خبرنگاران سینمای آمریکا نمی تواند نقش برادر عظیم هنر هفتم را ایفا نماید

به گزارش فیس راز، تهران- خبرنگاران- آتم اِزگون فیلمساز تجربه گرای کشور ترکیه به عنوان مهمان جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: گاهی بعضی از آمریکا می آیند و در خاورمیانه فیلم می سازند به همین ترتیب نقش برادر بزرگتر را بازی و ترحم گونه رفتار می نمایند. این فیلمسازان خودشان مشکل ایجاد می نمایند. کشورهای توسعه یافته که نماینده دنیا می شوند در واقع 80 درصد دنیا را با قصه های خودشان پر می نمایند.

خبرنگاران سینمای آمریکا نمی تواند نقش برادر عظیم هنر هفتم را ایفا نماید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

شب گذشته (دوشنبه 12 آبان ماه) در ساعت 20 نشست تخصصی انتخاب فیلم برای فستیوال ها با حضور وتون نورکولاری، دبیر جشنواره فیلم مستند کوزوو و نشست پترا هولزر و آتم ازگون با اجرای رامتین شهبازی و ترجمه نامدار شیرازیان و غزال بخت آزاد در ساعت 22 از لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران در خلال جشنواره فیلم کوتاه تهران پخش شد.

رامتین شهبازی در نشست اول ششمین شب جشنواره گفت: این گفت و گو را به استاد کامران شیردل تقدیم خواهیم کرد که بر گردن سینمای ایران بسیار حق دارند. این هنرمند مستندهای صنعتی و اجتماعی بسیاری ساختند و در عرصه فیلم بلند هم بر سینمای داستانی ایران تاثیرگذار بوده اند.

دعوت از فیلمسازان ایرانی برای حضور در سینمای کوزوو

سپس وتون نورکولاری ضمن اشاره به سابقه خود و همچنین حضور سینماگران ایرانی در جشنواره فیلم کوزوو گفت: از فیلمسازان ایران می خواهم که به جشنواره ما و سایر جشنواره ها ایمیل بزنند. فیلم های بسیاری از فیلمسازان ایرانی دیده ام و به نظرم فیلم های ایرانی باید به شکل گسترده به نمایش دربیاید.

رامتین شهبازی با تاکید بر اینکه جشنواره کوزوو بر اقتصاد منطقه خود و همچنین ساخت 40 سینما نقش داشته است؟ پرسشی را درباره نقش جشنواره های سینمایی بر رونق مالی شهرها عنوان نمود که نورکولاری پاسخ داد: وقتی ما جشنواره را شروع کردیم هیچ سینمایی در شهر وجود نداشت، اما سنت سینما رفتن در شهر موجود بود. ما زمانی شروع به کار کردیم که تنها سینمای شهر بسته شد بود، در حالی که قبل از جنگ سه سینما داشتیم.

نقش جشنواره بر رونق مالی شهر

نورکولاری سینماگر اهل کوزوو گفت: ما جشنواره را شروع کردیم تا سینماهای شهر دوباره جان بگیرند. این تنها هدف و آرزوی ما در آن موقع بود. مدتی طول کشید تا توانستیم یکی از این سالن های سینما را بازگشایی کنیم، ما در طول این 15 سال که از عمر جشنواره می گذرد، برای هر جشنواره یک سینما می ساختیم و سپس جشنواره بدین ترتیب رشد کرد.

همچنین بسیاری از مردم به جشنواره آمدند، هتل ها بازگشایی شدند و جشنواره از نظر مالی بسیار نقش مثبتی را برای شهر ایفا کرد. پس از مدتی تصمیم گرفتیم نظرسنجی را انجام دهیم تا ببینیم تاثیر مالی این جشنواره چه بوده است که نتیجه آن حکایت از یاری پنج میلیون یورویی جشنواره به اقتصاد شهر داشت.

فیلم تجربی و شاعرانگی اش

در ساعت 22 نیز نشست پترا هولزر و آتم اِزگون از کشور ترکیه با موضوع تجربه گرایی در سینما با تمرکز بر ویدیوآرت، فیلم کوتاه و مستند با اجرای رامتین شهبازی برگزار گشت.

رامتین شهبازی ابتدا این گفت و گو را با نورالدین زرین کلک استاد انیمیشن تقدیم کرد.

سپس اتم ازگون خاطرنشان کرد: امروز روز افتتاحیه جشنواره ای تحت مدیریت ما در حوزه محیط زیست بود و همزمان در این برنامه هم حضور داریم بنابراین روز خوش یمنی است. این جشنواره هفت سال پیش شروع به کار کرد و درباره خطرات محیط زیستی است.

وی گفت: گاهی بعضی از آمریکا می آیند و در خاورمیانه فیلم می سازند به همین ترتیب نقش برادر عظیمتر را بازی و ترحم گونه رفتار می نمایند. این فیلمسازان خودشان مشکل ایجاد می نمایند. 40 سال پیش سینما را با ساخت فیلم مستند و تجربی شروع کردم و به کشورهای مختلف رفتم اما متوجه شده ام که اخیرا جشنواره ها به ابزاری برای پخش نمایندگان تبدیل شده اند.

نقش فیلمسازان کمرنگ شده و برگزارنمایندگان فستیوال ها در فرآیند انتخاب فیلم دچار مشکل می شوند. وقتی به تعداد فیلم های دریافتی در جشنواره ها نگاه می کنیم، می بینیم 80 درصد فیلم ها از آمریکاست و گویا آنها 80 درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهند در حالی که اینطور نیست. این کشورهای توسعه یافته که نماینده دنیا می شوند درواقع 80 درصد دنیا را با قصه های خودشان پر می نمایند.

وی اضافه کرد: اگر فیلم های سینمایی و داستانی را یک معیار در نظر بگیریم و بخواهیم آنها را با فیلم تجربی مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم فیلم داستانی مثل قصه و فیلم تجربی مثل یک شعر است.

سینمای تجربی در ترکیه درآمد ندارد

ازگون با اشاره به سینمای تجربی خاطرنشان کرد: ما در سینمای ترکیه به عنوان هنرمند تجربی نمی توانیم دوام بیاوریم چون فعالیت در این گونه سینمایی به عنوان یک منبع درآمد محسوب نمی گردد.

در ادامه پترا هولزر با اشاره به استقبال از فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی از فیلم های ژان لوک گدار به عنوان نمونه شاخص آثاری تجربی در زمانه خودش یاد کرد.

در ششمین روز از جشنواره 37 چه گذشت؟

روز گذشته دو فیلمساز عرصه فیلم کوتاه نیز به بیان نقطه نظرات خود درباره این گونه سینمایی پرداختند.

فرانک مرادی در این باره گفت: زحمت ساخت فیلم کوتاه به اندازه فیلم بلند است ولی به لحاظ ساختاری و محتوایی جریان خودش را دارد و باید از همان جریان تبعیت کند.

همچنین رضا مسعودی کارگردان فیلم کوتاه خاطرنشان کرد: یکی از عظیم ترین چالش های فیلم کوتاه، بحث فیلنامه است، زیرا در فیلم کوتاه به اقتضای سبد زمانی که در اختیار داریم باید قصه را کوتاه و به اختصار روایت کنیم.

از امروز 13 آبان ماه به مدت پنج شب، هر شب دو نشست تخصصی با حضور استادان ایرانی در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می گردد که استادان شب اول کاظم ملایی و بهزاد بهزادی هستند.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا 17 آبان با برگزاری نشست های تخصصی ادامه دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1385

به "خبرنگاران سینمای آمریکا نمی تواند نقش برادر عظیم هنر هفتم را ایفا نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سینمای آمریکا نمی تواند نقش برادر عظیم هنر هفتم را ایفا نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید