تخصیص 100 درصدی اعتبارات 5 مدرسه در حال ساخت مازندران
به گزارش فیس راز، تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران که با حضور مدیر کل و اعضای این شورا در محل سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش مازندران برگزار گردید گفت با رویکرد عدالت ترجیحی، دسترسی پذیری دانش آموزان استثنایی باید وجه همت استان ها قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه استفاده از واژه مناسب سازی برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه باید تبدیل به واژه دسترسی پذیری گردد گفت: عدالت آموزشی ترجیحی حکم می نماید تمامی ارکان آموزش و پرورش در راستای دسترسی پذیری و مناسب سازی امکانات آموزشی برای دانش آموزان استثنایی قدم بردارند.
معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه در آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها احتیاج است گفت: سهم استان مازندران از این تعداد 10 مدرسه است که 5 مدرسه استثنایی در حال ساخت است.
وی اضافه کرد: 5 مدرسه دیگر نیز در این استان احتیاج است که در صورت تامین زمین به وسیله استان با همت خیرین و سازمان نوسازی ساخت این مدارس شروع خواهد شد. سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیر تخصیص 100 درصدی اعتبارات 5 مدرسه در حال ساخت خواهد بود.
جانشین وزیر در طرح راهنمایی با بیان اینکه اکوسیستم کرونا آموزش و پرورش را به سمت آموزش های مجازی سوق داد، ولیکن حدود 30 درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی نداشتند اظهار کرد: تا به امروز با مشارکت خیرین 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است و استان مازندران رتبه اول کشور در اهدای تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار را دارد. هنوز 6 هزار دانش آموز مازندرانی به گوشی و تبلت احتیاج دارند که به وسیله اعتبارات کشوری 4 میلیارد و 800 میلیون تومان برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان مازندران در امسال اختصاص خواهد یافت.
حسینی با بیان اینکه خیرین سال گذشته بیش از 145 میلیارد تومان به تامین تجهیزات نهضت توان افزایی یاری کردند گفت: دانش آموزان استثنایی استان مازندران به 2 هزار و 743 قلم تجهیزات توانبخشی، آموزشی و ورزشی با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان احتیاج دارند که در امسال 3 میلیارد تومان از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای خرید این تجهیزات به استان مازندران اختصاص خواهد یافت.
وی اضافه کرد: ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از ضروریات تحصیل این دانش آموزان است و در امسال 60 درصد اعتبا مورد احتیاج سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با احتیاجهای ویژه استان مازندران از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت خواهد شد. اعتبارات خاص آموزش و پرورش استثنایی برای استان مازندران از نزدیک به 4 میلیارد تومان سال گذشته به 9 میلیارد تومان در امسال خواهد رسید.
معاون وزیر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریات دانش آموزان با احتیاجهای ویژه دانست و گفت: یک سالن ورزشی استاندارد برای دانش آموزان استثنایی مازندران در حال ساخت است که کوشش می گردد در امسال اعتبار 100 درصدی به این پروژه اختصاص یابد. 29 مدرسه استثنایی استان مازندران هم زمین مناسب برای ساخت سالن های ورزشی درون مدرسه ای دارند که باید کوشش گردد خیرین پای کار احداث این سالن ها بیایند.
حسینی با بیان اینکه استان مازندران فاقد مدرسه اختصاصی برای دانش آموزان طیف اتیسم، نابینایان، ناشنوایان و جسمی حرکتی است گفت: زمینی برای ساخت مدرسه اتیسم در استان تعیین شده است که باید در استان پیگیری برای اختصاص ردیف اعتباری انجام گردد و ساخت مدارس ویژه نابینایان، ناشنوایان و دانش آموزان جسمی حرکتی نیز احتیاجمند پیگیری به وسیله شورای پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران است. آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران یک مرکز مشاوره پیوند و 50 مرکز مسائل ویژه یادگیری دارد که راه اندازی 3 مرکز مشاوره پیوند و 3 مرکز مسائل ویژه یادگیری نیز باید در دستور کار استان قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در امسال و علیرغم شرایط کرونایی پوشش برنامه سنجش به بالای 99 درصد رسید که رکوردی بی نظیر در این زمینه ثبت شد و علاوه بر آن سنجش شایستگی های حرکتی و غربالگری شناخت نشانگان مسائل ویژه یادگیری نوآموزان 5 تا 7 ساله با رویکرد مداخله بهنگام نیز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی امسال اضافه کرده شد.
وی اضافه کرد: استان مازندران نیز جزو استان های پیشرو در برنامه سنجش بود و با رویکرد مداخلات بهنگام طلایی و کاهش سن سنجش تبادل داده نتایج حاصل از غربالگری و سنجش بین آموزش و پرورش استثنایی، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی لازم است.
معاون وزیر در ادامه نشست به بیان فلسفه ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و منطقه ها پرداخت و گفت: ماموریت های آموزش و پرورش استثنایی با ساختار موجود در سطح استان ها، شهرستان ها و منطقه ها انطباق ندارد و این خلا باید به نحوی مرتفع گردد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است. علاوه بر آن، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه توان بخشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را نیز بر عهده دارد.
حسینی با بیان اینکه دو مقطع مبه وسیلهه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد گفت: علاوه بر این دو مقطع، دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.
وی اضافه کرد: مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی مخاطبین خاصی هستند که احتیاجمند خدمات ویژه و تخصص خاص هستند و در حال حاضر 7 گروه تحت پوشش تعلیم و تربیت و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند که 3 گروه دیگر نیز به این 7 گروه اضافه خواهد شد.
حسینی توضیح داد: در تمام جهان تعلیم، تربیت و توان بخشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه بین 5 تا 10 برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر احتیاج دارد.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از 2 هزار و 500 پایگاه به صورت سالانه، ارائه خدمات به دانش آموزان دیرآموز مدارس عادی به وسیله 810 مرکز مسائل ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از 70 هزار دانش آموز در 21 هزار مدرسه عادی و طرح راهنمایی با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در مورد آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است. ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح منطقه ها 760 گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح منطقه ها می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.
منبع: خبرگزاری پانا