بیانیه پایانی نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس

به گزارش فیس راز، وزیر نفت جزئیات نشست بیش از 10 ساعته کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را تشریح کرد و گفت: 22 کشور بر سر کاهش فراوری روزانه 10 میلیون بشکه ای توافق کردند و قرار شد مذاکرات با مکزیک برای نهایی شدن این تصمیم ادامه یابد.

بیانیه پایانی نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس

به گزارش خبرنگاران، بیژن زنگنه پس از انتها بیش از 10 ساعت مذاکره میان وزیران نفت و انرژی 23 کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) در نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس به وسیله وبینار اظهار کرد: همان طور که گفتم، توافق برای کاهش روزانه 10 میلیون بشکه ای فراورینمایندگان عضو و غیرعضو اوپک حاصل و قرار شد دیگر فراورینمایندگان نفت دنیا نیز به این توافق بپیوندند.

وی اضافه نمود: توافق برای کاهش روزانه 10 میلیون بشکه در بازه زمانی نخست (از یکم ماه مه تا انتها ژوئن 2020) دو ماهه است، در بازه زمانی دوم یعنی از یکم ماه ژوئیه تا انتها 31 دسامبر سال 2020 میلادی کاهش عرضه روزانه نفت 8 میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه 2021 تا آوریل 2022 نیز کاهش عرضه روزانه 6 میلیون بشکه نفت می گردد.

وزیر نفت با بیان اینکه این تصمیم دو ساله خواهد بود و برای نخستین بار در تاریخ اوپک، تصمیمی دو ساله اتخاذ می گردد، توضیح داد: این جزو بی سابقه ترین ارقام کاهش فراوری در تاریخ اوپک و غیراوپک هست.

طبق اعلام وزارت نفت، وی با اشاره به اینکه همکاری دیگر کشورهای فراورینماینده نفت مانند آمریکا، کانادا و برزیل به این توافق برای کاهش فراوری اضافه نموده می گردد، اظهار کرد: مسائل اندکی هم در طول مذاکرات 10 ساعت و 30 دقیقه ای وجود داشت، البته بعضی تفاهم ها احتیاج به زمان دارد.

زنگنه گفت: قرار شد بحث ها و گفت وگوها ادامه یابد، 22 کشور توافق داشتند، اما مکزیک نکات و نگرانی هایی داشت که آنالیز آنها احتیاجمند زمان بود، قرار شد دوباره با این کشور مذاکره گردد تا قضیه به پایان برسد.

بیانیه انتهای نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی 23 کشور عضو وغیرعضو سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) روز پنجشنبه (21 فروردین ماه) به وسیله وبینار به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برگزار گردید.

متن بیانیه نهمین نشست فوق العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توضیح زیر است:

در این نشست کشورهای فراورینماینده عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)، تداوم تعهد خود به این توافقنامه را با هدف دستیابی و پایدار نگه داشتن بازار با ثبات نفت، به منظور تامین منافع متقایل کشورهای فراورینماینده، اقتصاد کارآمد، تضمین عرضه منظم برای مصرف نمایندگان و بازگشت سرمایه مطمئن برای سرمایه گذاران را تأیید کردند.

با توجه به بنیان های کنونی و اجماع درباره چشم انداز بازارهای دنیای نفت خام، کشورهای شرکت نماینده در این نشست موافقت کردند:

1. چارچوب توافقنامه همکاری (Declaration of cooperation) که در تاریخ دهم دسامبر سال 2016 میلادی امضا و در نشست های بعدی بر آن صحه گذاشته شد، در کنار منشور همکاری که دوم ژوئیه 2019 امضا شده بود، در این نشست تأیید شد.

2. توافق برای مجموع کاهش فراوری روزانه 10 میلیون بشکه ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال 2020 میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به مدت دو ماه شروع می گردد که انتها این بازه 30 ژوئن سال جاری خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی 6 ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا 31 دسامبر سال 2020 کاهش عرضه روزانه 8 میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه 2021 تا 30 آوریل 2022 به مدت 16 ماه نیز کاهش عرضه روزانه 6 میلیون بشکه می گردد. خط پایه و مبنای محاسبه فراوری برای فراوری همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال 2018 میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه فراوری برای روسیه و عربستان روزانه 11 میلیون بشکه در نظر گرفته شد. مهلت این توافق امضا شده تا 30 آوریل 2022 میلادی خواهد بود، با این حال تمدید این توافق در دسامبر 2021 میلادی آنالیز خواهد شد.

3. از دیگر فراورینمایندگان عظیم نفت دنیا برای مشارکت در این کوشش به منظور ثبات بخشی به بازارهای دنیای نفت خام درخواست شده است.

4. مأموریت کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش فراوری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) در قالب توافقنامه همکاری برای نظارت بر شرایط عمومی بازارهای دنیای نفت خام و سطح فراوری کشورهای حاضر در توافق و میزان پایبندی آنها به سهمیه های فراوری معین شده با همکاری فعالیت کمیته مشترک فنی (JTC) تمدید و تأیید شد.

5. آنالیز پایبندی کشورهای فراورینماینده حاضر در توافقنامه همکاری به سهمیه های فراوری معین شده، براساس داده های منابع ثانویه مطابق با روش تأییدشده از سوی کشورهای عضو اوپک رصد می گردد.

6. کشورهای حاضر در این توافق دهم ژوئن سال 2020 میلادی برای معین و آنالیز اقدام های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، به وسیله وبینار نشست برگزار می نمایند.

همه فراوریکندگان عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری به استثنای مکزیک درباره موارد یادشده به توافق رسیدند، در نتیجه این توافق مشروط به رضایت مکزیک است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1054

به "بیانیه پایانی نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه پایانی نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید