در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟

به گزارش فیس راز، خبرنگاران/مازندران عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران با توصیه بر تغییر سبک زندگی در روزهای کرونایی بر این نکته تاکید نمود که مطالعات مختلفی در خصوص ادامه فعالیت ورزشی در این دوران اجرا شده که ورزش کردن را منع نکرده است.

در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟

شادمهر میردار در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید یا خیر، اظهار کرد: بدن نسبت به استرسی که به آن وارد می گردد دو نوع واکنش نشان می دهد، واکنش ذاتی یا غیراختصاصی که به عنوان نخستین خط دفاعی عمل می نماید و یا ایمنی اکتسابی که به آن سازشی نیز می گویند.

وی با اشاره به اینکه بدن در برابر ویروس کوشش می نماید تا با مقابله، آن را از بین ببرد، توضیح داد: به عنون مثال، اگر سلول های دفاعی بدن در برابر ویروس کرونا نتواند پیروز عمل کند، این ویروس با پیدا کردن راه اصلی خود، وارد مجاری تنفسی شده و سلول های ریوی را درگیر می نماید که درگیر شدن آن موجب واکنش سیستم ایمنی می گردد.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران اضافه کرد: وقتی در بدن واکنش های سیستم ایمنی صورت بگیرد، در واقع افزایش ضخامت ریه و محدودیت های کسیه هوایی، فرد را با مشکل دریافت اکسیژن رو به رو می نماید.

میردار در پاسخ به این سوال که ورزش چطور می تواند آسیب ها را در برابر کرونا، به حداقل برساند، توضیح داد: نکته اول که به طور وسیعی گفته شده و همه باید خود را ملزم به رعایت آن نمایند، حفظ فاصله اجتماعی و بهداشت فردی است، به عنوان مثال، شستشوی دست ها حتما انجام گیرد، این امر در خصوص فعالیت های ورزشی صدق می نماید و کاملا باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: نکته دوم که به بخش ایمنی اکتسابی هم مربوط می گردد، اصلاح سبک زندگی است چرا که با این اصلاح، سبک زندگی سالم تقویت می گردد.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران با بیان اینکه مطالعات مختلفی در خصوص ادامه فعالیت ورزشی در این دوران صورت گرفته که ورزش کردن را منع نکرده است، توضیح داد: بدون ورزش و یا کاهش عملکرد روزانه بدن، به تدریج حساسیت انسولینی و توده عضلانی طی یک یا دو هفته کاهش یافته و این امر موجب تضعیف سیستم ایمنی در برابر ویروس کرونا می گردد.

میردار با اشاره به اینکه با تضعیف سیستم ایمنی بدن، عوامل خطرزای تنفسی هم به همان نسبت افزایش پیدا می نماید، اعلام نمود: این تضعیف سیستم ایمنی فرد را در معرض بیماری های ناشی از کم تحرکی قرار می دهد در نتیجه می توان گفت که اضطراب ناشی از مبکوششدن به کرونا باعث می گردد محدودیت های حرکتی، ورزشی و تحرک جسمانی ایجاد کنیم و این امر، خود شروع نماینده دیگر بیماری ها است.

وی با بیان اینکه در کنار فعالیت های ورزشی منظم، استفاده از مواد غذایی مناسب نیز، تاکید می گردد، توضیح داد: استفاده از مواد غذایی دارای روی همانند ماهی، گوشت قرمز و تخم مرغ، همچنین مرکبات، فلفل دلمه قرمز، غذاهای دارای امگا 3 و حاوی پروتئین مانند ماست و لبنیات، غذاهای دارای منیزیوم مانند حبوبات، مغزها، آجیل، سبزی، غلات و ادویه همچون زنجبیل، زردچوبه و سیر می تواند در کنار ورزش، به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نمایند.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران اضافه کرد: باید به این نکته توجه کرد که افراد کم تحرک، فعالیت های ورزشی سبکی انجام دهند چرا که سیتسم ایمنی بدن در برابر نوع و شدت برنامه تمرینی واکنش نشان می دهد.

میردار در ادامه به تهویه هوا در حین انجام فعالیت های ورزشی اشاره و اعلام نمود: مراقبت های بهداشتی به ویژه تهویه هوا در هنگام انجام ورزش، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد به صورتی که در محیط بسته، فعالیت نباید به صورت شدید باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حین انجام فعالیت های ورزشی، در زمان استراحت حتما از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی رعایت گردد، توضیح داد: این فاصله اجتماعی متناسب با ماهیت رشته های ورزشی می تواند از 2 تا 10 متر متفاوت باشد.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران بر خواب مناسب ورزشکاران به منظور ریکاوری بدن پس از ورزش به مدت حداقل 7 ساعت اشاره و اظهار کرد: میان شدت فعالیت های ورزشی و امکان مبتلا شدن به عفونت ارتباط وجود دارد؛ در حالت عادی وقتی فعالیت ورزشی شدید باشد و ریکاوری لازم صورت نگیرد امکان ابتلا به عفونت وجود دارد، در نتیجه برای کاهش این احتمال، باید توجه گردد که فعالیت ورزشی شدید نباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1168

به "در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید