خوابتان نمی برد؟ کیک پختن را امتحان کنید

به گزارش فیس راز، سرگرمی باعث می گردد افراد خواب بهتری داشته باشند. محققان می گویند، سرگرمی ها فقط زمانی مؤثر هستند که فرد به آن ها علاقه داشته باشد و برایش رضایتبخش باشند.

خوابتان نمی برد؟ کیک پختن را امتحان کنید

در زمانِ قرنطینه بسیاری از ما راه های مختلفی را برای مشغول نگه داشتنِ خود پیدا کردیم؛ یکی از این راه ها پختن (نان، کیک و مواردِ مشابه...) بود.

به نظر می رسد این روشِ گذرانِ اوقاتِ فراغت دارای ابعادِ مثبتِ دیگری هم هست. این فعالیت باعث می گردد افراد خوابِ بهتری داشته باشند. دانشمندان می گویند رازِ داشتنِ یک خوابِ خوبِ شبانه، داشتنِ یک سرگرمیِ پاداشمند است.

آن ها دریافته اند افرادی که اوقاتِ خود را با سرگرمی های آرامش بخش مثلِ پختن، باغبانی یا حرکاتِ موزون سپری می نمایند، در مقایسه با آن هایی که هیچ فعالیتِ موردِ علاقه ای برای گذرانِ اوقاتِ فراغت ندارند، کیفیتِ خوابِ بهتری دارند و در طولِ روز خستگیِ کمتری احساس می نمایند.

اما محققان می گویند، سرگرمی ها فقط زمانی مؤثر هستند که فرد به آن ها علاقه داشته باشد و برایش رضایتبخش باشند. تحقیقاتِ پیشین دریافته بودند که فعالیت هایی که افراد در اوقات فراغت انجام می دهند هم برای سلامتِ روانی و هم برای سلامتِ ذهنی مفید هستند. اما این نخستین تحقیقی است که فوایدِ سرگرمی را برای داشتنِ یک خوابِ خوب برجسته می نماید.

دانشمندانِ دانشگاهِ نیویورک در ابوظبی از 1500 نفر درباره عاداتِ خوابیدنشان و اینکه اوقاتِ فراغت خود را چگونه سپری می نمایند، سؤال پرسیدند. از هر 4 نفر 1 نفر گفتند که اوقاتِ فراغتِ خود را با پختنِ چیزی، ماهیگیری کردن یا باغبانی کردن سپری می نمایند.

سایر سرگرمی های رایج شاملِ نوشتنِ خلاق، تماشای فیلم یا بازیِ تنیس و گلف بود. از مشارکت نمایندگان همچنین پرسیده شد که چقدر علایقشان بر زندگی شان مسلط است. تحقیقاتِ پیشین نشان داده بود که اگر فرد علاقه متعادلی به یک عملِ سرگرم نماینده داشته باشد، آن عمل برای سلامتیِ او مفید است، اما اگر شیفتگیِ زیادی برای انجام آن داشته باشد [ به نحوی که سرگرمی تبدیل به کار گردد]عملِ سرگرم نماینده به لحاظِ روانی برایش مضر خواهد بود.

نتایج منتشر شده در ژورنال خواب نشان داد مشارکت نمایندگانی که به شکلی وسواس گونه فعالیتِ سرگرم نماینده مانند گلف انجام می دهند، بدترین الگوی خوابیدن را دارند. اما آن هایی که می دانند چه زمانی باید سرگرمی را کنار بگذارند، بهترین خواب را تجربه می نمایند.

محققان نوشتند: ما فکر نمی کردیم که انواعِ متفاوتی از علاقه مندی ها به شکل های متفاوتِ خوابیدن منجر گردد و این نتایج برای ما شگفت آور بود.

تحقیقی که در سال 2016 اجرا شده بود نشان داد که پختن و سایر فعالیت ها خلاقانه می تواند حال وهوا یا خلقِ فرد را ارتقا دهد و خطرِ افسردگی را در او کاهش دهد.

منبع: The Daily Mail

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1604

به "خوابتان نمی برد؟ کیک پختن را امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوابتان نمی برد؟ کیک پختن را امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید