سجادپور: چین دورنمایی جهانی دارد

به گزارش فیس راز، معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان این که چین دورنمایی جهانی دارد گفت: چین صرفاً قدرت نیست، بلکه دورنمایی متفاوت با غرب است.

سجادپور: چین دورنمایی جهانی دارد

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، سیدکاظم سجادپور، نخستین سخنران مراسم اختتامیة کنفرانس بین المللی مطالعات چین، سخنرانی خود را با دو پرسش شروع کرد؛ چرا مطالعات چین؟ و اهمیت مطالعات چین به خصوص در سیاست خارجة ایران در چیست؟

وی با طرح سه نکتة کلیدی سخنان خود را ادامه به این توضیح ادامه داد: نخست آن که چین یکی از بازیگران اصلی در دنیای سیاست امروز و در شورای امنیت است. چین دورنمایی دنیای دارد. چین صرفاً قدرت نیست، بلکه دورنمایی متفاوت با غرب است. لذا، می توانیم اصطلاح دنیای چینی را به سهولت دربارة آن به کار بریم. از این منظر دانشجویان روابط بین الملل ضروری است حتماً چین را مطالعه نمایند تا با نقش و دورنمای آن و نحوة دستیابی آن به اهداف دنیای خود آشنا شوند. این آشنایی در روابط سیاسی اهمیت بسزایی دارد.

وی اضافه کرد: دوم، چین صرفاً یک بازیگر نیست بلکه تمدن است. چین کشوری نورسیده چون آمریکا نیست. خوراک، معماری، موسیقی، ادبیات و پیشینه ای از دستاوردهای بشری با خود دارد. حکمت چینی از جمله موارد مهمی است که ضروری است با آن آشنا شد. حکمت زادة تمدن است. تمدن فقط معماری و فرهنگ نیست، بلکه صندلی ویژه ای در سیاست بین الملل دارد. کشورهای دارای تمدن کهن در دنیا معدودند و عبارت اند از ایران، چین، بولیوی و چند کشور دیگر. صحبت از تمدن صحبت از گذشته نیست، بلکه صحبت از امروز است. تمدن بازتعریف نگاه هژمونی است به حیات بشری. در تمدن گوناگونی نهفته است و گفتگوی تمدن ها مطرح می گردد و به جای تصویری سیاه وسفید، تصویری رنگی از روابط را نشان می دهد.

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: سوم آنکه چین حاوی تجربه است و می توان از این بستة سرشار از تجربه آموخت. چین دوران سختی را پشت سر گذاشته است و چین به سهولت نیست که چین شده است. مطالعة تاریخ چند قرن و دهة گذشتة چین بسیار آموزنده است. چین در اصل در دورانی مستعمرة کشورهای مختلف غربی بوده است. علاوه بر دانشجویان روابط بین الملل، دانشجویان علوم اجتماعی و سیاسی نیز ضروری است با تجربة چین آشنا شوند، زیرا تجربة چین صرفاً متعلق به چین نیست و برای دیگر کشورها نیز پندآموز خواهد بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، مطالعة چین را برای دیگر کشورها و حتی برای خود چین، برای منطقه و برای دنیا مثمرثمر خواند و لازمة برقراری ارتباط را داشتن شناخت و درک از طرف مقابل بیان کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 257

به "سجادپور: چین دورنمایی جهانی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سجادپور: چین دورنمایی جهانی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید