تشدید جنگ اروپا و آمریکا در جو خشونت آمیز کانادا ، ایران؛ میدانی که هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن از آن نیستند ، آیا قصد ترامپ منفجر کردن گروه 7 است؟

به گزارش فیس راز، د. محمد السعید إدریس در الاهرام چاپ مصر نوشت: مقابله بین سران دولتهای صنعتی هفت گانه دنیا در نشستی که به میزبانی کانادا برگزار گردید و به نظر در جوی خشونت آمیز قرار داشت، مولود عواملی غیر منتظره نیست، بلکه حالتی از تمرد و سرکشی کانادا و اروپا از قاطعیت با ایالات متحده و نیز اصرار آمریکا برای تحمیل سیطره خود بر هم پیمانان اروپایی اش را منعکس می نماید. اما این هم پیمانان منافعی خاص خود دارند که ضرورتا با منافع آمریکا توافق ندارد و سیاستها و گزینش های اروپایی ها گاها با سیاستهای آمریکا در تعارض است.

تشدید جنگ اروپا و آمریکا در جو خشونت آمیز کانادا ، ایران؛ میدانی که هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن از آن نیستند ، آیا قصد ترامپ منفجر کردن گروه 7 است؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش انتخاب، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: دولتهای اروپایی کوشش می نمایند تا حدّ امکان با این شرایط سازگار شوند؛ احیانا و چه بسا به خاطر اضطرار مواضع آمریکا را می پذیرند و برخی اوقات با سیاستهای آن مخالفت می نمایند، چرا که همسازی با آن برایشان سخت است. اما این بار مقابله منضبطی که بین سران کشورهای اروپایی و رئیس جمهور آمریکا در نشست کانادا رخ داد، بر این مساله تاکید می کند که روابط بین ایالات متحده و شرکای آن در گروه دولتهای صنعتی ، به دو راهی و حتی جدایی رسیده است.

آنچه اکنون بین ایالات متحده و هم پیمانان قدیمی آن در جریان است، نزدیک به یک جنگ تجاری است. این جنگ با فرض مالیاتهای گمرکی سنگین بر واردات الومینیوم آمریکا به اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک شروع شده و بلافاصله با واکنش مکرون، می و مرکل روبه رو شد و همگی از تمام شدن صبرشان در خصوص تهدیدات ترامپ برای شروع جنگ تجاری صحبت کردند.

با اینکه ترامپ تحت تاثیر حرص شدید رهبران دولتهای هفت گانه برای آرام کردن اوضاع، در جلساتی که با حضور آنها برگزار می گردد شرکت می نماید، این بار شکاف بین واشنگتن و شرکای آن به دلیل تهدیدات ترامپ در خصوص جنگ تجاری و اصرار او برای عوارض گمرکی سنگین، عمیقتر شده است.

این نشست در میان فضایی از احساس متبادل طرفها در مورد انفجار جنگ تجاری بین ایالات متحده و هم پیمانان آن به سرانجام رسید و رئیس جمهور فرانسه توضیح داد:رئیس جمهور آمریکا مخالفتی با عزلت ندارد و ماهم مانعی برای امضای توافقی بین 6 دولت(بدون حضور آمریکا) نمی بینیم. علاوه بر این، رسانه های فرانسه تشویق کردند که دولتهای هفت گانه گروه شش علیه یک نامیده شوند.

سوال مهمی که در این باره مطرح می گردد آن است که آیا گروه 7 منحل گردد؟ و آیا می توان دعوت ترامپ به بازگشت روسیه به این گروه علیرغم تمام اختلافات بین آمریکا و روسیه را اقدامی در جهت منفجر کردن گروه 7 دانست که مخالفت صریح خود با این پیشنهاد آمریکا را اعلام نموده اند؟

در شرایطی که بحران بین کانادا، مکزیک و ایالات متحده پیچیده تر می گردد، اروپا به کدام سو می رود؟ بدین معنا که آیا اروپا می تواند از ایالات متحده سرپیچی کند؟ آیا قدرت لازم برای این تمرد را دارد؟ آیا ممکن است اروپا به روسیه و چین نزدیک گردد؟ یا اینکه گزینه بهتر آن است که اروپا به یک گروه سیاسی امنیتی واقعی، به دور از آمریکا، تبدیل گردد و دنیا را به سوی چند قطبی شدن پیش ببرد؟

کنفرانس مونیخ که هر ساله با حضور سران و مسئولان سراسر دنیا برگزار می گردد، از جوهره این سوالات به دور نبود؛ بویژه سوالی که در خصوص گزینه امنیتی مستقل برای اروپاست. این کنفرانس در گزارش سالانه خود که در ابتدای امسال صادر شد هشدار داد که سیاستهای ترامپ می تواند دنیا را به سمت لبه پرتگاه سوق دهد. و در ادامه خواهان تشکیل یک نظام امنیتی اروپایی مستقل به دور از ایالات متحده شد.اما مشکل اینجاست که اروپا متحد نیست و هنوز از بحران نبود اعتماد داخلی، که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ایجاد شده، رنج می برد. علاوه بر اینکه قدرت به چالش کشیدن اراده آمریکا را ندارد و این امری است که ترامپ به آن واقف است و او را بر آن می دارد به سیاست های اهانت آمیز خود برای تحقیر تصمیمات اروپا ادامه دهد، تا بار دیگر اروپایی ها به ابزاری در دست آمریکا تبدیل شوند. بحران با ایران، یکی از مهمترین میدانها برای کوشش آمریکا در جهت به بند کشیدن اراده اروپاست.

مترجم: مریم نصرالهی

منبع: انتخاب
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 516

به "تشدید جنگ اروپا و آمریکا در جو خشونت آمیز کانادا ، ایران؛ میدانی که هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن از آن نیستند ، آیا قصد ترامپ منفجر کردن گروه 7 است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید جنگ اروپا و آمریکا در جو خشونت آمیز کانادا ، ایران؛ میدانی که هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن از آن نیستند ، آیا قصد ترامپ منفجر کردن گروه 7 است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید