، این تعداد باید به 14 یا 12 تیم برسد؛ همه این باشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شوند؛ دولت به هر کدام از باشگاه ها 30 تا 40 میلیارد وام بدهد و بعد از 5 سال پول را از آنها بگیرد. در چنین وضعیتی باشگاه ها زیر ساخت ها را اصلاح و طبق قوانین جلو رفته اند و بعد از آن وارد فوتبال حرفه ای می شوند و از منبع عایدی خود پول دولت را می دهند این کار در ترکیه انجام شد و بسیار هم جواب گرفته اند.

وی بیان کرد: شنیدم که 300 صفحه برای کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه نگاری شده است سوال من این است که مگر قرار بوده امتحان بدهند یا داستان سرایی نمایند. وقتی باشگاه های ما زیرساخت ندارد چرا با این صحبت ها مردم را گول می زنید.مگر می گردد استقلال و پرسپولیس حتی یک ورزشگاه اختصاصی برای برگزاری بازی های خود ندارند. حتی اگر در تمامی این سال ها یک مدیر زمین از دولت گرفته بود و کلنگ آن را می زند حداقل دلمان خوش بود از اینکه یک نفر کاری نموده اما در تمام این سال ها حتی یک مدیر هم چنین کاری نکرد. مسئولان فوتبال ما به جای نامه نگاری اشکالات و ایرادات را برطرف نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2061

به "ای اف سی به فوتبال ایران لطف کرد که تا امروز تعلیق نشده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ای اف سی به فوتبال ایران لطف کرد که تا امروز تعلیق نشده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید