تعمیر و تجهیز 80 درصد خوابگاه های فنی حرفه ای در کرونا ، اسکان نداریم

به گزارش فیس راز، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در شرایط تعطیلی دانشگاه ها از این فرصت استفاده نموده و 80 درصد خوابگاه های دانشگاه را تعمیرات اساسی کردیم.

تعمیر و تجهیز 80 درصد خوابگاه های فنی حرفه ای در کرونا ، اسکان نداریم

رضا مهدی، معاون دانشجویی دانشگاه فنی وحرفه ای در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، در مورد اقدامات در دو ترم اخیر با وجود شرایط کرونا در این دانشگاه گفت:در دو حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای در 7 ماه گذشته اقداماتی را مثل سایر دانشگاه ها، براساس سیاست های ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و وزارت علوم اجرا شده است.

وی افزود: علاوه براقدامات اجرا شده یک وظیفه و تکلیف دیگر به دانشگاه فنی حرفه ای اضافه می شود که معمولا برخی از دانشگاه ها چنین تکلیفی ندارند و آن هم برمی شود به پراکندگی و گستردگی مراکز ما که خود استان ها و شهرستان ها بعضا براساس موقعیت منطقه ای و موقعیت شهر و محل مداخله می نمایند، برخی از کار هایی که شاید برخی از دانشگاه ها می توانند انجام دهند را ما در برخی از مراکز نمی توانیم انجام دهیم، چون آنجا استانداری یا فرمانداری یا مقامات محلی مداخله دارند که مسئله ای برای شهر یا استان به وجود نیاید.

مهدی افزود:آنچه که در این فرصت هفت ماهه رخ داد از بابت تعمیر و نگهداری و اصطلاحا تجهیز خوابگاه ها یک فرصتی بود به این معنا که برنامه های تعمیر و تجهیز خوابگاه ها را جلو انداختیم، به جای تابستان از اسفند ماه آغاز کردیم و تعطیلات این برنامه آماده شد. از روزی که دانشجویان به خاطر کرونا به خانه هایشان رفتند، از آن موقع تعمیر و تجهیز 80 درصد خوابگاه ها را با اعتباراتی که در اختیار داشتیم آغاز کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا اسکان در خوابگاه های فنی و حرفه ای عدد بسیار کمی بود، با توجه به آمار بسیار بالایی که ما در خوابگاه ها داریم در شرایط عادی بیش از 30 هزار نفر هستند، تقریبا در این ایام کرونا به لحاظ ریاضی اسکان صفر شده بود؛ یعنی دانشجویی در خوابگاه های ما اسکان رسمی نداشته. چرا که دانشجویان ما عمدتا کاردانی هستند و یک بخش کوچک در حد بیست سی درصد هم کارشناسی هستند. ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و مقامات محلی و استانی برای بازگشایی رسمی و حضوری این قبیل از دانشجویان مجوزی ارائه نکردند. بلکه خوابگاه و یا تغذیه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است یعنی دانشجویان ارشد و دکتری است، چون ما از این جنس دانشجویان و این موارد نداریم عملا دانشگاه فنی حرفه ای تمام آموزش ها را به صورت عدم حضور دانشجو و به صورت مجازی انجام می دهد به همین دلیل است که هیچ کدام از خوابگاه های ما در این فرصت به صورت رسمی اسکان نداشته و بازگشایی نشده است و دانشجویی حضور نداشته، البته اگر دانشجویی به ما مراکز ما مراجعه کند و درخواست خوابگاه کند قطعا در اختیارش گذاشته می شود و آمادگی های لازم ایجاد شده است. خوابگاه های ما از خرداد ماه برای آغاز اسکان و پذیرش دانشجو آمادگی داشتند، ولی این مقررات ستاد ملی و سنگینی که بعد از آن رخ داد برای دانشگاه ها و سرایت ویروس بیشتر شد عملا اجازه بازگشایی آموزش نبود که خوابگاه ها را هم باز کنیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای در مورد تعمیر و تجهیز خوابگاه های این دانشگاه گفت: تقریبا سه سال است از سال 96، 97 و 98 و سال جاری که تقریبا چهار سال است، هر سال متوسط حدود 15 میلیارد تا 20 میلیارد هزینه کردیم، این یک برنامه منسجم و جامع عملیاتی بود که طراحی شد یعنی منحصر به یک سال یا یک ماه نیست فقط تنها عاملی که باعث شد ما قدری زودتر آغاز کنیم همین کرونا بود از بهارسال جاری تعمیرات خوابگاه ها را آغاز کردیم و در نظر داریم که با یاری خیرین و صندوق رفاه حدود بین 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه و تعمیر و تجهیز کنیم. این برنامه برای 180 خوابگاه است. خوابگاه هایی با رتبه های مختلف در سطوح کیفیت مختلف در حال بازسازی است و این کار تا آخر سال ادامه پیدا خواهد نمود. بخشی از اعتبارات به وسیله خیرین خواهد بود که ما منتظریم این اعتبار به ما اضافه شود و با بودجه دانشگاه و بودجه صندوق تلفیق کنیم و یک هزینه بهتری یا اعتبار بهتری برای تجهیز خوابگاه ها و تعمیر خوابگاه ها داشته باشیم.

وی گفت: ولی خوابگاه های ما عمدتا قدیمی و کوچک مقیاس هستند برعکس دانشگاه های عظیم که خوابگاه های عظیم و انبوه دارند و احتمالا نوساز باشند خوابگاه های ما هم کوچک مقیاس و قدیمی هستند و هم پراکندگی شان زیاد است، خوابگاه در مزرعه کشاورزی داریم تا خوابگاه در مرکز تهران بنابراین قدری نسبت به دانشگاه های دیگر شرایط تعمیر و نگهداری و رسیدگی به خوابگاه ها متفاوت است و سخت تر است و امکانات بیشتر می خواهد. ولی با توجه به اعتبارات بودجه و آنچه که دولت در اختیار ما قرار می دهد و صندوق و خیرین کار را پیش می بریم امیدواریم که با تکمیل پروژه های خوابگاهی نزدیک به بیست درصد از خوابگاه های موجودی که ما داریم و پروژه های در دست ساخت به یاری دولت و خیرین که اگر آن ها هم اضافه شود وسعت خوابگاه های درجه یک بهترو بیشتر خواهد شد و در نظر داریم که با بازگشایی آن ها معیار خوابگاه های خوب ما بیشتر شود کهحدود 30 تا خوابگاه با ظرفیت هر کدام 200 نفرهستند. هر کدام از این خوابگاه ها با توجه به زمان آغاز در حد 90 درصد و برخی ها در حد 50 درصد هستند برخی ها ممکن است بیشتر و کمتر باشند، چون جا های مختلف و زمان های آغاز مختلف داشته یک عدد نیست از 90 درصد داریم تا پایین مثلا 30 درصد است.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای یادآور شد: در سال 97 دو تا از خوابگاه هایمان را در شهر سبزوار تعطیل کردیم و یک خوابگاه جدید خریداری کردیم که این خوابگاه جوابگوی اسکان دو خوابگاه قبلی و قدیمی بودو باعث رضایت دانشجویان دختر آموزشکده دخترانه در سبزوار شد. چنین سیاستی را در سایر شهر ها نیز پیگیری می کنیم. در قزوین هم چنین اتفاقی اتفاق افتاده و اگر کرونا نیامده بود، خوابگاه جدید افتتاح می شد، کرونا باعث تاخیر در افتتاح این خوابگاه شد در صورتی که این خوابگاه راه اندازی شود خوابگاه قبلی تعطیل خواهد شد و عملا رتبه خوابگاه های به این ترتیب بالاتر هم می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1363

به "تعمیر و تجهیز 80 درصد خوابگاه های فنی حرفه ای در کرونا ، اسکان نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعمیر و تجهیز 80 درصد خوابگاه های فنی حرفه ای در کرونا ، اسکان نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید